GALANTA. Koncom marca začala tretia etapa výstavby obchvatu Galanty. Mala by trvať dva a pol roka. Jej investorom je Slovenská správa ciest, dodávateľom je opäť firma Strabag. Do súťaže sa prihlásilo 11 uchádzačov.
Financovaný aj z Únie
Tretí úsek obchvatu začne pri vstupe do mesta od Sládkovičova na ceste 1/75, bude pokračovať poza pozemky mesta až po cestu druhej triedy 2/507 smerujúcu na Dunajskú Stredu. Tam sa napojí na prvú vybudovanú etapu pri Samsungu.
Obchvat je financovaný z peňazí Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ministerstvo dopravy naň vyčlenilo 27 miliónov eur. Celkové náklady budú vo výške 28,5 miliónov eur.
Druhý úsek obchvatu Galanty otvorili vlani začiatkom decembra. Začína zhruba 600 metrov pred miestnou časťou Nebojsa okružnou križovatkou. Pokračuje cez vinohrad a poľnohospodárske pozemky Pod Gedrom a Drnové po prvú úrovňovú priesečnú križovatku. Tá zabezpečuje prepojenie k Priemyselnému parku Terezov. Trasa pokračuje po ďalšiu úrovňovú križovatku križujúcu cestu medzi Galantou a časťou Kolónia. Na konci sa obchvat napája na kruhový objazd, ktorý vznikol v rámci prvej stavby obchvatu.
Zhustená doprava
Obchvat mal pomôcť odbremeniť centrum mesta od tranzitnej dopravy, ktorým denne prešlo približne 16-tisíc vozidiel. Jeho spustenie neprinieslo podľa obyvateľov časti Nebojsa očakávaný efekt. Problémom sú podľa nich chýbajúce smerové tabule pri logistickom centre Gáň, ktoré by upozorňovali vodičov na novú cestu. Kamióny tak stále prechádzajú cez Nebojsu.
„V dôsledku toho aj mnohí občania negatívne vnímajú maximálne zhustenú dopravu na Ulici Esterházyho v rannej dopravnej špičke počas pracovných dní,“ povedal Miroslav Šimek, obyvateľ z časti Nebojsa. Ak kompetentní neosadia smerové tabule na každý výjazd z kruhovej križovatky do 2. mája, obyvatelia z časti Nebojsa budú protestovať. Autami 3. mája zablokujú časť cesty v miestnej časti pre vozidlá nad 3,5 tony, ktoré pôjdu do Galanty.
„Nie som zástancom krajných opatrení, ale zdá sa, že jediná možnosť je upriamiť verejný a mediálny záujem o tento dlhodobo neriešený problém,“ dodal Šimek, ktorý o plánovanej akcii už upozornil aj mesto.
Podľa slov Jána Poľakovského z radnice návestia a smerové tabule už pripravuje Trnavský samosprávny kraj. Ten sa vraj opäť nevedel dohodnúť so Slovenskou správou ciest na tom, v koho kompetencii je osadenie tabúľ. Podobne to bolo nedávno aj s umiestnením značky Stop na križovatke pretínajúcej galantský obchvat v smere na Kolóniu. Aj tú napokon osadil kraj.
„Riaditeľ správy a údržby ciest TTSK nám dal prísľub, že to bude hotové do polovice apríla,“ povedal Poľakovský. Diaľková návesť osadená od včera pred križovatkou však podľa Šimeka napomáha v orientácii vodičov veľmi málo. Obyvatelia ju označujú v súčasnosti za mätúcu, keďže jedna z jej odbočiek označuje smer Bratislava/Šaľa. Pokiaľ nie je ukončená tretia etapa obchvatu, mal by sa podľa nich tento smer prekryť na Nové Zámky/Šaľa.
Mesto osadí zákaz vjazdu
Aj mesto bez ohľadu na kroky kraja osadí na vlastné náklady pri vstupe do Galanty zo Šale a na gánskej križovatke značky. Podľa Poľakovského pôjde o zákaz vjazdu vozidlám nad 3,5 tony.
Projekt odklonenia nákladnej dopravy v časti Nebojsa vypracovalo oddelenie podnikateľských činností, ktoré má na starosti aj úsek dopravy. V súčasnosti sa k projektu vyjadrujú správcovia ciest a okresný dopravný inšpektorát.