Na úrade so sídlom na Štefánikovej ulici vybavíte živnosť aj evidenčné číslo k autu. Katastre nehnuteľností tu ešte nie sú.
NITRA. Nové klientské centrum funguje od októbra na nitrianskom okresnom úrade, ktorý od októbra nahradil zaniknutý obvodný úrad. Spolu s nim skončili všetky obvodné úrady v kraji, nahradilo ich sedem okresných.
Zmeny sú súčasťou vládnej reformy ESO, ktorá má zjednodušiť občanom papierovačky a ušetriť behanie po viacerých štátnych úradoch tým, že úrady sa ocitnú pod jednou strechou.
Klientské centrum na Okresnom úrade v Nitre funguje presne ako pobočky bánk či mobilných operátorov.
Na displeji automatu si navolíte úrad, v ktorom máte vybavovačky. Dostanete lístok s číslom a usadíte sa vo vestibule. Keď príde rad na vás, na svetelnej tabuli sa objaví navigačná šípka a číslo dverí, kam máte ísť.
Úradník: Ľudia nevyklopkávajú
Čo tam nájdete
- odbor živnostenského podnikania
- odbor školstva
- odbor výstavby a bytovej politiky
- majetkovoprávny odbor
- odbor starostlivosti o životné prostredie
- pozemkový a lesný odbor
- odbor opravných prostriedkov
- odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií
- organizačný odbor
- odbor všeobecnej vnútornej správy
- odbor krízového riadenia
- katastrálny odbor (iba podateľňu, od novembra celý)
Všetky úrady, ktoré sú v budove, majú svoje zastúpenie v klientskom centre, kde momentálne pracuje štrnásť ľudí.
Pre občanov vznik centra znamená, že skončilo hľadanie toho správneho úradníka na dlhých chodbách viacerých poschodí.
Okresný úrad teraz uvažuje, že pri recepcii umiestni zábranu, ktorá by znemožňovala ľuďom vojsť na poschodia, na ktoré boli doteraz zvyknutí chodiť.
Prechádzať by sa tak dalo od recepcie iba na jedinú chodbu, na ktorej sú kancelárie všetkých úradov.
Vladimír Pleva z odboru živnostenského podnikania hovorí, že ľudia si na nové zmeny zvykli pomerne rýchlo. Po začiatku októbra sa mu nestáva, že by na jeho kanceláriu v klientskom centre klopali ľudia hľadajúci úradníkov z iných sekcií.
„Skôr ma pristavia na chodbe a spýtajú sa, ak nie sú si istí, kam majú ísť,“ povedal.
Na chodbu klientského centra ich okrem svetelných tabulí usmerní aj ochotný vrátnik.
Na úrade je ešte stále cítiť, že ľudia nie sú na nový systém bežný skôr v súkromných spoločnostiach navyknutí. Vrátnik tak viac ako na ústredni stojí pred chodbou centra a pri kiosku vydávajúcom poradové lístky.
Vladimír Pleva zo živnostenského ukazuje automat, ktorý vydá poradový lístok. Ten občana navedie do správnych dverí.
FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK
Mini nápis
Zmeny nestihla poriadne spracovať ani samotná budova. Je na nej len miniatúrny nápis označujúci nitriansky okresný úrad. Vidno ho, až keď stojíte takmer pri schodoch do budovy.
Tabuľa na úrade nezostane dlho, vrátiť sa majú obrie písmená zreteľne označujúce úrad už z diaľky.
Vládna reforma si Nitru vzala ako vzorové mesto. U nás sa pilotne testujú klientské centrum aké má vzniknúť aj na ostatných okresných úradoch po celom Slovensku. Zároveň je Nitra školiacim strediskom pre ostatné mestá – muchy systému má vychytať Okresný úrad v Nitre, ostatné mestá sa na prípadných nitrianskych nedostatkoch majú poučiť.
Nitriansky úrad sa zatiaľ vyhol chaosu, v čase našej návštevy sa v klientskom centre netvorili žiadne rady, ľudia si svoje záležitosti vybavovali priebežne.
Medalizované informácie o starých pečiatkach úrad poprel, podľa nich sú všetky pečiatky aktualizované. Úradníci tiež upokojujú ľudí, ktorí už odoslali zásielky so starými adresami – všetky by sa mali dôjsť na správne oddelenia.
Nemky: Ľuďom má byť jedno, kde sídlia úrady
V Nitre od októbra zaniklo okrem obvodného úradu aj päť úradov špecializovanej štátnej správy. Skončili lesné a pozemkové obvodné úrady, úrady životného prostredia, cestnej dopravy aj správa katastra.
Agenda týchto úradov prešla pod novovytvorený Okresný úrad v Nitre.
„Občania si svoje požiadavky budú môcť riešiť na príslušnom odbore okresného úradu. V budúcnosti pre nich nebude podstatné, kde fyzicky sídlia úrady, pre ľudí bude k dispozícii klientské centrum, v ktorom si všetko vybavia,“ povedal Martin Nemky, prednosta Okresného úradu v Nitre.
Cieľom reformy má byť okrem iného aj to, aby stačilo iba jedno podanie voči orgánom štátnej správy. Zodpovedné za komunikáciu s relevantnými úradmi potom budú už len klientské centrá.