Varga hovorí, že s tým málom peňazí, čo majú Technické služby, sú zamestnanci niekedy čarodejníkmi.
ZLATÉ MORAVCE. V katastrofálnom stave nechala zima mestské cesty. Množstvo snehu a hlavne sústavné zamŕzanie a odmŕzanie spôsobili, že jám je na asfaltkách neúrekom a mesto ich nestíha zakryť.
Technické služby odhadli, že výtlkov je o polovicu viac ako vlani. Presné číslo ale mestský podnik nemá – zdôvodňuje to tým, že niektoré komunikácie sú vyasfaltované len sčasti, zvyšok tvoria štrkové cesty.
Deravé sú aj nedávno opravené cesty
Zlaté Moravce začali jamy na cestách opravovať vo februári, keď na krátky čas sneh opadol. „Teraz je zhruba tretina toho, čo plánujeme urobiť, opravená,“ odhadol Branislav Varga, šéf Technických služieb.
Poškodené sú pritom často aj úseky, ktoré opravovali len nedávno. K takým patrí Ulica 1. mája, na ktorej sídli mestský úrad. Generálnou opravou prešla len pred pár rokmi, keď bola v úrade predošlá primátorka. Dnes je cesta v takom stave, že riaditeľ Varga nad tým len krúti hlavou. „Nechápem, ako to robili,“ povedal.
Zle sú na tom aj spájacie ulice medzi hlavnými zlatomoravskými ťahmi. Pri opravách výtlkov však dostávajú prednosť mestské cesty, ktoré sa napájajú na štátne či župné cesty. Opravujú ich frézovaním, ktoré dlhšie vydrží. Je to tak preto, že tieto cesty sú najvyťaženejšie a jazdí po nich neporovnateľne viac áut ako v bočných uličkách.
Odhaduje sa, že v Zlatých Moravciach ich je o polovicu viac ako vlani.
FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK
Čarodejnice
„Najideálnejšie je, keď sa okolie výtlku celé vyreže, do určitej hrúbky sa vyšrámuje a zasype. Vzhľadom na rozpočet, ktorý máme vyčlenený na celkovú údržbu komunikácií, nie je možné niektoré úseky zarezávať. Preto pristupujeme k jednoduchšej časti a výtlky len zalejeme a zavalcujeme. Frézujeme vyťaženejšie cesty,“ hovorí riaditeľ mestského podniku.
Na údržbu ciest, do ktorej nepatrí len zimná starostlivosť o cesty, majú Technické služby 64 500 eur. Až 70 % z toho balíka ide na platy zamestnancov. Zvyšok má pokryť zimnú údržbu, asfaltovanie, čistenie mesta, dopravné značenie a ďalšie činnosti.
„Ostane nám toľko, že si niekedy myslím, že sme tu čarodejnice,“ komentoval čiastku Varga. Iba na pohonné hmoty pri zimnej údržbe ciest išlo 2 116 eur, na posypovú soľ a štrk 3 500 eur.
Šéf Technických služieb Branislav Varga.
FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK
Tridsaťročná technika
Technika, ktorú mesto používa na zimnú údržbu ciest, je tiež v žalostnom stave, jej priemerný vek je tridsať rokov. Samospráva ale na nákup novej nemá peniaze.
Na posýpanie ciest je tak určené jediné auto. O zimnú údržbu sa celkovo starajú štyri vozidlá – stará Liazka a traktor sú na odhŕňanie, multikára na posýpanie a štvoricu uzatvára malý nakladač.
Šetrenie prostriedkov podľa Branislava Vargu ale nemôže zasiahnuť služby, akými sú údržba komunikácii, odvoz odpadu či osvetlenie. „Skôr obetujeme služby, ktoré sú len pre určitú časť obyvateľov,“ povedal Varga o pláne ešte viac škrtiť výdavky. Ako príklad spomenul šetrenie na zimnom štadióne alebo verejné toalety.
Najderavejšie ulice
Nielen po tejto – výnimočne dlhej – zime, ale aj v iných rokoch sú v Zlatých Moravciach lokality, ktoré si miestni bez jám na ceste pomaly nevedia predstaviť. Riaditeľ Technických služieb Branislav Varga označil pre sme.sk a Nitrianske noviny niektoré problémové ulice. Patria medzi ne mnohé spojovacie ulice – napríklad Dlhá ulica a všetky ulice kolmé na túto ulicu, ďalej časť na Chyzerovce a spojovačky k Pribinovej ulici, značná časť Duklianskej a Ulica 1. mája, ktorú kompletne opravili iba pred pár rokmi.o článku
Tomáš Holúbek