NITRA. Železnice Slovenskej republiky vyhlásili minulý týždeň verejnú súťaž, ktorá súvisí s projektom „Elektrifikácia a optimalizácia trate Leopoldov - Nitra - Šurany“. Hľadajú dodávateľa, ktorý vypracuje technickoekonomickú štúdiu a zabezpečí posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie.
V rámci uvedeného projektu, ktorý má financovať Európska únia, plánujú Železnice opraviť aj nitriansku železničnú stanicu. Myšlienky, že postavia novú, sa už zrejme vzdali.
Termín ešte nevedia
Prípravná dokumentácia, ktorú dodá víťaz súťaže, bude podkladom pre spracovanie projektovej dokumentácie stavieb a ich následnú realizáciu. Hodnota zákazky je 300-tisíc eur bez DPH. Zaplatí ju EÚ a štát.
Predpokladaný termín ukončenia projekčných prác je v roku 2015. Kedy sa začne so samotnými stavebnými prácami, ktoré má tiež financovať Európska únia, zatiaľ nie je známe.
„Táto otázka je predčasná, nakoľko sa spracováva predprojektová príprava, z ktorej vyplynie konkrétny rozsah celej stavby aj s návrhom termínov realizácie,“ reagovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Spojenie s Bratislavou
Elektrifikovať sa má trať v dvoch úsekoch: 35,305 km medzi Leopoldovom a Nitrou a 25,517 km medzi Nitrou a Šuranmi.
„Cieľom projektu je vytvorenie podmienok pre vznik moderného fungujúceho dopravného systému integrovanej koľajovej dopravy, ktorý by zabezpečoval dopravnú obslužnosť a prepojenie Bratislavy na ostatné regióny západného Slovenska,“ píše sa v podmienkach súťaže.
Projekt má zohľadniť vyťaženosť cestnej a železničnej infraštruktúry v regióne pri preprave osôb a tovarov, „zvlášť dennú prepravu cestujúcich z Nitry do Bratislavy autami, autobusmi a vlakmi“.
V súčasnosti nie je medzi Nitrou a Bratislavou žiadne priame vlakové spojenie.
Upravia aj zastávky
Spracovateľ štúdie má preveriť možnosť budovania parkovísk „park and ride“ v okolí železničných staníc. Uvedené slovné spojenie znamená „zaparkujte a použite hromadnú dopravu“.
Zmeny sa majú dotknúť aj samotných železničných staníc a zastávok na trati. Železnice ich nekonkretizovali.
„Všetko vyplynie zo štúdie. Pokiaľ ide o rekonštrukciu stanice Nitra, v nej by sa mali realizovať najnutnejšie úpravy a zastrešenia nástupíšť, osvetlenie, vybudovanie vizuálneho informačného prístupu a tiež bezbariérového prístupu pre cestujúcich, ako aj kamerového systému,“ povedala hovorkyňa.
Potvrdila, že sa uvažuje aj s úpravou ďalších zastávok na trati Leopoldov - Nitra - Šurany, aby vyhovovali súčasným normám. Vybudovať sa má „bezbariérový prístup, nové osvetlenie, nové zastrešenie a podobne“.
Vo viacerých prípadoch sa zrejme zmení aj umiestnenie zastávok. Projekt je totiž zameraný nielen na elektrifikáciu, ale aj na optimalizáciu trate. „V rámci projektovej prípravy dôjde k prehodnoteniu umiestnenia niektorých zastávok (zriadenie, zrušenie, zmena polôh),“ konštatovala hovorkyňa Železníc.
Na novú budovu nenašli peniaze
Železnice v roku 2008 pripravili projektovú dokumentáciu pre rekonštrukciu nitrianskej železničnej stanice. Financovanie plánovali zabezpečiť cez súkromných investorov, ktorí by ako protihodnotu získali právo dlhodobo užívať komerčné staničné priestory.
V roku 2011 ale Železnice zmenili názor a rozhodli, že v Nitre postavia novú výpravnú budovu zo svojich zdrojov. Argumentovali, že novostavba vyjde dva milióny eur, čo je o polovicu menej ako predpokladané náklady na rekonštrukciu historickej budovy. Príprava stavby však bola pozastavená pre nedostatok peňazí. Najnovšie sa hovorí len o najnutnejších úpravách stanice.
(mh)