Jednou z výhod novej technológie je, že medzi starým a novým asfaltom nevznikajú medzery.
NITRA. Krajskí poslanci schválili dotáciu 120-tisíc pre regionálnu správu ciest. Peniaze pôjdu na nákup novej technológie na opravu ciest druhej a tretej triedy, o ktoré sa župa stará.
Celkovo kraj spravuje 2 041 kilometrov ciest. Po zime sú mnohé z nich v katastrofálnom stave, objavujú sa veľké a dlhé diery, ktoré ohrozujú zdravie a bezpečnosť ľudí.
Princíp opráv ciest pomocou infražiaričov spočíva v tom, že výtlk a jeho okolie sa ohrieva sálavým teplom, ktoré zabezpečí sklopné čelo s infražiaričmi.
„Následne sa výtlk vyplní nahriatym materiálom a hrabličkami sa rozhrnie a zavalcuje s okolitým materiálom. Tým sa spojí starý a nový povrch,“ povedala Helena Viršíková, šéfka regionálnej správy ciest.
Jednou z výhod tejto metódy je, že pri oprave nevznikajú medzery medzi starým a novým asfaltom.
„Pri klasickom spôsobe opravy sa výtlk vyfrézuje, očistí sa. Asfalt má pritom teplotu okolia niečo nad nula stupňov. Do otvoru sa vloží asfalt s teplotou minimálne 130 stupňov. Na spojovacej hrane je veľký rozdiel teplôt, teplý asfalt rýchlo vychladne a nedôjde k dokonalému spojovaniu,“ hovorí Helena Viršíková.
Pri použití infražiaričov je priebeh teplôt počas opravy ciest oveľa priaznivejší, spojenie starého a nového materiálu je prirodzenejšie a prebieha hladko. Sálavé teplo infražiaričov zabezpečujú tri plynové nádrže na LPG.
Novú techniku zakúpi správa ciest po tom, čo spraví verejné obstarávanie. Infražiariče začne používať na cestách Nitrianskeho kraja v priebehu najbližšej jesene a zimy.