NITRA. Rekonštrukcia Univerzitného mosta sa opäť odsúva. Pôvodne sa mali práce začať vlani na jar, potom sa hovorilo o tohtoročnej jari. „Predpokladané začatie stavby bude v októbri 2013,“ povedala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
Dodala, že realizácia by mala predbežne trvať až 24 mesiacov, jej ukončenie je naplánované na rok 2015.
„Stavebné povolenie bolo vydané v roku 2012. Predpokladaný termín vypísania súťaže na zhotoviteľa je máj – jún 2013,“ povedala hovorkyňa.
Most je v zlom stave, má poruchy
Stavba má byť hradená z fondov EÚ v rámci operačného programu Doprava. Žiadosť o nenávratný finančný príspevok vraj zatiaľ nie je schválená. Práve to je dôvodom na opakované odsúvanie termínu rekonštrukcie.
„Nemáme informáciu o tom, že by žiadosť nemala byť schválená. Ak by nebola, stavba by bola realizovaná zo štátneho rozpočtu - po pridelení finančných prostriedkov. V takom prípade ale nevieme, v ktorom roku by to bolo,“ dodala hovorkyňa. Predbežne sa hovorí o nákladoch 2 milióny eur.
Most pri internáte Slovenskej poľnohospodárskej univerzity postavili v roku 1964, pôvodne bol len dvojprúdový. V roku 1976 ho rozšírili. Spája centrum mesta s Chrenovou, je súčasťou cesty prvej triedy I/64.
„Most má také poruchy, ktoré negatívne vplývajú na jeho únosnosť. Diagnostika hodnotí jeho stav stupňom V – zlý. Cieľom stavebných prác je obnova úžitkových vlastností, obnova zaťažiteľnosti mosta a jeho prevádzkyschopnosti,“ povedala hovorkyňa Zuzana Hromcová.
Práce na mostnom zvršku urobia v dvoch etapách, aby mohli po druhej polovici mosta jazdiť autá. Foto: (jk)
Počas výmeny ložísk most úplne uzavrú
Po rekonštrukcii sa zvýši aj bezpečnosť na moste. „Vzhľadom na nevyhovujúci stav záchytných (bezpečnostných) zariadení je na oboch stranách mosta navrhnuté zábradlové zvodidlo s úrovňou zachytenia „H2“ a oceľové mostné zábradlie podľa súčasne platných predpisov,“ upresnila hovorkyňa.
V rámci rekonštrukcie odbúrajú mostný zvršok až po úroveň horného povrchu nosnej konštrukcie, vymenia ložiská a urobia celkovú sanáciu spodnej stavby. Navrhnutá je aj výmena odvodňovačov, mostných záverov, obnova prechodovej oblasti mosta, vybudujú nové chodníkové rímsy.
„Súčasťou stavebných prác sú preložky inžinierskych sietí, ktoré sa v mieste mostného objektu nachádzajú. V nadväzujúcich úsekoch komunikácie I/64 pred a za mostom bude existujúca konštrukcia vozovky odstránená v hrúbke 440 mm a nahradená novou konštrukciou,“ dodala Hromcová.
Počas zdvíhania nosnej konštrukcie a výmeny ložísk bude na moste úplná uzávierka. Práce na mostnom zvršku urobia v dvoch etapách, aby mohli po druhej polovici mosta jazdiť autá.