Divadelná akcia, do ktorej sa, nezmestili všetky historické súvislosti, sa prelína s historickým výkladom z reproduktorov, čo navodzuje akoby dojem scénickej prehliadky.
NITRA. V gotickej priekope Nitrianskeho hradu a v priestoroch nad ňou sa odohrávaa príbeh života solúnskych vierozvestcov. Herci Starého divadla Karola Spišáka a študenti dramatického krúžku ZUŠ Jozefa Rosinského v premiére predstavili exteriérovú inscenáciu Po stopách vierozvestcov Cyrila a Metoda. Pripravili ju v spolupráci s NOCR.
Kostýmy ako prejav charakteru
Režisérom hry je Šimon Spišák, ktorý je spolu s dramaturgičkou Veronikou Gabčíkovou aj autorom scenára. Obaja naštudovali veľa historického materiálu, ktorý v rámci vizuálnych a situačných súvislostí upravili do divadelnej podoby. Hudbu robil Jindřich Čížek, scénografiu Karel Czech. V hre boli použité bábky z predstavení o Hobitovi a doktorovi Faustovi.
Cyrila a Metoda si zahrali Miloš Kusenda a Radovan Hudec, v ostatných úlohách sa predstavili Andrea Ballayová, Danica Hudáková, Katarína Petrusová, Andrea Sabová, Ján Hrmo, Roman Valkovič a Milan Vojtela.
„Hru sme naštudovávali zhruba dva mesiace, skúšali sme najmä v divadle a v závere aj v priestoroch na hrade. Hra je zatiaľ koncipovaná pre exteriér, zrejme pripravíme aj jej interiérovú podobu,“ hovorí režisér.
„Prvá časť predstavenia hovorí o zaujímavostiach z obdobia mladosti solúnskych bratov, druhá sa venuje pomerne historicky vernému popisu ich pôsobenia na našom území. Divadelná akcia, do ktorej sa, prirodzene, nezmestili všetky historické súvislosti, sa prelína s historickým výkladom z reproduktorov, čo navodzuje akoby dojem scénickej prehliadky.“
Kostýmy hry nie sú výsostne historické, autori nechceli urobiť klasickú „podívanú“ zo stredoveku. Podľa Spišáka sú Cyril a Metod u nás tak známi, že nikto pre predstavu, kam ich zaradiť, nepotrebuje nejaké kostýmy.
„Prelínajú sa v nich vhodne zosúladené rôzne časové obdobia, ale nie sú zasadené do konkrétnej historickej doby. Sú tu napríklad rytieri v brnení, slečny, ktorých šaty vyzerajú ako z Ameriky 50. rokov a podobne. Skôr sme sa kostýmami snažili vyjadriť charakter, nie dobu,“ povedal režisér.
Treba čítať knihy
Zdôraznil, že hra je primárne určená dospelým divákom, pochopiť by ju mali aj tínedžeri, ktorí o vierozvestcoch dosť vedia. „Posolstvom hry je myšlienka, aby ľudia čítali knihy. Hra skôr ako vieru zdôrazňuje učenosť. To, že boli v tom čase učení najmä kňazi, bolo prirodzené. Títo ľudia sa však absolútne oddali „vedeniu“ a posunu spoločnosti dopredu,“ skonštatovali Šimon Spišák a dramaturgička Veronika Gabčíková.
Téma života vierozvestov je tento rok výsostne aktuálna. Táto exteriérová hra – či už v tejto alebo prerobenej podobe - sa stane súčasťou repertoáru SDKS. „A keďže ide leto, budeme ju hrať najmä vonku, v priestoroch hradu, pre ktorý je koncipovaná. Uvedieme ju 8. júna, 7. júla počas Cyrilo-metodských slávností a 31. augusta, plánujeme aj septembrové predstavenie,“ doplnila Veronika Gabčíková.
Zábery z predstavenia Po stopách vierozvestcov Cyrila a Metoda, ktoré sa hrá v priestoroch Nitrianskeho hradu. FOTKY: (ČE)