NITRA. Nový hradný most má problémy s vlhkosťou. Klenby sú premočené a vidieť na nich vápno, ktoré sa vyplavuje z malty.
Podľa biskupstva je súčasný stav mosta dobrý. Stavebná firma nám však napísala, že práce ešte nie sú ukončená a problém riešia.
Na klenbách vidieť mokré fľaky a vyplavené vápno. Foto: (jk)
Pôvodné klenby zbúrali, nové sú mokré
Pôvodný barokový most, ktorý viedol na hrad, vybudovali v rokoch 1750 až 1780. V lete 2011 ho dalo biskupstvo zrekonštruovať, dôvodom boli problémy so statikou.
Statik však konštatoval, že nad historickými klenbami mosta chýba ílová vrstva, ktorá by zamedzila prenikaniu vody a solí do konštrukcií. Výsledkom boli poruchy v štruktúre muriva - podľa statika sa už pôvodné klenby nedali zachrániť. Stavebná firma Jomakstav ich zbúrala a postavila nanovo.
„Na zachovaných konštrukciách mosta sa uskutočnili úpravy zamerané na priebežné odsoľovanie. S ukončením tohto procesu sa počíta v roku 2014,“ povedala Anna Valeková, riaditeľka krajského pamiatkového úradu.
Upozornila, že vlhnutie a vyplavovanie vápna z mált novovybudovaných murovaných konštrukcií „netreba zamieňať so zasolením pôvodných konštrukcií hradného mosta“.
Foto: (jk)
Firma Jomakstav na otázku, prečo má most problémy s vlhkosťou, neodpovedala. Zaslala nám len stručné vyjadrenie: „Stavebné práce na predmetnej stavbe nie sú ukončené a spomínané problémy sú v štádiu riešenia.“
Záväzný termín na odstránenie nedostatkov a definitívne ukončenie prác je podľa Anny Valekovej stanovený na koniec mája budúceho roka. Dovtedy má byť most aj omietnutý – bude mať okrovú farbu.
Väčšinu hradého mosta postavili nanovo. Foto: (mh)
Cirkev: Vlhnutiu sa nevyhneme
Biskupský ekonóm Martin Štofko tvrdí, že firma dodržala stavebný postup a aj kvalitu prác.
„Súčasný stav mosta je dobrý a istej forme vlhnutia muriva sa nevyhneme, keďže jeho okrajové časti mosta (vystupujúce nad vozovku) sú hlavne počas zimného obdobia namáhané vlhkosťou hlavne z boku (z vnútornej časti mosta),“ píše sa v stanovisku, ktoré nám zaslal Martin Štofko.
Spomenul v ňom aj vodu, ktorá steká z kamennej časti mosta na vystupujúce vonkajšie okraje.
Na súčasný stav mosta na sociálnej sieti kriticky poukazuje občianske združenie Klub priateľov starej Nitry. Vážne výhrady malo už k asanáciu pôvodného mosta, ktorý bol kultúrnou pamiatkou, aj k samotnej novej výstavbe.
„Žiaľ, pripomienky nášho klubu neboli vôbec brané do úvahy a dnes vidíme výsledok - most je vo veľmi zlom technickom stave," cituje agentúra SITA Jaroslava Dušku, ktorý pracuje roky v stavebníctve.
Foto: (mh)
S peniazmi pomohlo mesto
Most je podľa Dušku tak zatečený, že pár rokov mrazov ho môže poškodiť horšie, ako poškodili pôvodný most celé stáročia. Jediné, čo podľa neho pomôže, je demontovať celú vozovku až po podložie a urobiť kvalitnú izoláciu celej mostovky aj múrikov.
„Je dobré si uvedomiť, že aj keď most bol postavený z veľkej časti nanovo, bol stavaný približne takým spôsobom ako v minulosti, teda nie tak, ako sa stavajú súčasné mosty. Ak by sa v mostnej konštrukcii použili betóny a hydroizolácie typické pre túto dobu, azda by sme sa niektorým problémom vyhli, ale mali by sme na seba „pohon" kritikov, ktorí od začiatku boli proti rekonštrukcii ako takej,“ reagoval Martin Štofko z nitrianskeho biskupstva.
Náklady na rekonštrukciu barokového hradného mosta boli pôvodne vyčíslené na 402-tisíc eur. Z toho 200-tisíc poskytlo mesto Nitra. O uvedenej sume sa hovorilo ešte v čase, keď sa nepočítalo s odstránením väčšiny mosta a postavením jeho kópie.