Zo spájania správ ciest je zle jej zamestnancom – boja sa prepúšťania.
NITRA. Z piatich akcioviek, ktoré sa v kraji starajú o údržbu ciest, bude už len jedna. Rozhodli o tom krajskí poslanci ktorí zlúčili päť regionálnych správ ciest do jedinej.
Od tohto kroku si župa sľubuje väčšiu efektívnosť pri správe ciest a úsporu financií na manažmentoch. Päť doterajších správ má formu akcioviek, ich stopercentným vlastníkom je kraj.
Burdová: Zamestnanci sú v strese
Z piatich doterajších akcioviek v Komárne, Leviciach, Nitre, Nových Zámkoch a Topoľčanoch bude od januára už iba jedna – Regionálna správa a údržba ciest Nitra. Táto už existujúca spoločnosť bude právnym nástupcom zaniknutých akcioviek, čo znamená, že prevezme základné imanie, majetok aj všetky záväzky a pohľadávky ostatných akcioviek.
Poslankyňa Ľubica Burdová (nezávislá) upozornila, že zamestnanci regionálnych správ ciest žijú v permanentnom strese. Viacerí potvrdili, že sa obávajú prepúšťania.
„Pokiaľ ide o redukcie zamestnancov, netrúfam si povedať, ako bude konať nové vedenie,“ povedal riaditeľ župného úradu Peter Nagy.
Zmiznú nelogickosti
Župan Milan Belica (Smer-SDKÚ-KDH) tvrdí, že akciovka by nemala ľudí vyhadzovať na ulicu a ak príde k zníženiu počtu zamestnancov, mal by to byť prirodzený proces – napríklad odchodom do dôchodku.
Zlučovanie správ ciest ale považuje za prínosné. Upozornil, že nastali prípady, kedy úplne nelogicky posýpače napríklad z levickej správy zastali pri Kozárovciach, len kúsok za Zlatými Moravcami a ďalej sa ani nepohli, pretože cesty za hranicou okresu nespadali do ich pôsobností. Pritom stačilo odhrnúť možno len tristo metrov. „Riaditeľka z Nitry potom na tento úsek musela posielať svoj posýpač,“ povedal Belica. Ten musel prejsť desiatky kilometrov, kým sa dostal na spomínanú cestu.
Problémy môžu byť s technikou za europeniaze
Kraj má vo svojom vlastníctve 2 040 kilometrov ciest druhej a tretej triedy, o ktoré sa doteraz staralo päť regionálnych správ ciest.
Vedúci odboru dopravy na župe Martin Dananai v dôvodovej správe k zlúčeniu regionálnych správ ciest uviedol, že model piatich samostatných akciových spoločností nie je v žiadnom inom kraji na Slovensku iba v Nitrianskom. Podľa neho prevláda model jedného subjektu.
Dananai tiež upozornil, že podľa posledného hospodárskeho vývoja je zrejmé, že „obdobie obmedzených finančných zdrojov bude trvať, a preto je nevyhnutné prijímať systémové zmeny, ktoré zabezpečia lepšie využitie disponibilných zdrojov“.
Poslanci si ale v prípade zlučovania regionálnych správ ponechali aj zadné dvierka. Problémy totiž môže narobiť technika zakúpená pre jednotlivé správy aj zo zdrojov Európskej únie. Ak právne analýzy potvrdia, že Brusel môže robiť pri prechode tejto techniky pod jedinú spoločnosť problémy, uznesenie o zlučovaní akcioviek poslanci na decembrovom zasadnutí zrušia.