NITRA. Nitrianska autobusová stanica sa konečne dočká obnovy. Veolia Transport Nitra avizovala, že tento rok pripraví projektovú dokumentáciu a s prácami začne na budúci rok.
„Ukončiť ich plánujeme do novembra 2014,“ povedal obchodný riaditeľ spoločnosti Milan Jankulár.
Odstránia bariéry
Rekonštrukciu stanice spojí dopravca s odstránením bariér. Podľa nariadenia Európskej únie musí poskytovať pomoc zdravotne postihnutým osobám a osobám so zníženou pohyblivosťou.
Pôvodne mala byť stanica bez bariér už od tohto marca, dopravca však získal výnimku do novembra 2014. Časový odklad schválilo ministerstvo dopravy pre viac autobusových staníc na Slovensku.
V súčasnosti sú nástupné plochy na nitrianskej stanici ohraničené obrubníkmi. „V rámci úprav ich odstránime, chceme tiež vytvoriť miesto pre diaľkové linky, kde bude možné manipulovať s invalidným vozíkom,“ povedal Milan Jankulár.
Suma ešte nie je známa
Rekonštruovať sa budú spevnené plochy, osvetlenie a prístrešky pre cestujúcich. Tie zrejme vymenia, pretože majú už 35 rokov.
„Rozsah rekonštrukcie autobusovej stanice bude presne definovať projekt,“ povedal Milan Jankulár. Výšku investície zatiaľ nevyčíslil.
„Potrebné finančné zdroje sa snažíme zabezpečiť vo vlastnej réžii," dodal. Práce sa budú robiť na etapy, počas prevádzky. Vyžiadajú si úpravu organizácie dopravy na stanici.
Asfaltová plocha na stanici je v zlom stave, celé roky sa len zalievajú najväčšie výtlky. Foto: (jk)
Čakáreň si prenajali
Nitrianska autobusová stanica je vo veľmi zlom stave, o potrebe rekonštrukcie sa hovorí dlhé roky. Ešte donedávna slúžila cestujúcim ako čakáreň unimobunka, ktorá bola počas výstavby stanice určená robotníkom. Nachádzali sa v nej aj administratívne priestory.
Keď museli unimobunku z bezpečnostných dôvodov zavrieť, prenajala si Veolia Transport novostavbu oproti železničnej stanici. Je v nej čakáreň aj administratíva. Viacerí cestujúci kritizujú, že sa nachádza mimo areálu autobusovej stanice.
Megaprojekt nevyšiel
Ešte pred hospodárskou krízou rokoval dopravca s bratislavským developerom o vybudovaní novej prekrytej autobusovej stanice. Súčasných 38 klasických nástupíšť malo nahradiť päť interaktívnych, ku ktorým by ľudia vychádzali priamo z haly.
Súčasťou objektu mali byť reštaurácie a obchody. Uvažovalo sa tiež o nadjazde, respektíve nadchode, ktorý prepojí autobusovú a železničnú stanicu. Projekt mal stáť 33 miliónov eur. Firma z neho v roku 2009 odstúpila.
Pozemok ešte nepredali
Vlani v januári nám generálny riaditeľ Veolie Transport povedal, že v roku 2012 investujú aspoň do nevyhnutných úprav stanice. Podmienil to však predajom prebytočného majetku v Ivanke pri Nitre. Ide o 9,5-hektárový pozemok, ktorý bol v šesťdesiatych rokoch minulého storočia určený pre trolejbusové depo.
Majetok sa dodnes predať nepodarilo, potvrdil nám to obchodný riaditeľ Milan Jankulár. Bez ohľadu na to musí dopravca do novembra 2014 urobiť minimálne úpravy, ktoré zabezpečia bezbariérovosť stanice v súlade s nariadením EÚ.
Fotky: (JK)
Projekt lanovky stojí, dôvodom sú pozemky
Veolia Transport Nitra pred časom potvrdila, že má záujem financovať novú lanovku na Zobore. Investícia mala podľa odhadov dosiahnuť minimálne dva milióny eur. V akom štádiu je v súčasnosti tento zámer?
„Projekt lanovky postál na nesúhlase majiteľov pozemkov, ponad ktoré mala lanovka viesť a na ktorých mali byť vybudované jej nosné konštrukcie,“ povedal Milan Jankulár z Veolia Transport.
Obnovenie lanovky na Zobore avizoval primátor Jozef Dvonč ešte v roku 2011. Generálny riaditeľ Veolie povedal, že s výstavbou by mohli začať v roku 2012. Už vtedy ale konštatoval, že „alfou a omegou bude súhlas majiteľov pozemkov, bez nich nie je možné získať stavebné povolenie“.
Vysporiadanie pozemkov pod dráhou lanovky bolo úlohou mesta, s ktorým mala Veolia Transport vstúpiť do verejnosúkromného partnerstva.
Sedačková lanovka, ktorá na Zobore jazdila od roku 1970, skončila svoju prevádzku v roku 1994. Nezodpovedala už bezpečnostným predpisom a ohrozovala okolie.
(mh)