GALANTA. „Je to jedna hrôza byť dnes chorý,“ povedal Šaľan, ktorého sme na chodbe centrálneho príjmu galantskej nemocnice zastihli mierne nervózneho čakať svoju manželku. S bolesťami brucha ju na odporúčanie obvodnej lekárky priviezol o druhej, nebola vybavená ani po vyše dvoch hodinách.
Fungovanie a najmä prístup lekárov na centrálnom príjme kritizoval na ostatnom zastupiteľstve aj poslanec - lekár Richard Šimaljak. Čakajúci pacienti môžu mať podľa vedenia nemocnice pocit neochoty preto, lebo lekári musia uprednostňovať vážnejšie prípady.
Dotazníky poslali poštou
„Manželke najprv zobrali krv, poslali ju na röntgen, so snímkami mala ísť na ôsme poschodie. Na oddelení bolo šesť pacientov a žiadni pracovníci, tí boli na operácii a na CT. Trvalo zhruba 40 minút, kým sa vrátil jeden z nich a odbavil všetkých. Na snímky sme čakali ďalšiu polhodinu. Kým sme sa dostali k danému lekárovi, ktorý mal manželku vyšetriť, už bolo po pol štvrtej, tak nás poslali späť na centrálny príjem, kde čakáme ďalších 40 minút. Medzitým prišlo niekoľko pacientov, z ktorých ešte nebol nikto vybavený,“ posťažoval sa nám päťdesiatnik, podľa ktorého by mal byť urgentný príjem „bližšie k pacientovi“, a nie na prvom poschodí.
Podľa vedenia nemocnice je tam práve preto, že je organickou súčasťou pracoviska CT, RTG a pracoviska JIS operačných odborov. Na prízemí takýmto vhodným priestorom nedisponujú.
„Sme poskytovateľom zdravotnej starostlivosti pre zhruba 150-tisíc ľudí. Je prirodzené, že musia byť pri ošetrení pacientov uprednostnené vážnejšie prípady. Mnohým pacientom sa tak môže javiť čas na čakanie ako neochota, prípadne zlá organizácia práce,“ povedal riaditeľ Ján Stratinský.
Veľakrát sami pacienti podľa neho zaťažujú urgentný príjem ochoreniami, ktoré si mohli v priebehu dňa riešiť u obvodného lekára.
Vlna kritiky sa vzniesla na zariadenie aj na sociálnej sieti. Bolo to potom, čo Všeobecná zdravotná poisťovňa zverejnila výsledky prieskumu hodnotenia nemocníc, v ktorom galantská skončila na predposlednom mieste.
Výsledky zostavila poisťovňa na základe osobných skúseností náhodne vybraných pacientov, ktorí boli vlani v nemocnici. Cez dotazníky, ktoré im poslali poštou, sa mali vyjadriť napríklad k tomu, či boli spokojní so správaním a starostlivosťou lekárov či sestier, s kvalitou ubytovania, stravy a upratovania na oddelení.
Odpustenie dane
Z desaťtisíc poistencov odpovedalo na otázky v dotazníku necelých tritisíc. Na základe tohto rebríčka poisťovňa vyhodnotila, že spokojných so službami nemocnice v Galante bolo iba 48 percent opýtaných.
„Neprezradili, koľko dotazníkov sa vrátilo na tú-ktorú nemocnicu, preto nepovažujeme tento prieskum za validný,“ povedal predseda dozornej rady Gábor Pallya. Zdôraznil, že vlani odliečili 82-tisíc pacientov, preto výsledky zo vzorky od poisťovne nie sú podľa neho v tomto prípade smerodajné.
„Jedným z ukazovateľov bola aj úmrtnosť, ukazovateľ bol negatívny aj na ortopédii, má to však svoje špecifické vysvetlenie. Po zlomenine krčka stehennej kosti ostáva starý človek pripútaný na lôžko, aj keď je liečba úspešná, komplikuje ju napríklad zápal pľúc a veľmi často, bohužiaľ, dochádza k smrti. Keď pacienta nemôžeme z kapacitných dôvodov preložiť na traumatológiu a rodina nemá peniaze na hospic, nechá sa „do konca“ na ortopédii. Ale naoko to vyzerá tak, že príde niekto so zlomenou nohou a umrie,“ povedal Pallya.
Nemocnica hľadá v súčasnosti strategického partnera. Bol by finančnou injekciou aj pri plánovaných investíciách. Nemocnica chce postupne poopravovať výťahy, zatepliť budovu a vymeniť okná.
Mesto už požiadala o oslobodenie od dane z nehnuteľnosti. Určitú časť peňazí sa chce pokúsiť získať aj od najväčších galantsko-šalianskych spoločností.