SEREĎ. Zakalená voda trápi Seredčanov už niekoľko rokov. Tvrdia, že z kohútika im zhruba dvakrát do mesiaca tečie špinavá voda. Rozbehli petíciu, na Západoslovenskú vodárenskú spoločnosť chcú v spolupráci s mestom podať hromadnú žalobu. Mesto však problémy nechce riešiť súdnou cestou.
Reklamácie zamietli
O probléme s vodou sa hovorilo na ostatnom zastupiteľstve. Ako posledný bod bol do programu zaradený na podnet poslanca Pavla Kurbela. Prišla zhruba dvadsiatka nespokojných obyvateľov. Apelovali na poslancov, aby im pomohli, keďže pri voľbách im dali svoje hlasy.
„Napriek tomu, že nás vodárenská spoločnosť uisťuje, že voda nie je „závadná", máme obavu ju, aj keď prevarenú, dávať našim deťom. Ocenili by sme, keby sa problémy s vodou konečne prestali riešiť, ale aby sa už konečne vyriešili,“ povedala Karina Jantošková.
„Myslíte, že nám ide iná voda?“ reagoval primátor Martin Tomčányi po prejavoch ostatných nespokojných Seredčanov. „Snažili sme sa absolvovať stretnutia so všetkými kompetentnými, ktorí v tomto môžu niečo urobiť. Pokúsil som sa aj o zníženie ceny, neboli ochotní to akceptovať. Dovolím si upozorniť, že aj naše podmienky sú dosť obmedzené, je to štátna akciovka, percentá v nej máme aj my,“ dodal primátor.
Podotkol, že potrubie je staré, preto dochádza k haváriám. Problém špinavej vody zo 14. mája zapríčinil však podľa jeho slov strojník, ktorý do systému pustil veľký objem vody v krátkom čase, čím sa postrhávali častice zo stien potrubia. Keďže v tomto prípade pochybili vodárne, pripomenul, že kompenzáciu za opodstatnené škody je možné riešiť na ich reklamačnom oddelení. Obyvatelia sa však sťažujú, že zmluvné podmienky spoločnosti sú nastavené tak, že v praxi je takmer nemožné uplatňovať si reklamáciu. Zlú kvalitu dodanej vody je zákazník povinný reklamovať najneskôr do 24 hodín.
„Mám niekoľko listov, v ktorých som reklamoval, keď bola špinavá. Po pol roku mi potvrdili, že tiekla špinavá voda, lebo mali haváriu, a v rovnakom liste mi potvrdili, že reklamáciu neuznali. Niekoľkokrát som sa na nich reklamačne obrátil s nulovým výsledkom,“ povedal Daniel Löffler.
Nátlak na kompetentných
Patrí k občianskej iniciatíve, ktorá rozbehla petíciu na podporu podania hromadnej žaloby na vodárne vo veci špinavej vody. Okrem primátora a viceprimátora ju podporili poslanci, ktorí ju podpisovali priamo na zastupiteľstve. Iniciatíva, z ktorej sa onedlho stane občianske združenie Občan, rozhodni, požiadala primátora o právnu ochranu. Právnická kancelária, ktorú by mesto malo podľa iniciatívy zabezpečiť výberovým konaním, mala zastupovať všetkých občanov v tejto veci. Mesto by tieto služby aj financovalo.
FOTO: (LAZ)
Primátor má na vec iný názor, chce ju riešiť pokojne, bez súdnych sporov. Poslanec a právnik Michal Irsák upozornil, že hromadná žaloba je zložitá, náročná na čas a peniaze. Tie by nemohli byť použité z rozpočtu, mesto je viazané zásadami nakladania s majetkom. Irsák si myslí, že by sa malo pokračovať v zbieraní podpisov a vyvíjať nátlak na kompetentných vrátane ministra životného prostredia.
Poslanci prijali napokon uznesenie, v ktorom vyzvali Západoslovenskú vodárenskú spoločnosť, aby znížila cenu vody na obdobie 6 mesiacov. V čo najkratšej lehote má tiež vykonať také technické úpravy, ktoré by zabránili dodávke zhoršenej kvality vody do mesta. Okrem toho by sa v septembri malo uskutočniť stretnutie s generálnym riaditeľom vodárenskej spoločnosti Jozefom Taričom za účasti obyvateľov. Ostatné stretnutie, zvolané na poslednú chvíľu, nazval viceprimátor svadbou bez nevesty.
Zbieranie podpisov pozastavené
Niektoré opatrenia už vodári prijali, ich realizácia si však podľa výrobnej riaditeľky Zuzany Trnkovej vyžaduje nemalé finančné prostriedky. „Mnohé z nich sú aj časovo náročné, preto prosíme občanov o zhovievavosť. Výmena potrubí v meste a ich obnova sa realizuje v závislosti od ich funkčnosti. O možnosti výmeny, respektíve novej pokládky diaľkovodného potrubia vedenie spoločnosti informovalo pána primátora. V súčasnosti sa zaradila príprava tejto projektovej dokumentácie do investičného plánu spoločnosti hlavne z technických dôvodov,“ povedala.
Uistila, že kvalita vody vo verejnom vodovode je pravidelne kontrolovaná ich pracovníkmi alebo hygienikmi z Galanty. „Vo vodovodnom potrubí môžu byť jemné sedimenty prítomné i pri správnom spôsobe prevádzkovania, čo môže byť spôsobené zanesením jemných častíc do siete niekedy v minulosti. Mesto Sereď bolo v minulosti zásobované z vodných zdrojov, ktoré boli odkázané na úpravu vody. Preto rokmi vytvorený inkrustovaný materiál sa môže uvoľniť nielen vo verejnom vodovode, ale aj vo vnútorných rozvodoch spotrebiteľov pri náhlej hydraulickej zmene.“
Zbieranie podpisov pod petíciu je podľa iniciatívy dočasne pozastavené. Jej pokračovanie závisí od krokov a podpory zo strany mesta.