Železnice chcú elektrifikovať a optimalizovať trať, opravia aj stanicu

Železničnú trať čaká elektrifikácia aj optimalizácia. Železnice prehodnotenia umiestnenie zastávok, niektoré možno zrušia.

Železničná stanica v Nitre je v zlom stave.Železničná stanica v Nitre je v zlom stave. (Zdroj: (jk))

NITRA. Železnice Slovenskej republiky vyhlásili minulý týždeň verejnú súťaž, ktorá súvisí s projektom „Elektrifikácia a optimalizácia trate Leopoldov - Nitra - Šurany“. Hľadajú dodávateľa, ktorý vypracuje technickoekonomickú štúdiu a zabezpečí posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V rámci uvedeného projektu, ktorý má financovať Európska únia, plánujú Železnice opraviť aj nitriansku železničnú stanicu. Myšlienky, že postavia novú, sa už zrejme vzdali.

Termín ešte nevedia

Prípravná dokumentácia, ktorú dodá víťaz súťaže, bude podkladom pre spracovanie projektovej dokumentácie stavieb a ich následnú realizáciu. Hodnota zákazky je 300-tisíc eur bez DPH. Zaplatí ju EÚ a štát.

SkryťVypnúť reklamu

Predpokladaný termín ukončenia projekčných prác je v roku 2015. Kedy sa začne so samotnými stavebnými prácami, ktoré má tiež financovať Európska únia, zatiaľ nie je známe.

„Táto otázka je predčasná, nakoľko sa spracováva predprojektová príprava, z ktorej vyplynie konkrétny rozsah celej stavby aj s návrhom termínov realizácie,“ reagovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Spojenie s Bratislavou

Elektrifikovať sa má trať v dvoch úsekoch: 35,305 km medzi Leopoldovom a Nitrou a 25,517 km medzi Nitrou a Šuranmi.

„Cieľom projektu je vytvorenie podmienok pre vznik moderného fungujúceho dopravného systému integrovanej koľajovej dopravy, ktorý by zabezpečoval dopravnú obslužnosť a prepojenie Bratislavy na ostatné regióny západného Slovenska,“ píše sa v podmienkach súťaže.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt má zohľadniť vyťaženosť cestnej a železničnej infraštruktúry v regióne pri preprave osôb a tovarov, „zvlášť dennú prepravu cestujúcich z Nitry do Bratislavy autami, autobusmi a vlakmi“.

V súčasnosti nie je medzi Nitrou a Bratislavou žiadne priame vlakové spojenie.

Upravia aj zastávky

Spracovateľ štúdie má preveriť možnosť budovania parkovísk „park and ride“ v okolí železničných staníc. Uvedené slovné spojenie znamená „zaparkujte a použite hromadnú dopravu“.

Zmeny sa majú dotknúť aj samotných železničných staníc a zastávok na trati. Železnice ich nekonkretizovali.

„Všetko vyplynie zo štúdie. Pokiaľ ide o rekonštrukciu stanice Nitra, v nej by sa mali realizovať najnutnejšie úpravy a zastrešenia nástupíšť, osvetlenie, vybudovanie vizuálneho informačného prístupu a tiež bezbariérového prístupu pre cestujúcich, ako aj kamerového systému,“ povedala hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

Potvrdila, že sa uvažuje aj s úpravou ďalších zastávok na trati Leopoldov - Nitra - Šurany, aby vyhovovali súčasným normám. Vybudovať sa má „bezbariérový prístup, nové osvetlenie, nové zastrešenie a podobne“.

Vo viacerých prípadoch sa zrejme zmení aj umiestnenie zastávok. Projekt je totiž zameraný nielen na elektrifikáciu, ale aj na optimalizáciu trate. „V rámci projektovej prípravy dôjde k prehodnoteniu umiestnenia niektorých zastávok (zriadenie, zrušenie, zmena polôh),“ konštatovala hovorkyňa Železníc.

Na novú budovu nenašli peniaze

Železnice v roku 2008 pripravili projektovú dokumentáciu pre rekonštrukciu nitrianskej železničnej stanice. Financovanie plánovali zabezpečiť cez súkromných investorov, ktorí by ako protihodnotu získali právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.

V roku 2011 ale Železnice zmenili názor a rozhodli, že v Nitre postavia novú výpravnú budovu zo svojich zdrojov. Argumentovali, že novostavba vyjde dva milióny eur, čo je o polovicu menej ako predpokladané náklady na rekonštrukciu historickej budovy. Príprava stavby však bola pozastavená pre nedostatok peňazí. Najnovšie sa hovorí len o najnutnejších úpravách stanice.

(mh)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  8. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 14 483
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 282
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 915
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 116
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 112
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 744
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 262
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 167
  1. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  2. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  3. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  4. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  5. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 105. /
  7. Martin Turčan: Manifest občianskej bezmocnosti
  8. Tomáš Karľa: Mikael Stanne: Príbeh hlasu Dark Tranquillity
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 606
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 35 399
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 329
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 743
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 505
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 210
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 911
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 483
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Tréner Nitry Andrej Kmeč (vpredu) po postupe do finále netajil nespokojnosť s Milošom Bubelom (vľavo), ktorý oslabil tím trestom do konca zápasu a Žiline vnukol päťminútovú presilovku.

Tréner Nitry odpovedal na sedemnásť otázok.


Samuel Buček si najlepší výkon v sezóne nechal na siedmy zápas semifinále. Dal gól, na dva nahral, skvele bránil, tučne sa podpísal pod víťazstvo 7:4.

Medzinárodný výkon Bučeka prihral Nitre finále.


Svah sa zosunul v apríli 2024.

Práce sa začnú o niekoľko dní.


Profesor Alexander Ruttkay.

Jeho život bol spojený s Nitrou.


Matej Ruttkay a 1 ďalší 1
  1. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  2. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  3. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  4. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  5. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 105. /
  7. Martin Turčan: Manifest občianskej bezmocnosti
  8. Tomáš Karľa: Mikael Stanne: Príbeh hlasu Dark Tranquillity
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 606
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 35 399
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 329
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 743
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 505
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 210
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 911
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 483
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu