Šalianski poslanci záverečný účet mesta za rok 2012 neschválili. Okrem poslanca Tibora Barana k nemu ale paradoxne nemali žiadne pripomienky.
Postupovali nezákonne
„Nie som spokojný s tou časťou uznesenia, ktoré hovorí o rozdelení alebo o použití prebytku rozpočtu z toho dôvodu, že v tejto súvislosti nebolo splnené jedno z uznesení o viazanosti výnosu z predaja bývalej školy na Komenského na rekonštrukciu Ulice Komenského,“ povedal poslanec.
Predmetná investičná akcia nebola podľa Aleny Kiácovej, vedúcej oddelenia ekonomiky a podnikania, zahrnutá v investíciách na rok 2012, „finančné možnosti rozpočtu mesta ju zároveň neumožňovali zrealizovať“.
Keďže poslanci neschválili záverečný účet mesta za vlaňajší rok a uznesenie, ktoré pripomienkoval Tibor Baran, malo odporúčací charakter, bude musieť byť predložený na schválenia opätovne.
„Zákon nepripúšťa neprijatie uznesenia k záverečnému účtu, nie je možné akceptovať takýto postup, nakoľko hlasovanie poslancov sa môže podľa zákona skončiť iba výrokmi: celoročné hospodárenie sa schvaľuje bez výhrad alebo s výhradami. To znamená, že pri prijímaní uznesenia o schválení záverečného účtu zastupiteľstvo postupovalo nezákonne.“
Výpadok daní
Šaľa vlani hospodárila s prebytkom vo výške 241 350 eur. Na výplaty v priemere 142 pracovníkov šalianskej samosprávy išlo vlani 1 659 925 eur.
„Prebytok alebo schodok hospodárenia podľa zákona o rozpočtových pravidlách je tvorený rozdielom príjmov a výdavkov bežného a kapitálového rozpočtu. Do prebytku hospodárenia nevstupujú finančné operácie. Výsledok hospodárenia aj vrátane finančných operácií bol vo výške 161 393 eur,“ upresnila Alena Kiácová, vedúca oddelenia ekonomiky a podnikania.
Negatívny vplyv na vlaňajšie hospodárenie mesta malo nenaplnenie rozpočtovaných príjmov, ktoré spôsobil výpadok podielových daní - oproti schválenému rozpočtu bol vo výške 158 491 eur. Príjem z predaja pozemkov bol rozpočtovaný na 563 492 eur, ale keďže sa pozemok na Ulici Kráľovská nepredal, do kasy mesta pribudlo iba 166 805 eur. „Z celkovej sumy daní z nehnuteľností v roku 2012 boli dane z pozemkov v sume 199 538 eur, dane zo stavieb 515 237 eur a dane z bytov 86 613 eur. Za rozpočtový rok bolo zinkasovaných 779 881 eur, pričom nebolo zaplatených 42 049 eur,“ upresnila Kiácová. Dodala, že mesto v poplatkoch za automaty vybralo vyše 136-tisíc eur, za komunálny odpad vyše 567-tisíc eur, za množstvový zber takmer 113-tisíc eur.
„Mesto vymáha nedoplatky na dani z nehnuteľností a z poplatku za komunálny odpad vo výške 102-tisíc eur aj prostredníctvom súdneho exekútora. Z tejto sumy bolo do 31. decembra 2012 uhradených 35-tisíc eur.“
Exekúcie prebiehajú priebežne aj v tomto roku.