Nitrianska organizácia cestovného ruchu prezentuje svoje aktivity aj pomocou reklamy v autobusoch. Vlani na tento účel zaplatila Veolii len za prvý polrok svojej existencie 15-tisíc eur.
NITRA. Na fasáde historickej radnice na pešej zóne pribudli tri reklamné zariadenia. Označujú mestskú prevádzku NISYS - Nitriansky informačný systém.
Ich osadenie zabezpečila Nitrianska organizácia cestovného ruchu (NOCR), ktorá získala povolenie od krajského pamiatkového úradu. Budova je totiž kultúrnou pamiatkou.
Na mieste, kde je uchytená kovová konštrukcia, vidieť poškodenie fasády. Aj z tohto dôvodu vníma časť verejnosti nové označenia na historickej radnici ako zbytočnú investíciu. Stála tisíce eur, NOCR na ňu získala dotáciu z ministerstva.
Miesto upevnenia kovovej konštrukcie na fasáde. Foto: (mh)
Dva banery pamiatkari nepovolili
NOCR zaplatila za kovové konštrukcie s osvetlením, na ktorých sú umiestnené označenia NISYS-u, 4160 eur plus DPH. Je to suma za päť konštrukcií, pamiatkový úrad ale napokon odsúhlasil len tri.
„Architektonický návrh a technická dokumentácia konštrukcie banerov bola obstaraná v hodnote 1200 eur,“ vyčíslil Ján Vančo, predseda predstavenstva NOCR a nitriansky viceprimátor.
Podľa faktúr zverejnených na webe dostala architektka aj 300 eur za „autorský dohľad nad montážou“. Samotné banery (bez konštrukcie) stáli spolu 408 eur.
Vančo investíciu obhajuje. „Zlepšenie označenia informačných kancelárií plynie zo stretnutia TIK-ov na zhromaždení Asociácie informačných kancelárií Slovenska. Návrh bol starostlivo prekonzultovaný s KPÚ. V zahraničí je to bežná realita,“ napísal Vančo vo svojom stanovisku.
Podmienkou pamiatkového úradu bolo, aby sa použila priehľadná plachtovina na konzolách. „Reklamy nesmú prekrývať dôležité architektonické prvky a detaily, a teda pôsobiť rušivo na vizuálne vnímanie pamiatkovo chráneného výrazu fasád,“ povedala riaditeľka pamiatkarov Anna Valeková.
Pri propagácii aktivít NOCR pomáhajú "imidžové fotky". Šesťdesiat kusov stálo 5-tisíc eur.
Imidžové fotky za 5-tisíc
Nitrianska organizácia cestovného ruchu pôsobí v Nitre už druhý rok. Založili ju mesto, biskupský úrad, Veolia Transport, Agrokomplex a Hotel Mikado. Funguje z členských príspevkov a štátnej dotácie. Vlani išlo o celkovú sumu vyše 193-tisíc eur.
„Základnou úlohou organizácie je realizácia aktivít s cieľom zvýšenia návštevnosti Nitry,“ povedal Vančo. Tento rok napríklad organizácia spustila nový projekt Jahodová Nitra, v rámci ktorého ponúka zážitkové balíčky pre domácich aj turistov.
Na propagáciu svojich aktivít používa NOCR aj "imidžové fotografie Nitry" (tak ich nazvala na svojej webovej stránke). Za 60 kusov zaplatila 5-tisíc eur. Autorom je syn zamestnankyne radnice, ktorá pracuje na útvare propagácie a cestovného ruchu.
„Išlo o realizáciu inscenovaných fotografií, ktoré vyžadujú zabezpečenie účinkujúcich, rekvizít, technického vybavenia, maskérov a podobne. Súčasťou plnenia zo strany realizátora bol aj kompletný tvorivý návrh fotografií, výber prostredia a tém, v ktorých budú účinkujúci fotografovaní tak, aby fotografie čo najvýstižnejšie a najatraktívnejšie zobrazovali pripravované aktivity NOCR,“ zdôvodnil na pohľad vysokú sumu šéf predstavenstva a zároveň viceprimátor Ján Vančo.
Dodal, že autor „bol vybratý a odsúhlasený zástupcami všetkých členov NOCR na základe ním predloženej ponuky, pričom adekvátnosť ceny za takýto typ fotografií NOCR preverila aj dopytom na ďalšieho fotografa, ktorý predložil vyššiu cenovú ponuku“.
Na základe čoho autor, ktorý je absolventom magisterského štúdia v ateliéri kameramanskej tvorby a fotografie na VŠMU v Bratislave, svoju ponuku predložil a ako sa o nej dozvedel, Vančo nespresnil. Rovnako nepovedal, u ktorého fotografa si NOCR preverila adekvátnosť ceny.
„Konflikt záujmov ani morálny konflikt nenastal. NOCR je samostatný subjekt,“ reagoval primátor Jozef Dvonč. Podľa neho je rozhodujúce, že nebol porušený zákon o obstarávaní: „Nie je možné niekoho diskriminovať a vylúčiť iba z dôvodu, že jeho príbuzný pracuje na mestskom úrade.“
Imidžové fotografie používa NOCR v kampani na svoje tohtoročné aktivity. Vančo povedal, že ich vylepili aj v autobusoch medzimestskej dopravy.
Reklama na autobusoch za tisíce eur
Autobusy využívala NOCR na propagáciu aj vlani. Len za pol roka zaplatila Veolii Transport vyše 27-tisíc eur. Veolia je členom NOCR, do organizácie vložila vlani 30-tisíc eur.
Podľa faktúr na webe to vyzerá, že vyše 27-tisíc eur bolo použitých na propagáciu, podľa výročnej správy išlo na reklamu v autobusoch 15-tisíc eur. Zvyšok sumy vraj bola dotácia na prevádzku poschodového autobusu.
„Reklama v autobusoch verejnej hromadnej dopravy sa ukázala ako efektívna. Veríme, že prinesie prísun turistov z iných miest, vrátane zahraničných návštevníkov napríklad kúpeľných miest,“ argumentuje Vančo.
Dodal, že Veolia vlani zabezpečila jedinečnú atrakciu - londýnsky doubledecker. „V súvislosti s použitím tohto vozidla v rámci víkendových zážitkových trás NOCR hradila jeho prevádzku nad rozsah vybratého vstupného. Tieto platby tiež tvorili časť zo sumy 27 230 eur.“
Aj na banery, ktoré sú na historickej radnici, získala NOCR štátnu dotáciu. Viacerí mestskí poslanci si však kladú otázku, či sa nedali štátne peniaze využiť efektívnejšie. Foto: (mh)
Štátna dotácia je istá
„Aktivity, ktoré NOCR vykonáva, sledujú zámer podpory a propagácie cestovného ruchu a majú sledovať aj záujmy a propagáciu samotných členov NOCR,“ konštatoval primátor Jozef Dvonč.
Dodal, že bude potrebné prijať koncepciu, ktorou sa jasne zadefinujú priority činnosti NOCR, „aby neboli robené nesúrodé alebo nekoncepčné aktivity, resp. aby NOCR nepreberala pôsobnosť útvaru cestovného ruchu na mestskom úrade a naopak.“
Iniciátorom založenia NOCR bolo mesto. Organizácia má po splnení formálnych podmienok automatický nárok na štátnu dotáciu.
Oslovení mestskí poslanci o použití peňazí, ktoré má NOCR k dispozícii, nevedeli. Povedali, že na tieto investície nemajú dosah.
Členovia platia príspevky
Nitrianska organizácia cestovného ruchu pôsobí v Nitre už druhý rok. Vlani do nej vložili členovia celkom 100-tisíc eur - mesto, Veolia Transport a biskupstvo po 30-tisíc, Hotel Mikado a Agrokomplex po 5-tisíc eur. Od štátu získala NOCR 93 045 eur.
V tomto roku sú členské príspevky vo výške 56 300 eur (mesto a Veolia po 20-tisíc, biskupstvo 10-tisíc, Hotel Mikado 3-tisíc a Agrokomplex 3300 eur). Dotácia od štátu má byť vo výške 75 851 eur.
Riadiacim orgánom NOCR je predstavenstvo, ktoré je zložené z troch členov - zástupcov mesta, Veolie a biskupstva. Kontrolným orgánom je 4-členná dozorná rada. Odmeny zatiaľ nikto z nich nedostal. Platy dostávajú len výkonná riaditeľka a dvaja zamestnanci.
(mh)