Kapacita parkoviska na Hlavnej ulici sa po rekonštrukcii zníži.
ŠAĽA / GALANTA. Záchytné parkovisko na Hlavnej ulici v Šali malo byť už vybudované. Nezačne sa s ním však pravdepodobne ani v tomto roku. Mesto musí totiž vybrať nového dodávateľa.
Dvanásť uchádzačov
Zákazku na vybudovanie záchytného parkoviska na Hlavnej ulici alebo takzvanej druhej etapy pešej zóny vyhrala firma Strabag, s.r.o., z Bratislavy. Mesto s ňou uzatvorilo zmluvu koncom septembra minulého roka. Firma sa zaviazala vybudovať parkovisko za približne 576-tisíc eur s DPH. Predpokladaná hodnota zákazky bola pritom viac než milión 150-tisíc eur bez DPH. V elektronickej aukcii, v ktorej určovala víťaza najnižšia cena, bolo prihlásených 12 uchádzačov.
Poslancov, ktorí vlani prerokovali zmluvný kontrakt a výsledky verejného obstarávania, zarazila cena zákazky. Zaujímali sa o to, či je možné, aby firma postavila dielo kvalitne za omnoho nižšiu sumu, akú ponúkali konkurenčné firmy.
„Pokiaľ ide o kvalitu, tá je daná platnými normami a garantujeme ju,“ odpísala nám pred rokom hovorkyňa firmy Edita Novotná na otázku, či sa nízka cena zákazky neodrazí na jej kvalite.
Zákazka je súčasťou projektu „Opatrenia na zlepšenie kvality ovzdušia v Šali“ financovaného z eurofondov. Okrem záchytného parkoviska na Hlavnej ulici zahŕňala aj parkovisko na Dolnej ulici, nákup dvoch špeciálnych áut na čistenie komunikácií a výsadbu a regeneráciu izolačnej zelene.
Celkový schválený rozpočet projektu je viac než 2 milióny 400-tisíc. Z toho na stavebné práce na parkoviská bolo vyčlenených okolo jeden a pol milióna eur.
Vypíšu novú súťaž
Práce na Hlavnej ulici sa mali začať hneď po podpise zmluvy. V rámci projektu bol v apríli tohto roka spravený iba výrub stromov. Firma viac nespraví, odstúpila od zmluvy. Podľa slov primátora Martina Alföldiho sa odvolala na paragraf 552 Obchodného zákonníka:
„Ak zhotoviteľ zistí pri vykonávaní diela skryté prekážky týkajúce sa veci, na ktorej sa má vykonať oprava alebo úprava, alebo miesta, kde sa má dielo vykonať, a tieto prekážky znemožňujú vykonanie diela dohodnutým spôsobom, je zhotoviteľ povinný oznámiť to bez zbytočného odkladu objednávateľovi a navrhnúť mu zmenu diela. Do dosiahnutia dohody o zmene diela je zhotoviteľ oprávnený vykonávanie diela prerušiť. Ak sa strany v primeranej lehote nedohodnú na zmene zmluvy, môže ktorákoľvek zo strán od zmluvy odstúpiť.“
„Nakoľko po viacerých rokovaniach nedošlo k dohode pri riešení vzniknutých prekážok medzi objednávateľom a zhotoviteľom, ten sa rozhodol využiť daný paragraf a odstúpil od zmluvy,“ povedal Alföldi. O aké prekážky išlo, nekonkretizoval. Firma Strabag sa nechcela vyjadriť. Primátor dodal, že mesto bude musieť riešiť technickú zmenu a následne zopakovať verejné obstarávanie na dodávateľa.
Parkovanie bude zdarma
Na záchytné parkovisko sa bude vchádzať z kruhového objazdu, ako je aj teraz. Autá sa budú na konci ulice otáčať, bude slepá. Po jeho vybudovaní prechod na Budovateľskú ulicu z Hlavnej nebude možný.
Parkovisko by malo mať pozdĺžne parkovacie miesta po okrajoch a šikmé v strede. V súčasnosti je na ňom možné zaparkovať sto áut, po novom sa na naň podľa Miroslava Políčka z radnice zmestí iba 84.
Keďže bude financované z eurofondov, nebude sa môcť niekoľko rokov spoplatniť. Pokiaľ nie je pešia zóna skolaudovaná, parkovacie automaty sa nemôžu zaviesť ani na parkovisku pred obvodným a mestským úradom. Šaľania zatiaľ platia iba za možnosť vyhradeného parkovania vo svojom okolí.
Maťašovský nariadenie vetoval
Koncom júna schválila väčšina galantských poslancov mestské nariadenie, ktoré upravuje dočasné parkovanie. Širšie centrum mesta rozdelili do troch zón, v každej by sa počas pracovných dní platilo inou sumou. S jedným autom v domácnosti by bolo možné parkovať na rezidentnú kartu zadarmo, za každé ďalšie bude nutné priplatiť 180 eur.
Nové VZN malo platiť od marca 2014, primátor Ladislav Maťašovský ho nepodpísal. Vyzvali ho k tomu poslanci z poslaneckého klubu SMK, SDKÚ a expolitik František Gaulieder v otvorenom liste. Občianska iniciatíva Galanta Nahlas rozbehla proti nariadeniu aj petíciu.
Rozhodnutie vetovať uznesenie primátor odôvodnil v tlačovej správe z minulého štvrtka.
„Osobne ma mrzí, že schválenie právnej normy vyvolalo takú ostrú verejnú polemiku, verbálne ataky a napätú atmosféru v meste, keďže zo strany verejnosti neboli zaznamenané zásadné pripomienky k návrhu VZN. Rovnako negatívne vnímam, že verejnosti sú podsúvané neúplné a účelové informácie v súvislosti s petí- ciou a verejná mienka sa obrátila proti mestu a skupine poslancov, ktorá za návrh hlasovala,“ napísal primátor s tým, že do verejného pripomienkového konania sa zapojili traja obyvatelia, návrh prešiel interným pripomienkovým konaním, prerokovali ho komisie, ktoré ho zastupiteľstvu odporúčali.
Mesto je podľa Maťašovského špecifické tým, že v centre sú sústredené najmä bytové domy, chýba takzvané historické jadro. „Naďalej však zostáva mojím cieľom zavedenie regulovaného parkovania v meste v prípadnej modifikovanej podobe projektu po odborných diskusiách v rámci poslaneckých klubov. Ekonomický prínos je nespochybniteľný.“
Dodal, že finančné prostriedky mali byť využívané na investície do vybudovania nových parkovacích plôch v meste, modernizácie dopravnej infraštruktúry, čo považuje za správne pragmatické rozhodnutie.
Petičný výbor na čele s Františkom Gauliederom sa k stanovisku primátora ostro ohradil.
„Občania v petícii prejavujú svoj slobodný a demokratický postoj v súlade s ústavou a zákonmi SR a svoju nevôľu nad tým, ako sa poslanci na čele s primátorom snažia obmedziť ich práva v správe vecí verejných,“ reagovali nespokojní obyvatelia vo svojom oficiálnom vyhlásení. Naďalej sú presvedčení, že navrhovaným VZN sa sledoval ďalší výber poplatkov zo strany mesta od obyvateľov, zaťaženie rozpočtu mesta úverom a vôbec nebola riešená problematika parkovania v meste. So zbieraním podpisov za definitívne zrušenie nariadenia budú pokračovať.