NITRA. Radnica chce prepojiť Krškany s Chrenovou. Podľa odhadov má nová cesta stáť 13 miliónov eur - v tejto sume sú zahrnuté aj náklady na výkup pozemkov.
Zastupiteľstvo ešte v decembri odporučilo primátorovi, aby hľadal možnosti financovania z mimorozpočtových zdrojov.
Most vedľa viaduktu
Cesta má prepojiť Novozámockú ulicu s Dlhou, merať bude 3500 metrov. Nadviaže na Priemyselnú ulicu v Krškanoch, na konci ktorej postavia most ponad rieku.
Most má vyrásť v susedstve viaduktu, ktorý je súčasťou rýchlostnej cesty (vedie ponad Priemyselnú), bude však podstatne nižší.
„Samotné mostné teleso bude mať dĺžku 155 metrov,“ povedal Andrej Jančovič z radnice. „Priemyselná ulica je už tak nadimenzovaná, aby bola súčasťou novej cesty,“ poznamenal primátor Jozef Dvonč. Úpravy robila Granvia, keď stavala nad Priemyselnou ulicou viadukt.
Nový most má vyrásť vedľa tohto viaduktu na konci Priemyselnej ulice. Foto: (mh)
Búrať sa nebude
Podľa dokumentácie, ktorú má mesto k dispozícii, si cesta nevyžiada búranie objektov, „iba drobné preložky plotov“.
„Cesta sa napojí na Priemyselnú ulicu, bude viesť ponad rieku, cez polia, poza plot Agrokomplexu a vyústi na Dlhej ulici, pri odbočke na DD ranč. Plánujeme tam urobiť kruhový objazd a rozšíriť časť Dlhej ulice,“ povedal viceprimátor Štefan Štefek.
Pozemky na konci Priemyselnej, kde má vyrásť most, sú už vo vlastníctve mesta. „Získali sme ich zámenou od Jednoty,“ povedal Štefek.
Nad Priemyselnou ulicou vedie rýchlostná cesta. Foto: (mh)
PPP projekt neprešiel
Primátor Jozef Dvonč v decembri povedal, že s výstavbou cesty by sa malo začať už v tomto roku. Otázne však je, či sa podarí zabezpečiť financie. Ak mesto nezíska peniaze z eurofondov či od štátu, primátor avizoval, že predloží znovu materiál na zastupiteľstvo v jeho pôvodnej podobe.
„Podľa uznesenia z decembra sa majú poslanci zaoberať výstavbou cesty opäť v júni,“ povedal Štefek.
Vedenie mesta pôvodne plánovalo cestu realizovať v rámci verejno-súkromného partnerstva (PPP). Peniaze by desať rokov splácalo firme, ktorá by ju postavila. Poslanci s tým však nesúhlasili. Aj vzhľadom na ekonomickú krízu vyjadrili obavy, že by projekt zaťažil mestský rozpočet. Cez PPP už totiž mesto zabezpečí rekonštrukciu tridsiatky miestnych komunikácií za 7 miliónov eur.
Malý južný obchvat
Prepojenie Krškán s Chrenovou je podľa Štefeka odvážny projekt, ktorý ocenia ďalšie generácie. „Ide o prvú etapu malého južného obchvatu mesta.“
Radnica do budúcnosti plánuje aj prepojenia ulíc Dlhá -Levická a Levická - Zlatomoravská. „Týmto by sme minimalizovali dopravu v centre. Od áut by sme odbremenili Štúrovu, Štefánikovu a Triedu Andreja Hlinku,“ povedal Štefek. Autá, ktoré idú od Nových Zámkov na Banskú Bystricu, prechádzajú teraz cez centrum mesta, Univerzitný most a Triedu Andreja Hlinku.
„Cesta I/64, po ktorej jazdia, je cestou prvej triedy a je na takúto záťaž stavaná. Priemyselná ulica, cez ktorú by mali autá jazdiť v budúcnosti, je len komunikáciou tretej triedy. V súčasnosti sem majú nákladné autá vjazd zakázaný," poukázal nemenovaný zdroj.
Podľa vyjadrenia z radnice by sa malo značenie v budúcnosti zmeniť.