Na hradnom moste v Nitre sa po rekonštrukcii robia mokré fľaky

Odsoľovanie pôvodných častí mosta má trvať do budúceho roka. Vlhkosť však treba odstrániť aj z nových častí.

NITRA. Nový hradný most má problémy s vlhkosťou. Klenby sú premočené a vidieť na nich vápno, ktoré sa vyplavuje z malty.

Podľa biskupstva je súčasný stav mosta dobrý. Stavebná firma nám však napísala, že práce ešte nie sú ukončená a problém riešia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na klenbách vidieť mokré fľaky a vyplavené vápno. Foto: (jk)

Pôvodné klenby zbúrali, nové sú mokré

Pôvodný barokový most, ktorý viedol na hrad, vybudovali v rokoch 1750 až 1780. V lete 2011 ho dalo biskupstvo zrekonštruovať, dôvodom boli problémy so statikou.

SkryťVypnúť reklamu

Statik však konštatoval, že nad historickými klenbami mosta chýba ílová vrstva, ktorá by zamedzila prenikaniu vody a solí do konštrukcií. Výsledkom boli poruchy v štruktúre muriva - podľa statika sa už pôvodné klenby nedali zachrániť. Stavebná firma Jomakstav ich zbúrala a postavila nanovo.

„Na zachovaných konštrukciách mosta sa uskutočnili úpravy zamerané na priebežné odsoľovanie. S ukončením tohto procesu sa počíta v roku 2014,“ povedala Anna Valeková, riaditeľka krajského pamiatkového úradu.

Upozornila, že vlhnutie a vyplavovanie vápna z mált novovybudovaných murovaných konštrukcií „netreba zamieňať so zasolením pôvodných konštrukcií hradného mosta“.

Foto: (jk)

Firma Jomakstav na otázku, prečo má most problémy s vlhkosťou, neodpovedala. Zaslala nám len stručné vyjadrenie: „Stavebné práce na predmetnej stavbe nie sú ukončené a spomínané problémy sú v štádiu riešenia.“

SkryťVypnúť reklamu

Záväzný termín na odstránenie nedostatkov a definitívne ukončenie prác je podľa Anny Valekovej stanovený na koniec mája budúceho roka. Dovtedy má byť most aj omietnutý – bude mať okrovú farbu.

Väčšinu hradého mosta postavili nanovo. Foto: (mh)

Cirkev: Vlhnutiu sa nevyhneme

Biskupský ekonóm Martin Štofko tvrdí, že firma dodržala stavebný postup a aj kvalitu prác.

„Súčasný stav mosta je dobrý a istej forme vlhnutia muriva sa nevyhneme, keďže jeho okrajové časti mosta (vystupujúce nad vozovku) sú hlavne počas zimného obdobia namáhané vlhkosťou hlavne z boku (z vnútornej časti mosta),“ píše sa v stanovisku, ktoré nám zaslal Martin Štofko.

Spomenul v ňom aj vodu, ktorá steká z kamennej časti mosta na vystupujúce vonkajšie okraje.

Na súčasný stav mosta na sociálnej sieti kriticky poukazuje občianske združenie Klub priateľov starej Nitry. Vážne výhrady malo už k asanáciu pôvodného mosta, ktorý bol kultúrnou pamiatkou, aj k samotnej novej výstavbe.

SkryťVypnúť reklamu

„Žiaľ, pripomienky nášho klubu neboli vôbec brané do úvahy a dnes vidíme výsledok - most je vo veľmi zlom technickom stave," cituje agentúra SITA Jaroslava Dušku, ktorý pracuje roky v stavebníctve.

Foto: (mh)

S peniazmi pomohlo mesto

Most je podľa Dušku tak zatečený, že pár rokov mrazov ho môže poškodiť horšie, ako poškodili pôvodný most celé stáročia. Jediné, čo podľa neho pomôže, je demontovať celú vozovku až po podložie a urobiť kvalitnú izoláciu celej mostovky aj múrikov.

„Je dobré si uvedomiť, že aj keď most bol postavený z veľkej časti nanovo, bol stavaný približne takým spôsobom ako v minulosti, teda nie tak, ako sa stavajú súčasné mosty. Ak by sa v mostnej konštrukcii použili betóny a hydroizolácie typické pre túto dobu, azda by sme sa niektorým problémom vyhli, ale mali by sme na seba „pohon" kritikov, ktorí od začiatku boli proti rekonštrukcii ako takej,“ reagoval Martin Štofko z nitrianskeho biskupstva.

Náklady na rekonštrukciu barokového hradného mosta boli pôvodne vyčíslené na 402-tisíc eur. Z toho 200-tisíc poskytlo mesto Nitra. O uvedenej sume sa hovorilo ešte v čase, keď sa nepočítalo s odstránením väčšiny mosta a postavením jeho kópie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 896
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 951
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 632
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 813
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 308
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 702
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu