NITRA. Autobusy mestskej autobusovej dopravy budú obsluhovať zastávky podľa nových pravidiel. Zmeny začnú platiť od soboty 16. februára.
„Autobusy budú zastavovať na zastávkach len vtedy, ak na nich bude chcieť niekto nastúpiť alebo vystúpiť. V opačnom prípade prejde autobus zastávku bez zastavenia,“ povedal Vladimír Šimko z Veolia Transport Nitra.
Mávať na vodiča netreba
Cestujúci musí stáť na zastávke tak, aby ho vodič prichádzajúceho autobusu videl. „Nemusí dávať žiadne ďalšie znamenia, ako je napríklad mávanie,“ dodal Šimko.
Kto bude chcieť z autobusu vystúpiť, musí stlačiť tlačidlo Stop. „Dôležité je výstup signalizovať včas, aby mal vodič možnosť do zastávky bezpečne dobrzdiť. Ideálne je zazvoniť krátko po tom, čo sa po prvýkrát vyhlási názov nasledujúcej zastávky,“ radí Šimko.
Tlačidlá Stop sú vo väčšine autobusov umiestnené na madlách, prípadne medzi oknami. Cestujúci tak nemá problém „zazvoniť“. V starých autobusoch sú však tlačidlá takmer na strope vozidla, veľa ľudí na ne nedočiahne. „Takéto autobusy už dožívajú, máme ich len dva - tri, sú nasadzované iba príležitostne,“ povedal Šimko.
Viaceré nové autobusy už majú samoobslužné otváranie dverí. „Pokiaľ si cestujúci predvolí otvorenie dverí počas jazdy v dostatočnej vzdialenosti pred zastávkou, je to tiež signál pre vodiča na zastavenie na najbližšej zastávke.“
Foto: (jk)
Zjednotia prax a pravidlá
Niektorí vodiči ani dnes nezastavia na zastávke, ak je prázdna a nik v autobuse nestlačí stopku. Od 16. februára zjednotí dopravca zaužívanú prax s oficiálnymi pravidlami.
„Nie je tajomstvom, že najmä v okrajových častiach mesta alebo v menej frekventovaných obdobiach dňa už dnes zastávky na znamenie prakticky fungujú. Mnoho cestujúcich bežne pred vystupovaním dáva znamenie vodičom, tí sa zase na toto znamenie spoliehajú a na zastávke nezastavia, hoci správne by mali zastaviť a otvoriť dvere na každej zastávke automaticky,“ konštatoval Šimko.
Problém nastáva, ak na túto neoficiálnu prax narazí občasný alebo cezpoľný cestujúci, ktorý sa nechcene prevezie o zastávku ďalej.
„Do úvahy preto prichádzali len dve riešenia - alebo dosiahnuť zastavovanie všetkých vodičov na všetkých zastávkach, alebo povoliť režim, v ktorom o zastavení vozidla rozhodnú cestujúci sami. Naše skúsenosti napovedajú, že väčšina cestujúcich uvíta druhú možnosť,“ tvrdí Šimko.
Grafikon musia dodržať
Dopravca od zavedenia nových pravidiel očakáva najmä plynulejšiu jazdu, kratší cestovný čas, šetrenie paliva, a tým aj životného prostredia.
„Pomôže to napríklad v čase, keď autobus naberie meškanie, ktoré môže práve vynechaním zastávok, o ktoré nie je záujem, znížiť.“
Čo však v prípade, že sa čas jazdy skráti tak, že autobus príde na niektorú zo zastávok skôr? „Povinnosť dodržiavať cestovný poriadok bude platiť pre vodičov aj naďalej. Pokiaľ to bude potrebné pre dodržanie cestovného poriadku, autobus zastaví na zastávke aj bez znamenia cestujúceho,“ reagoval Šimko.