Osobitý program krajiny v jej premenách je doménou Fulkovej tvorby v jeho bratislavskom ateliéri ale aj na jeho častých cestách po osi Bratislava, Nitra, Horná Nitra, Kysuce a rodné Horné Štitáre.
NITRA. Veľmi príznačne je nazvaná výstava Emila Fulku v Nitrianskej galérii. Takmer každé jedno z jeho vystavených diel i výstava samotná korešponduje s názvom Celok fragmentov.
Autor z Horných Štitár sa v galérii v Nitre predstavuje po druhýkrát. Tentoraz v Salóne vystavuje zhruba 35 prác v kombinovanej technike – kresby, obrazy, koláže, asambláže, objekty či inštalácie. Pri ich tvorbe použil nielen farby – fragmenty malieb prírodných scenérií v mnohých prípadoch kombinuje s drevenými doskami, sololitom či špagátom.
Ekologická problematika
Priamo na zemi, hneď pred vstupom do Salóna galérie, víta návštevníka inštalácia Rozptyl z roku 2012. Na stenách aj v priestore možno vidieť ďalšie originálne diela ako Dotyk s Mondrianom, Súdržnosť tvarov a štruktúr, Riadená erupcia, Tlak a protitlak, Prírodný živel - vzduch, voda, zem či Dekonštrukčná konštrukcia.
Hlavnou inšpiráciou Emila Fulku sa stala príroda, krajiny a jej premeny. „Nosným motívom vystavených prác je ekologická problematika, ktorú rozvíjam vo viacerých technikách a súvislostiach. Programovo sa tejto téme venujem už od 80. rokov,“ povedal nám akademický maliar na afterparty, ktorú viedla kurátorka Marta Hučková. „Výber diel reprezentuje prierez mojej tvorby od začiatku 80. rokov až po súčasnosť. Sú to vlastne fragmenty z tohto obdobia, podľa čoho sa aj výstava volá Celok fragmentov.“
Podľa autora inšpirácia krajinou a prírodou vo výtvarnom procese prechádza od reálií a fragmentov do abstraktných foriem. Protiklad reálne – abstraktné vytvára napätie, kontrast, pohyb. „Farebnosť obrazov odráža obraz krajiny v tom-ktorom období či mieste - či už je to voda, zem, vzduch alebo zeleň,“ pokračuje Emil Fulka. „Premeny v prírode vyjadruje v dielach pohyb, v niektorých objektoch ako keby zem padala, rozsýpala sa. Je to taká metafora na to, ako človek do prírody zasahuje – či už pozitívne alebo negatívne.“
Analytika podôb a premien prírody
Kurátor Bohumír Bachratý autora charakterizuje ako netradičného krajinára, citlivého pozorovateľa častí i celku prírodnej a abstraktnej reality, analytika jej podôb a premien. Osobitý program krajiny v jej procesuálnych posunoch je doménou Fulkovej tvorby v jeho bratislavskom ateliéri ale aj na jeho častých cestách po osi Bratislava, Nitra, Horná Nitra, Kysuce a rodné Horné Štitáre. Krajina ako „pamäťové médium“ sa pre neho stáva metaforou. V jeho dielach sú zrejmé nové dotyky, tlaky, protitlaky, vrstvenia, svetlá v priestore i dekonštrukčné konštrukcie a rekonštrukcie aj s odkazmi na Pieta Mondriana či Kazimira Maleviča.
Autor Emil Fulka pri diele Malevičov tieň z roku 2010. FOTO: (ČE)