Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Nitra má dráhu na preteky áut na diaľkové ovládanie

Autíčka na diaľkové ovládania dokážu trieliť až stokilometrovou rýchlosťou. Stoja približne stovku, tie lepšie vyjdú až na päťsto eur.

Tieto autíčka vytiahnu stovku bez väčších problémov.Tieto autíčka vytiahnu stovku bez väčších problémov. (Zdroj: RC Team Nitra)

NITRA. Priaznivci rýchlych a malých áut z okolia Nitry sa dočkali vlastnej dráhy, na ktorej môžu organizovať preteky. Prvé sa uskutočnili uplynulý víkend, ďalšie budú v auguste.

O dráhu sa zasadzoval nitriansky klub RC Team Nitra, ktorý združuje modelárov – najčastejšie práve takých, ktorých vášňou sa stali autíčka na diaľkové ovládanie. Dráha vznikla na Šindolke a okrem klubu a súkromných sponzorov na ňu prispela aj župa.

Tvar dráhy ešte pomenia

Členovia RC Team Nitra hovoria, že bez vlastnej dráhy mali obmedzené možnosti trénovania. Pritom kvalitná príprava na preteky je ako v hocktorom športe podmienená neodfláknutým tréningom.

Dráha na Šindolke má rozmery 43 x 24 metrov. Je vyasfaltovaná a na povrchu sú poukladané puklice, ktoré predurčujú výzor okruhov. Pretekárske dráhy pritom bežne mávajú murované zábrany.

„K murovaniu sme ešte nepristúpili, pretože stále zvažujeme, aký tvar by bol najvhodnejší na nitriansku dráhu. Zatiaľ presúvaním puklíc testujeme rôzne varianty a hľadáme taký, ktorý sa nám bude páčiť,“ hovorí Mário Žila z RC Team Nitra.

Trať poliata cukrom

Zaujímavé je sledovať už len prípravu samotnej dráhy na preteky. Okrem obligátneho pozametania ju krátko pred štartom polejú cukrovou vodou. Na asfalt ju striekajú pištoľou, aká sa používa na ošetrovanie stromčekov.

Tento spôsob úpravy dráhy pre autíčka na diaľkové ovládanie je na Slovensku relatívne nový. „Robíme to, aby autíčka mali lepší 'grip' a dobre sedeli na dráhe,“ vysvetľuje Mário Žila. „Cukrová voda na seba viaže prach a ten rozdiel medzi neupravenou a postriekanou dráhou naozaj výrazne cítiť,“ dodal pretekár Róbert Žák, ktorý spolu s bratom Danielom patrí k zakladajúcim členom nitrianskeho klubu.

Baterky vydržia desať minút

Členom klubu, ktorý momentálne tvorí 28 nadšencov pre modely rýchlych áut, sa môže stať ktokoľvek. Stačí len nadšenie a záujem o závodenie so štvorkolesovými podobami pretekárskych áut.

Všetky autíčka na diaľkové ovládanie, s ktorými sa preteká, majú mierku 1:10. V ich útrobách je elektromotor, ktorý poslúcha diaľkové ovládanie. Skupina závodníkov stojí počas preteku na tribúne s dobrým výhľadom na dráhu. V rukách má ovládaciu pištoľ, na ktorej jednou páčkou reguluje rýchlosť a malý volant, ktorým autíčku určujú smer.

Baterky autíčkam pred závodmi nabijú, tie potom vydržia v závislosti od typu auta a kategórie od 10 do 30 minút. Preteky sú preto zámerne len päťminútové a meria sa, koľko kôl za ten čas dokázali jednotlivé modely zajazdiť. Podobne ako v iných traťových športoch, aj tu sú dráhy, s ktorými 'jazdci' problémy nemajú, ale aj také, pri ktorých sa riadne zapotia.

Takto vyzerá pohľad pretekára z tribúny na dráhu.

FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Autíčko fičí bez problémov aj stovkou

Búračky sú bežným javom aj na modelárskych autíčkach. Mašinky dosiahnu na rovinke aj stokilometrovú rýchlosť. Výsledkom nárazu v takejto rýchlosti je často auto rozťaté na polovicu.

„Havárie sa stávajú novším jazdcom viac ako tým, čo jazdia dlhšie,“ hovorí Róbert Žák. Ako ale zdôraznil, ani pri hrozivo vyzerajúcej zrážke nie je zväčša autíčko úplne na šrot. „Všetky autá sú servisovateľné – keď sa na ňom niečo pokazí, nikdy sa nepokazí všetko. Je možné dokúpiť a vymeniť akúkoľvek časť auta.“ Podľa skúseností slovenského vicemajstra patria medzi najčastejšie výsledky zrážky vyletené tlmiče či zlomená karbónová platňa.

V pretekoch malých áut tiež platia prísne pravidlá, ktoré majú eliminovať poškodenie pretekárskych tátošov. Medzi jedno z nich sa radí zákaz používania spiatočky počas pretekov. „Aby sa nestalo, že si niekto vycúva a ďalší, kto to nečakal, doňho napáli,“ doplnil Mário Žila.

Počas pretekov sú v rohoch dráhy komisári, ktorí prevrátené či uviaznuté autá vracajú späť na dráhu.

Skladačka z obchodu

Naivná je predstava, že každý závodník si svoje auto kompletne vyrobí. „Autíčka sú akoby stavebnicou, ktorú si kúpite v rozobratom stave. Skladáte to dohromady podľa návodu,“ povedal Mário Žila. Tie jednoduchšie autá stoja aj s diaľkovým ovládaním okolo sto eur, profesionálnejšie a kvalitnejšie sa s cenou vedia vyšvihnúť aj na päťnásobok tejto sumy.

Postavením pretekárskeho auta ale práca nekončí, každý pretekár sa so svojím autom donekonečna piple, vylepšuje ho a vychytáva chybičky krásy.

Riadne namakané auto nie je to, ktoré púta oči najkreatívnejšími kresbami. Oveľa podstatnejšie je, čo sa nachádza vo vnútri auta. „To nikdy nie je o tom, že raz auto naladím a mám. Treba ho dolaďovať pred každými pretekami,“ povedal Róbert Žák, nedávny vicemajster Slovenska.

Róbert Žák a Mário Žila na novej pretekárskej dráhe, ktorú otvorili v meste pod Zoborom.

FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK

Kategórie

Autá na diaľkové ovládanie sa na pretekoch delia do viacerých kategórií v závislosti od výkonu motora a druhu auta. Medzi najčastejšie patria kategória Stock, ktorá má presne obmedzené pravidlá na výkon motora aj nastavenie regulátora ovládajúceho motor. Ďalšia z kategórií zahŕňa autá s pohonom iba na zadnej náprave. Autá v skupine Modified majú ľubovoľný motor aj regulátor, musia dodržať typ pneumatík a váhu, ktorá nesmie byť menšia ako 1 350 gramov. Autíčka vážia vždy po preteku a kto limit nesplní, je diskvalifikovaný.

Tomáš Holúbek

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 729
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 009
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 541
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 277
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 552
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 462
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 301
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 321
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Štart výroby nového produktu v Zlatých Moravciach

Spoločnosť Secop s.r.o. plánuje zdvojnásobiť výrobu hermetických kompresorov v nasledujúcich 4 rokoch.

Už oficiálne: FC Nitra má nového majoritného akcionára

Karová má oddnes absolútne rozhodovacie právo.

Erika Karová je oddnes už aj na papieri šéfkou FC Nitra.

Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre dostane nový vzhľad

Modernizácia čaká aj vnútorné priestory všetkých troch blokov študentského domova.

Ilustračné foto

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?