NITRA. Priaznivci rýchlych a malých áut z okolia Nitry sa dočkali vlastnej dráhy, na ktorej môžu organizovať preteky. Prvé sa uskutočnili uplynulý víkend, ďalšie budú v auguste.
O dráhu sa zasadzoval nitriansky klub RC Team Nitra, ktorý združuje modelárov – najčastejšie práve takých, ktorých vášňou sa stali autíčka na diaľkové ovládanie. Dráha vznikla na Šindolke a okrem klubu a súkromných sponzorov na ňu prispela aj župa.
Tvar dráhy ešte pomenia
Členovia RC Team Nitra hovoria, že bez vlastnej dráhy mali obmedzené možnosti trénovania. Pritom kvalitná príprava na preteky je ako v hocktorom športe podmienená neodfláknutým tréningom.
Dráha na Šindolke má rozmery 43 x 24 metrov. Je vyasfaltovaná a na povrchu sú poukladané puklice, ktoré predurčujú výzor okruhov. Pretekárske dráhy pritom bežne mávajú murované zábrany.
„K murovaniu sme ešte nepristúpili, pretože stále zvažujeme, aký tvar by bol najvhodnejší na nitriansku dráhu. Zatiaľ presúvaním puklíc testujeme rôzne varianty a hľadáme taký, ktorý sa nám bude páčiť,“ hovorí Mário Žila z RC Team Nitra.
Trať poliata cukrom
Zaujímavé je sledovať už len prípravu samotnej dráhy na preteky. Okrem obligátneho pozametania ju krátko pred štartom polejú cukrovou vodou. Na asfalt ju striekajú pištoľou, aká sa používa na ošetrovanie stromčekov.
Tento spôsob úpravy dráhy pre autíčka na diaľkové ovládanie je na Slovensku relatívne nový. „Robíme to, aby autíčka mali lepší 'grip' a dobre sedeli na dráhe,“ vysvetľuje Mário Žila. „Cukrová voda na seba viaže prach a ten rozdiel medzi neupravenou a postriekanou dráhou naozaj výrazne cítiť,“ dodal pretekár Róbert Žák, ktorý spolu s bratom Danielom patrí k zakladajúcim členom nitrianskeho klubu.
Baterky vydržia desať minút
Členom klubu, ktorý momentálne tvorí 28 nadšencov pre modely rýchlych áut, sa môže stať ktokoľvek. Stačí len nadšenie a záujem o závodenie so štvorkolesovými podobami pretekárskych áut.
Všetky autíčka na diaľkové ovládanie, s ktorými sa preteká, majú mierku 1:10. V ich útrobách je elektromotor, ktorý poslúcha diaľkové ovládanie. Skupina závodníkov stojí počas preteku na tribúne s dobrým výhľadom na dráhu. V rukách má ovládaciu pištoľ, na ktorej jednou páčkou reguluje rýchlosť a malý volant, ktorým autíčku určujú smer.
Baterky autíčkam pred závodmi nabijú, tie potom vydržia v závislosti od typu auta a kategórie od 10 do 30 minút. Preteky sú preto zámerne len päťminútové a meria sa, koľko kôl za ten čas dokázali jednotlivé modely zajazdiť. Podobne ako v iných traťových športoch, aj tu sú dráhy, s ktorými 'jazdci' problémy nemajú, ale aj také, pri ktorých sa riadne zapotia.
Takto vyzerá pohľad pretekára z tribúny na dráhu.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK
Autíčko fičí bez problémov aj stovkou
Búračky sú bežným javom aj na modelárskych autíčkach. Mašinky dosiahnu na rovinke aj stokilometrovú rýchlosť. Výsledkom nárazu v takejto rýchlosti je často auto rozťaté na polovicu.
„Havárie sa stávajú novším jazdcom viac ako tým, čo jazdia dlhšie,“ hovorí Róbert Žák. Ako ale zdôraznil, ani pri hrozivo vyzerajúcej zrážke nie je zväčša autíčko úplne na šrot. „Všetky autá sú servisovateľné – keď sa na ňom niečo pokazí, nikdy sa nepokazí všetko. Je možné dokúpiť a vymeniť akúkoľvek časť auta.“ Podľa skúseností slovenského vicemajstra patria medzi najčastejšie výsledky zrážky vyletené tlmiče či zlomená karbónová platňa.
V pretekoch malých áut tiež platia prísne pravidlá, ktoré majú eliminovať poškodenie pretekárskych tátošov. Medzi jedno z nich sa radí zákaz používania spiatočky počas pretekov. „Aby sa nestalo, že si niekto vycúva a ďalší, kto to nečakal, doňho napáli,“ doplnil Mário Žila.
Počas pretekov sú v rohoch dráhy komisári, ktorí prevrátené či uviaznuté autá vracajú späť na dráhu.
Skladačka z obchodu
Naivná je predstava, že každý závodník si svoje auto kompletne vyrobí. „Autíčka sú akoby stavebnicou, ktorú si kúpite v rozobratom stave. Skladáte to dohromady podľa návodu,“ povedal Mário Žila. Tie jednoduchšie autá stoja aj s diaľkovým ovládaním okolo sto eur, profesionálnejšie a kvalitnejšie sa s cenou vedia vyšvihnúť aj na päťnásobok tejto sumy.
Postavením pretekárskeho auta ale práca nekončí, každý pretekár sa so svojím autom donekonečna piple, vylepšuje ho a vychytáva chybičky krásy.
Riadne namakané auto nie je to, ktoré púta oči najkreatívnejšími kresbami. Oveľa podstatnejšie je, čo sa nachádza vo vnútri auta. „To nikdy nie je o tom, že raz auto naladím a mám. Treba ho dolaďovať pred každými pretekami,“ povedal Róbert Žák, nedávny vicemajster Slovenska.
Róbert Žák a Mário Žila na novej pretekárskej dráhe, ktorú otvorili v meste pod Zoborom.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK
Kategórie
Autá na diaľkové ovládanie sa na pretekoch delia do viacerých kategórií v závislosti od výkonu motora a druhu auta. Medzi najčastejšie patria kategória Stock, ktorá má presne obmedzené pravidlá na výkon motora aj nastavenie regulátora ovládajúceho motor. Ďalšia z kategórií zahŕňa autá s pohonom iba na zadnej náprave. Autá v skupine Modified majú ľubovoľný motor aj regulátor, musia dodržať typ pneumatík a váhu, ktorá nesmie byť menšia ako 1 350 gramov. Autíčka vážia vždy po preteku a kto limit nesplní, je diskvalifikovaný.
Tomáš Holúbek