Pondelok, 1. marec, 2021 | Meniny má AlbínKrížovkyKrížovky

Čmeliaky lietajú už 50 rokov

Čmeliaky skončili po roku 1989 v súkromných rukách, ich vlastníci ich využívajú na vyhliadkové lety, ťahanie transparentov či vetroňov a osobnú dopravu.

NITRA. Povestný Čmeliak oslávil koncom júna 50. výročie svojho prvého letu. Prvé československé špecializované práškovacie lietadlo vzlietlo 29. júna 1963. Pôvodne poľnohospodárske lietadlo dodnes slúži na rôzne účely, z vyrobených 713 kusov sa ich však zachovala necelá desatina.

Čmeliaky skončili po roku 1989 v súkromných rukách, ich vlastníci ich využívajú na vyhliadkové lety, ťahanie transparentov či vetroňov, osobnú dopravu. Veľkú úlohu zohráva nostalgia, pretože prevádzka Čmeliakov je v porovnaní s modernejšími typmi podobných lietadiel výrazne drahšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Nitran Milan Frišo ešte aj v súčasnosti vykonáva svojím Čmeliakom poľnohospodárske postrekové práce, na ktoré bol stroj pôvodne určený. Množstvo ošetrenej plochy je však neporovnateľne menšie, ako v časoch svojej vrcholnej sezóny, v období pred rokom 1989. "Vtedy lietalo na Slovensku 120 Čmeliakov, dnes ich zostalo možno dvadsať, ak vôbec," hovorí Frišo.

Podľa jeho výpočtu dokáže stroj ošetriť za jeden let, ktorý trvá osem až desať minút, plochu päť až šesť hektárov. Pri pozemnej aplikácii dokáže stroj v závislosti od svojej výkonnosti ošetriť za hodinu dva až šesť hektárov plochy. "Približne 40-percentná strata ešte vzniká z pošliapania rastlín strojmi. Navyše pri leteckej aplikácii vzniká akýsi vír, ktorým sa látka dostane aj na spodnú stranu listov. Pri pozemnej aplikácii sa látka dostáva len na povrch rastliny," tvrdí Frišo. Napriek tomu väčšina poľnohospodárskych subjektov využíva pozemnú aplikáciu, k leteckej pristupujú až vtedy, keď sa po výdatných dažďoch a podmáčanej pôde nemôžu dostať do polí.

Skryť Vypnúť reklamu

Zlín Z-37 Čmeliak je jednomotorový dolnoplošník, vyvinutý v spolupráci firiem Let Kunovice a Moravan Otrokovice, ktoré reagovali na špecifickú požiadavku. Aplikácia chemikálií zo vzduchu si vyžadovala špeciálnu konštrukciu. Lietadlo muselo byť schopné s dostatočným nákladom vyštartovať z krátkych neupravených plôch, muselo umožniť bezpečný let vo výške len päť metrov nad terénom pri malej rýchlosti, pilot musel mať, samozrejme, veľmi dobrý výhľad a konštrukcia musela odolávať chemikáliám.

Prvý prototyp pod označením XZ-37 po prvýkrát vzlietol 29. júna 1963. Lietadlo sa začalo sériovo vyrábať od roku 1965 a jeho výroba v rôznych verziách trvala s niekoľkoročnou prestávkou až do roku 1984. Prototypy získavali ocenenia na medzinárodných veľtrhoch, preto bol o Čmeliaky záujem aj zo zahraničia. Do vtedajšej Nemeckej demokratickej republiky išlo takmer 250 kusov, veľkými odberateľmi boli Bulharsko a Maďarsko. Čmeliaky sa však dostali aj do Indie, Iraku, Fínska, Juhoslávie, Rakúska či Veľkej Británie.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvé Čmeliaky slúžili od roku 1965 v Československých aerolíniách, konkrétne v ich odštepnom závode Agrolet. O štyri roky neskôr vznikol z Agroletu samostatný podnik SlovakAir so sídlom v Bratislave. Milan Frišo ako profesionálny pilot v SlovakAir nielen lietal na Čmeliakoch, ale pôsobil aj ako inštruktor. Vyškolil viac ako polovicu zo všetkých v súčasnosti lietajúcich 400 pilotov na týchto strojoch.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium, ktoré sadne
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. FIIT – vedomosti, ktoré majú zmysel
  6. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  8. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. 26 years of providing you with essential information
  2. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  3. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  4. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  5. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  6. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  9. Dáma s pávím pierkom
  10. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 22 799
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 12 824
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 10 366
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 10 001
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 320
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 602
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 007
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 953
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 399
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 4 937
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sme v obrazoch

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Fotky, Fotografie a fotogalérie

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Antonín Stavjaňa.

Čo povedal tréner po prehre 1:3 na východe?

9 h
Po tomto páde ex-Nitrana Balaja (na zemi) pri Regäselovi (vo výskoku) zapískal rozhodca Očenáš penaltu pre FC ViOn, ktorá v kontexte s ďalšími udalosťami nesedela domácemu trénerovi Petrovi Lérantovi (v čiernom).

Tvrdé slová na tlačovke – trénerovi Nitry sa vonkoncom nepáčila penalta, akou FC ViOn potvrdil historický skok do nadstavby o titul.

27. feb
Snímka z duelu Vrábeľ s Galantou. Celkom vpravo domáci kapitán Dávid Hamar.

MY Nitrianske noviny pokračujú v seriáli Futbalový bonzáčik. Tentoraz sme prevetrali kabíny treťoligistov, presnejšie deviatich mužstiev z regiónu.

26. feb
Ilustračné foto.

Situácia je stále zlá. Odkedy má byť Nitriansky okres bordový?

26. feb

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muž, ktorý sa stal maskotom mesta pod Urpínom, mal 63 rokov.

27. feb

Testovanie pokračuje aj v nedeľu.

27. feb

Stalo sa tak vo štvrtok 25. februára.

26. feb

Osadili dôležitý prvok, cyklomost.

15 h

Už ste čítali?