Jediným dôvodom vzniku nového filmu bola podľa režisérky viera tvorcov, že umenie má zmysel a že podpora kultúry z nás robí lepších ľudí.
NITRA. Nedávno sa na plátna slovenských kín dostal ďalší celovečerný film režisérky a scenáristky Mariany Čengel Solčanskej Miluj ma alebo odíď. Po úspešných snímkach Lietajúci Cyprián a Obhliadka rodáčka z Nitry opäť siahla po téme medziľudských vzťahov. Film sa pod pracovným názvom Dušičky natáčal v našom regióne, rovnako ako jej predchádzajúce snímky.
Boj o jedného muža
Centrom príbehu je zápas matky a dospievajúcej dcéry o toho istého muža. Tri kamarátky v najlepšom veku sa rozhodnú osláviť na chalupe rozvod, štyridsiate narodeniny a nové sexuálne dobrodružstvo. Nepočítajú však s príchodom Zuzaninej šestnásťročnej dcéry Miry, ktorá si okrem rebelantstva voči svetu konvencií prinesie aj nenávisť k matke a túžbu byť za každú cenu milovaná.
Na to, aké otázky či myšlienky položí pred diváka nová slovenská dráma, Mariana Čengel Solčanská odpovedala: „Vôbec netuším. Ja som sa snažila natočiť scenár Aleny Bodingerovej najlepšie a najprofesionálnejšie, ako viem. Scenár mi ponúkol producent, a pretože sa mi páčil prísľub dobrého filmu, ktorý sa v ňom skrýval, prijala som ho. Film sme nakrúcali pätnásť dní v Šali a Čakajovciach.“
Vznik slovenského filmu je podľa režisérky sám osebe kurióznou situáciou, lebo vzniká z dravého nadšenia jeho tvorcov, v katastrofálnych realizačných podmienkach a za neskutočne smiešne peniaze.
„Jediným dôvodom jeho vzniku je naša viera, že umenie má zmysel a že podpora kultúry z nás urobí lepších ľudí,“ vraví Čengel Solčanská. „Myslím si, že scenár niesol mnohé autobiografické črty svojej autorky. Ja som ušetrila producentovi značnú časť peňazí, keď som mu navrhla, by sa niektoré obrazy filmu nakrúcali v dome mojich starých rodičov.“
Vyberá si hercov, ktorým uverí
Vo filme hrajú herci aj „neherci“ - Aniko Varga, Diana Pavlačková, Elena Podzámska, Éva Bandor, Ivan Palúch, Jennie Fél, Mari Varsányi, Marko Igonda a Péter Nádasdy.
Po Cypriánovi a Obhliadke režisérka opäť využila herecké umenie Marka Igondu a Ivana Palúcha.
„Majú nesmierny talent, sú vždy pripravení, pokorní voči filmu, poslušní a vnímaví. Vždy vedia všetky texty a nemajú žiadne maniere. Ivan Palúch je asi najväčšia žijúca herecká legenda, ktorú na Slovensku máme, svojho času patril medzi vychytených európskych hercov. Dodáva mi energiu a vieru v zmysel kultúry,“ konštatuje Čengel Solčanská.
„Na každého herca by ste sa mohli spytovať, prečo som si vybrala práve jeho a ja vám môžem odpovedať iba - preto. Nemôžem racionálne zdôvodňovať niečo, čo je oblasťou citu a intuície. Nevyberám si hercov kvôli nejakým faktickým dôvodom, rozhodujem sa pre tých, ktorým uverím. Diana Pavlačková nie je neherečka. Môj učiteľ Miloslav Luther ma naučil, že sú iba dobrí a zlí herci. Sú mraky zlých hercov, ktorí herectvo študovali, a je nesmierne veľa bravúrnych hercov, ktorí herectvo neštudovali. Napríklad takí výborní nitrianski umelci ako Gabriela Dolná, Jozef Dóczy či Milan Kiš žiadnu hereckú školu neabsolvovali.“
Maľuje aj fotografuje
Filmy Mariany Čengel Solčanskej sú nielen zaujímavé, pozoruhodné svojím príbehom, ale aj pastvou pre oči. Dôležitá je pre ňu vizuálna a výtvarná stránka.
„Nerozmýšľam nad tým, no točím filmy tak, ako viem a inak, ako výtvarne pôsobivo to nedokážem. Súvisí to asi s mojím vkusom, sama ako diváčka preferujem filmy, ktoré kladú dôraz na výtvarné spracovanie obrazu,“ tvrdí režisérka. „Vo voľných chvíľach maľujem obrazy, fotografujem, píšem básne... Vizuálne pôsobivý obraz v mojich filmoch je logickým vyústením túžby po poézii.“
Na otázku, či má už v hlave námet na ďalší zaujímavý film, Nitrianka dodala: „Raz mi jeden priateľ povedal, že všetky veľké veci vznikajú v tichosti. Ak sa rodia v hluku a neprimeranej pozornosti, nebudú veľké ani hodnotné. Takže vám to poviem, až keď sa naozaj budú diať.“
Režisérka a scenáristka Mariana Čengel Solčanská. FOTO: JOZEF BARINKA
Zábery z filmu Miluj ma alebo odíď. ARCHÍV M. Č. S.