Aplikáciu si doteraz stiahlo už vyše 1500 ľudí. "Zlepšováky" v potravinovom sektore vymýšľa Šaľan.
ŠAĽA. Mäso v rozklade, stopy po hlodavcoch, špinavé zapáchajúce prepravky. Aj takto si pamätáme škandály s potravinami, ktoré nedávno otriasli spotrebiteľmi. Šaľan Peter Bartoš sa rozhodol, že bude motivovať predajne k tomu, aby si dávali väčší pozor. Mobilnou aplikáciou.
Sťažnosti užívateľov
Cez aplikáciu Lepšie potraviny je možné pohodlne nahlásiť problémové potraviny v predajniach. Stačí si ju bezplatne stiahnuť z oficiálneho obchodu pre telefóny so systémom Android. Po jej spustení sa objaví formulár sťažností. Po vyplnení ho treba mailom spolu s fotografiou zlého tovaru odoslať na adresu Štátnej veterinárnej a potravinovej správy.
Aplikáciu si doteraz stiahlo viac ako 1500 ľudí. Lepšie potraviny sa už stihli stať treťou najobľúbenejšou aplikáciou Google play v kategórii Zdravie a fitnes.
„Aplikácia bola vytvorená na podnet výsledkov kontroly kvality potravín. Začiatkom roka boli zistené nezrovnalosti v 2/3 kontrolovaných supermarketov a takmer v polovici malých predajní. Týmto jednoduchým nástrojom na nahlásenie problémov v predajniach chceme pomôcť zlepšiť potraviny na Slovensku,“ povedal autor aplikácie Peter Bartoš.
V prípade, že táto novinka ľudí osloví, bude prepojená s webovým portálom, ktorý bude sťažnosti zoskupovať. Ľudia by si ich tak mohli v systéme prezerať, otváral by sa tým tiež dialóg medzi predajňami a spotrebiteľmi.
„V minulom týždni som vydal novú verziu aplikácie, ktorá umožňuje zber anonymných sťažností na centralizovanom serveri. Je to voliteľná funkcia, ktorú si vyžiadali ľudia. Sťažnosti začnem postupne zverejňovať aj priamo v aplikácii, takže ľudia budú môcť sledovať, aké sťažnosti sa objavujú od ostatných užívateľov,“ poznamenal absolvent informatiky brnianskej vysokej školy. V blízkej dobe vznikne podľa jeho slov aj verzia pre iPhone, musí najprv prejsť schvaľovacím procesom v oficiálnom obchode.
„Bude to klon aplikácie - chceme, aby k nej malo prístup čo najviac užívateľov. Na Slovensku z ľudí, čo majú Smartphone, majú asi 2/3 ľudí Android, 1/3 iPhone a malé zvyšné percento iné.“
Inovačný maratón
„Vznik aplikácie je komerčnou záležitosťou autora, ŠVPS SR na nej nespolupracovala, preto nám neprináleží vyjadrovať sa k nej a hodnotiť ju,“ reagovala Zuzana Büchlerová zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR. Podnety od spotrebiteľov riešia podľa jej slov prostredníctvom regio-nálnych veterinárnych a potravinových správ niekoľko desiatok za týždeň. Prichádzajú v písomnej podobe, prostredníctvom e-mailov alebo ľudia jednoducho zatelefonujú.
„V posledných týždňoch je situácia s podávaním podnetov zhruba v rovnakej frekvencii ako v minulosti,“ dodala.
Peter Bartoš má v zásobe pripravenú ďalšiu mobilnú aplikáciu. Bude sa dať cez ňu na základe načítaného čiarového kódu zistiť, ktoré nevhodné zložky potravina obsahuje a či môže negatívne vplývať na zdravie. Aplikácia by sa vytvorila na základe databázy všetkých potravín na Slovensku, ktorá by obsahovala zloženie vrátane všetkých konzervantov. Pracujú na nej mladí Bratislavčania pod hlavičkou Foodscan.
„Podobná aplikácia už existuje, ale tá sa sústreďuje viac na nutričné hodnoty ako na nevhodné zloženie a emulgátory,“ dodal vývojár mobilných aplikácií. V posledný aprílový deň o šiestej večer spúšťa inovačný 24-hodinový maratón na tému Ako zlepšiť život v Šali.
Maratón vzniká v spolupráci s mestom, ktoré bude riešenie projektov konzultovať a hodnotiť. Zameria sa nielen na myšlienku projektu, ale aj kvalitu tvorby. Odmenou budú vecné ceny a najlepšie projekty podporí mesto v ďalšej realizácii.
„Zúčastniť sa môžu jednotlivci alebo 2-5-členné tímy. Projekty môžu byť z oblasti IT, všeobecné projekty zamerané na organizovanie činností v meste, rozvoj kultúry alebo z iných oblastí. Zameraniu projektov a kreativite sa medze nekladú,“ dodal Bartoš.