Milan Belica poukazuje na to, že zatiaľ nie je podpísaná ani partnerská dohoda medzi krajom a maďarskou stranou.
NITRA. Projekt výstavby ipeľských mostov sa nepohol ďalej. Nitriansky samosprávny kraj sa obáva možných rizík, ktoré vyplývajú najmä z úzkeho časového harmonogramu výstavby. V rozpočte na rok 2013 kraj peniaze na mosty nevyčlenil, má však niekoľkomiliónovú rezervu, z ktorej by v prípade potreby vedel takúto investíciu zaplatiť. Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja „Mali sme rokovania aj s vysokými predstaviteľmi zo strany predsedu vlády Maďarska, dohodli sme sa na tom, že pokiaľ nebude partnerská dohoda a nebude jasné, kto bude zodpovedať za projekt a akou časťou, tak nie je o čom ďalej rokovať,“ povedal Belica. Ako dodal, maďarskej strane povedal, že ak si verí, že dokáže postaviť most bez rizík, bude na zastupiteľstve presadzovať schválenie kofinancovania. „Povedali, že dobre, dajú odpoveď na to v priebehu pár dní, no dodnes sme nedostali žiadnu, takže čakáme,“ skonštatoval Belica.
Návrhy zmlúv o partnerstve maďarská strana ako líder projektu už Nitrianskemu samosprávnemu kraju predložila, ten s nimi však nesúhlasil. Maďarom zaslal svoje pripomienky, ktoré žiada do návrhu zmlúv zapracovať. Jednou z podmienok je, že kraj sa bude podieľať na predfinancovaní projektu len do výšky piatich percent, čo predstavuje 205 266 eur. Inak by hrozilo, že ak by sa peniaze z Európskej únie získať nepodarilo alebo by sa museli vrátiť, zaplatí kraj 4,1 milióna eur. Na maďarskej strane je partnerom medzinárodného projektu vláda, na slovenskej strane Nitriansky samosprávny kraj. Aktuálne programovacie obdobie 2007 – 2013 sa už čoskoro končí a Belica sa obáva, že projekt sa zrealizovať nestihne. Obdobie oprávnenosti na čerpanie financií je do 30. júna 2015. Zatiaľ nie sú podpísané zmluvy, peniaze z Európskeho fondu regionálneho rozvoja sa nemusí podariť získať a na maďarskej strane doteraz nie sú usporiadané pozemky. Podľa Belicu je navyše projekt veľmi predražený.
Podľa pôvodného zámeru sa mal stavať most medzi obcami Chľaba v okrese Nové Zámky a Ipolydamásd v Maďarsku a druhý mal stáť medzi obcami Pastovce v okrese Levice a Vámasmikola. Teraz sa má stavať len most v Chľabe, a to za 11,7 milióna eur. V prípade mosta v Pastovciach, kde treba najskôr splniť podmienky ochrany prírody, sa teraz budú čerpať z EÚ len peniaze na jeho prípravu a stavať sa má až v ďalšom programovacom období. „Maďarská strana veľmi tlačí most v Chľabe, ale reakcia zastupiteľstva obce Chľaba je, diplomaticky povedané, chladná. Naopak, veľmi silný tlak je na postavenia mosta v Pastovciach, ktorý maďarská strana odložila a uprednostňuje most v Chľabe,“ podotkol Belica. Ako dodal, obyvateľom most dopraje, no oni sami hovoria, že žiadne „megalomanské stavby za strašné milióny nechcú, ale jednoduchý most, aký tam aj mali.“