Župa chce poslať kamióny ľuďom pred domy, prepadnutú cestu nevyriešila

Cesta na horskom priechode sa na viacerých miestach prepadá. Ľudia sa hrozia, že kompetentní sa rozhýbu, až keď sa na mieste stane tragédia.

Horský priechod za Skýcovom je nebezpečný pre šoférov, strach majú hlavne kamionosti. Kamióny sa pri prejazde nebezpečne nakláňajú, hrozí, že sa zrútia do rokliny. Náklon jasne cítiť aj pri prejazde osobným autom.Horský priechod za Skýcovom je nebezpečný pre šoférov, strach majú hlavne kamionosti. Kamióny sa pri prejazde nebezpečne nakláňajú, hrozí, že sa zrútia do rokliny. Náklon jasne cítiť aj pri prejazde osobným autom. (Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)

SKÝCOV, NITRA, TRENČÍN. Problémy s plne naloženými kamiónmi, ktoré prechádzajú cestami druhej a tretej triedy, aby sa vyhli plateniu mýta, trápia Skýcovčanov. Aj napriek zákazovej značke neváha časť kamionistov využiť podhorskú obec ako skratku zo Zlatých Moraviec do Topoľčian.

Teraz navyše hrozí, že dedina príde aj o značku, ktorá zabraňuje kamiónom vjazd do Skýcova. Tlačí na to trenčianska župa. Obyvatelia Skýcova preto narýchlo spísali petíciu, pod ktorú za pár dní vyzbierali 370 podpisov. V nej žiadajú nitriansku župu, aby presmerovanie kamiónov priamo do centra obce nepovolila. Nitrianska župa postúpi petíciu Skýcovčanov trenčianskej župe. Krajský parlament v Nitre o nej rokovať nebude, lebo mu nebola priamo adresovaná.

Tlačia na šoférov, aby sa vyhýbali mýtu

Trápenia dotknutých obyvateľov s prejazdom kamiónov začalo zhruba v období, keď štát zaviedol mýto na diaľnice a cesty prvej triedy. Prepravné firmy robia čo môžu, aby mýto platiť nemuseli. Svojich kamionistov preto tlačia, aby jazdili po cestách druhej a tretej triedy.

Problém je v tom, že cesty nižších tried nie sú na takú záťaž stavané. Mnohé navyše prechádzajú priamo zastavanými časťami obcí. Obyvatelia domov pri ceste tak okrem hluku a prašnosti zaznamenávajú aj škody na majetku v podobe popraskaných domov.

Horský priechod sa zosúva

Oba problémy majú teraz Skýcovčania. Od Topoľčianok do Veľkých Uheriec v Trenčianskom kraji vedie cesta druhej triedy. Jej krátky úsek prechádza okrajovou časťou Skýcova. Priamo do dediny schádza cesta tretej triedy.

Keď kamionisti kvôli mýtu začali uprednostňovať tieto cesty, vybavila dedina zákaz vjazdu na cestu tretej triedy. Ak chcú kamionisti predpis dodržiavať, musia pokračovať v jazde cez kopce po ceste druhej triedy, v smere na Veľké Uherce.

Oblasť medzi Skýcovom a Veľkými Uhercami je miestnym známa ako Suť. Na vrchole horského priechodu je hranica Nitrianskeho a Trenčianskeho samosprávneho kraja. Prejazdy kamiónov spôsobili, že úsek je čoraz nebezpečnejší. Cesta sa už na území trenčianskej župy zosúva a nakláňa smerom do priepasti.

Posudok: Za prepad cesty môžu kamióny

Odborníci našli na kilometrovo krátkom úseku až jedenásť problémových miest. „Na ceste sme diagnostikovali veľa porúch stability násypového telesa cesty. Prejavilo sa to poklesom krajnice a časti vozovky,“ píše v posudku špecializovaná firma.

Za zosuvmi vozovky vidia odborníci jednoznačne práve kamióny. „Cesta je extrémne zaťažená veľkým množstvom nákladných automobilov, ich hmotnosť a intenzita je veľmi vysoká. Konštrukcia cesty nie je na takúto intenzitu a zaťaženie dimenzovaná,“ hovoria špecialisti v posudku. Za ďalšie faktory zosuvov považujú akúkoľvek absenciu opráv. Zjednodušene povedané – do neopravených úsekov sa dostane voda a tá stav cesty ešte zhorší. Na Suti chýbajú aj krajnice.

Trenčianska župa hovorí, že na problémovom úseku v posledných rokoch vykonávala opatrenia. Za opatrenia považuje osadenie značenia, ktoré obmedzuje prejazd vozidiel s dĺžkou nad desať metrov a s hmotnosťou vyššou ako 7,5 tony a odstraňovanie nedostatkov zjazdnosti na vozovke.

O zachovanie značky na začiatku cesty tretej triedy sa bude ešte bojovať. Zákazová značka (na snímke v strede) zatiaľ neumožňuje kamiónom zjazd cez dedinu Skýcov, no trenčianska župa chce, aby značka zmizla. V prípade, že kamióny nezídu na Skýcov, budú pokračovať po ceste druhej triedy cez kopce, kde už začína Trenčiansky kraj. Táto cesta je ale v dezolátnom stave, hlavne kamiónom na nej hrozí, že pri prudkom náklone ich strhne do rokliny.

FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Trenčín skúša, kamióny chce poslať do Skýcova

K problému bolo už aj niekoľko rokovaní, ktorých sa zúčastnilo množstvo dotknutých inštitúcií, výraznejší výsledok však stretnutia nepriniesli.

„Na jednom z týchto rokovaní som za obec povedal, že ak trenčianska župa začne robiť opravy, odkloníme dočasne aj kamiónovú dopravu cez našu obec – je mi totiž jasné, že iná alternatíva, kadiaľ by tie autá chodili, tu nie je. Na takýto krok by sa malo urobiť dočasné značenie,“ povedal Tomáš Kolembus, starosta Skýcova.

Napriek tejto dohode, ktorá bola jediným významnejším výsledkom siahodlhých rokovaní, ostal Skýcov nemilo zaskočený. Správa ciest trenčianskej župy totiž v decembri listom požiadala nitriansku župu o vyjadrenie k osadeniu trvalého dopravného značenia. Podľa predstáv Trenčína by kamióny cez Skýcov mali jazdiť nielen počas opravy Sute, ale prakticky natrvalo.

„Naozaj si to neviem predstaviť. Občanom tu už teraz praskajú domy a narúša sa statika len kvôli tým pár kamiónom, čo zákaz vjazdu do našej dediny porušujú. Máme tu aj ostrú zákrutu, ktorú jednoducho dva kamióny v dvoch pruhoch nevyberú,“ argumentuje starosta Kolembus.

Takto to vyzeralo v Skýcove, keď cez dedinu mali ešte kamióny povolený prejazd. Kopce ledva vyštverali a prejť cez ostrú zákrutu v centre dediny mali problém, a to nielen v zime. Napriek tomu by Trenčiansky samosprávny kraj kamióny najradšej nasmeroval práve cez Skýcov - vyplýva to z listu, ktorý zaslal Nitrianskemu samosprávnemu kraju.

FOTO - OBECNÝ ÚRAD SKÝCOV

Nitra vidí ohrozenie ľudí

Skýcovčania by boli kamiónmi reálne ohrození na zdraví aj živote. „Neviem si to predstaviť, už teraz je to neznesiteľné. Robím neďaleko hlavnej cesty, tak viem najlepšie, že tadiaľto jazdí veľa kamiónov,“ povedala obyvateľka Mária Gajdošová.

Nitra návrh Trenčína zamietla. „Nesúhlasíme s presmerovaním dopravy s hmotnosťou vyššou ako 7,5 tony na cestu tretej triedy cez zastavanú a obývanú časť obce Skýcov. Naše rozhodnutie zdôvodňujeme zachovaním bezpečnosti Skýcovčanov a záujmom o ochranu ich majetku ako aj záujmom o ochranu majetku kraja,“ reagoval Stanislav Katrinec, hovorca nitrianskeho župana Milana Belicu. Župan mieni, že ak je situácia taká zložitá, nech sa ťažká kamiónová doprava do Trenčianskeho kraja odkloní tak, aby nesmerovala cez horský priechod Skýcov, ale cez Žiar nad Hronom.

Starosta Skýcova Tomáš Kolembus hovorí, že rokovania o kamiónoch mu niekedy pripomínajú schému - o nás bez nás. Návrhom trenčianskej župy bol starosta nemilo zaskočený, na ničom takom sa totiž na spoločných rokovaniach župa s obcou nedohodla.

FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Trenčianska župa: Prepadnuté cesty opravíme

Župa sľubuje, že naklonenú cestu dá do poriadku.

Trenčiansky samosprávny kraj tvrdí, že pripravuje projekt spolufinancovaný z eurofondov, ktorým by chcel problémovú cestu opraviť. Tri dni pred Vianocami bola vyhlásená výzva pre Regionálny operačný program. „Predpokladané náklady na rekonštrukciu tejto cesty sú v objeme 3,733 milióna eur. Išlo by hlavne o riešenie niekoľko desiatok odtrhov krajníc a časti vozovky hlavne na ľavej strane cesty v smere staničenia, ale tiež o výmenu bezpečnostných prvkov – zvodidiel a o obnovenie dopravného značenia,“ reagovala hovorkyňa trenčianskej župy Vlasta Henčelová.

Tomáš Holúbek

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 752
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 907
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 257
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 084
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 837
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 774
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 880
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Jedna z odkrytých rúr. Keď ju našli, valila sa z nej voda. Betónový žľab dokončili v stredu.

Cesta praská a zosúva sa. V apríli urobia hydrogeologický prieskum.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Nitra v Poprade zapísala historickú otočku, góly zvratu z 0:3 na 4:3 strelili výlučne odchovanci. Corgoni vedú sériu 3:2 a v piatok môžu využiť mečbal.

Buček zažiaril a zimák onemel.


  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 880
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu