NITRA. Železná lávka pre peších, ktorá vedie ponad železničnú trať, je v zlom stave. Jej konštrukcia je skorodovaná a na schodoch sa rozpadá betón. Ľudia sa sťažujú, že najmä v zime sa tu šmýka.
Mestské služby, ktoré majú lávku v správe, už s prácami na schodoch začali, no prerušili ich. Zdôvodnili to inými povinnosťami. V blízkom čase chcú pokračovať, uvažujú aj nad novým náterom konštrukcie.
„Staticky je lávka v poriadku,“ povedal v piatok riaditeľ Jozef Chrenko.
Asfalt na lávke vynovili na jar. Foto: (jk)
Zabezpečila spojenie s trhoviskom
Lávka spája železničnú stanicu a mestskú časť Čermáň už desiatky rokov. Má svoju atmosféru, mnohí ju považujú za historicky vzácnu.
Lávku postavili pred vyše osemdesiatimi rokmi. Foto: (jk)
Na mestskej stránke sme sa o nej dočítali v súvislosti s mestským trhoviskom, ktoré bolo kedysi na Damborského ulici: „V roku 1922 mestské zastupiteľstvo rozhodlo o jeho preložení za nádražie, čo bolo zrealizované v roku 1926. Spojenie Čermáňa s mestským trhoviskom zabezpečil novovybudovaný most ponad železničnú trať.“
Lávku aj dnes ľudia pomerne často využívajú. Na jar dalo mesto vynoviť asfaltový povrch, no schody vedúce zo železničnej stanice zostali stále nebezpečné.
„Mám zlé skúsenosti. Padol som v zime a vykĺbil som si rameno. Videl som, aj ako iní padli, a tvrdo,“ napísal Fabiano do našej miniankety na sociálnej sieti.
Na Mestských službách nám potvrdili, že v zime evidujú od ľudí sťažnosti, no žaloby v súvislosti s úrazmi vraj nie.
„Na nášľapnej ploche schodov je povypadávaný a rozdrobený betón. Opravíme to. Keď bude povrch rovný, bude ľahšia aj zimná údržba,“ povedal námestník riaditeľa Ľudovít Janček.
Mestské služby zároveň hľadajú riešenie, ako pokryť schody protišmykovou vrstvou.
Schody sa rozpadajú, v zime sa na nich šmýka. Foto: (jk)
Za výluku dopravy na železnici sa platí
Na zlý stav železnej lávky nás upozornil čitateľ Milan Drozda. Zistili sme, že sa o problém zaujíma aj Výbor mestskej časti Čermáň. Potvrdil nám to jeho podpredseda a mestský poslanec Ján Greššo.
Práve na základe podnetu VMČ Čermáň začali Mestské služby s úpravou schodov na lávke. „Možno natrieme aj konštrukciu, ale mimo železničnej trate,“ povedal riaditeľ Jozef Chrenko.
Zauvažoval, že ak by chceli pracovať nad traťou, museli by zrejme z bezpečnostných dôvodov požiadať o vylúčenie dopravy na železnici.
„Technologický postup prác dodáva vždy zhotoviteľ diela, teda firma, ktorá bude práce vykonávať. Na základe ich požiadavky sa schvaľuje vylúčenie infraštruktúry (buď čiastočne, alebo úplne), za ktoré musia zaplatiť,“ povedala Ivana Strmeňová zo Železníc SR.
V minulosti chlapci pozorovali z lávky vlaky, ktoré prechádzali nitrianskou stanicou. Foto: (jk)
Stanicu upravia až o niekoľko rokov
„Snáď, keď sa bude raz v tomto storočí rekonštruovať nitrianska železničná stanica, príde na rad aj rekonštrukcia železnej lavičky pre peších,“ vyjadril sa v našej ankete Štefan.
Ako sme už spomenuli, lávka je majetkom mesta, nie Železníc. Jej vzhľad by sa mal zlepšiť skôr, ako sa začne s prácami na železničnej stanici. Projektantské práce, na základe ktorých stanicu upravia, sú totiž podľa Železníc naplánované až na rok 2015.
„Na stanici by sa mali realizovať najnutnejšie úpravy a zastrešenia nástupíšť, osvetlenie, vybudovanie vizuálneho informačného prístupu a tiež bezbariérového prístupu pre cestujúcich, ako aj kamerového systému,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.
Konštrukcia lávky je hrdzavá. Foto: Milan Drozda
Lávka, ktorá viedla ponad rieku, išla do šrotu
Lávka pre peších viedla štyri desiatky rokov aj ponad rieku Nitra. Spájala Staré mesto s Chrenovou. V roku 2011 ju nahradil nový most. Podľa firmy, ktorá lávku demontovala, bola jej konštrukcia zospodu hnilá a skorodovaná.
„Časti lávky, ako sú napríklad zábradlie a nosník, budú uložené v areáli Mestských služieb. Možno ich v budúcnosti ešte využijeme,“ povedali pred dvomi rokmi na radnici.
„Časti lávky boli skorodované, už sa nedali využiť, preto sme ich dali do zberných surovín,“ povedal v piatok riaditeľ Mestských služieb Jozef Chrenko.
(mh)