ŠAĽA. Šaliansky podnikateľský inkubátor, riešenie problematiky cyklociest či komplexný návrh na športový týždeň v meste. Toto je iba časť z projektov, ktoré opäť vymysleli Šaľania počas ostatného 48-hodinového inovačného maratónu. Ten sa oproti prvému predĺžil o deň.
Závislí od Dusla?
Viceprimátora Jozefa Mečiara, ktorý projekty v coworkingu v Šali aj hodnotil, oslovili všetky nápady mladých, najviac zriadenie podnikateľského inkubátora. Podľa neho by to mohlo byť aktuálne v horizonte troch až piatich rokov.
Autorom projektu je Martin Horák, podľa ktorého jeho myšlienka reaguje na dva problémy: prílišnú závislosť života ľudí v Šali od existencie Dusla a odchod mladých ľudí do väčších miest, pretože okrem práce v chemičke nevidia inú príležitosť zamestnať sa.
„Tieto dva problémy so sebou prinášajú temnú víziu - ak prestane Duslo vyrábať a zamestnávať ľudí, rapídne stúpne nezamestnanosť v Šali, tým klesne kúpyschopnosť obyvateľstva, to spôsobí odchod podnikateľov, ktorí nebudú mať taký zisk, ako doteraz, to opäť zvýši nezamestnanosť a to rapídne zníži životnú úroveň v Šali,“ vraví Martin.
Šaľa by mala podľa neho preto hľadať spôsoby, akými chce motivovať mladých inovatívnych a kreatívnych ľudí k tomu, aby tu začali podnikať. Jedným zo spôsobov môže byť podľa Martina vytvorenie podnikateľského inkubátora. Mesto by za minimálnu sumu mohlo začínajúcim podnikateľom prenajímať už zariadené a vybavené priestory, poskytovalo by aj podporu napríklad s účtovníctvom, organizovaním rôznych workshopov a konzultácií s odborníkmi a úspešnými podnikateľmi.
„Po troch rokoch by mohol podnikateľ v inkubátore zostať, avšak za trhových podmienok a s tým, že bude odovzdávať svoje know-how ďalším začínajúcim podnikateľom v inkubátore.“
Chýbajú cyklochodníky v meste aj okolí
Mečiara tiež zaujal projekt od Michaela Angelova na zjednodušenie vizualizovania údajov o financovaní zverejnených mestom.
„Je to niečo, čo chystám už dlhšie a celkom sa mi hodilo, že sa do toho pustil aj on. Pracujeme na tom spoločne, do konca roka to bude na web stránke,“ povedal Mečiar.
Mesto by možno vedelo podľa Richarda Mihaloviča využiť aj jeho projekt mamsvojnazor. sk, ktorý je už v testovacej prevádzke. Chcel ním riešiť „nekultúrnosť“ internetových diskusií pod článkami.
„Tak som spravil jednoduchý systém. Jeden deň, jedna otázka respektíve téma a jedna odpoveď. Každý môže odpovedať iba raz a nevidí odpovede ostatných, kým nepošle vlastnú. Keď si chce najprv pozrieť odpovede ostatných, prichádza o možnosť odpovedať.“
Jedným z maratónskych projektov bol aj návrh na riešenie cyklochodníkov v Šali. Podľa autora Petra Beleja by sa ním znížilo riziko nehôd a zvýšil počet cyklistov, čo by zlepšilo cestovanie a parkovanie motoristov.
„Najprv by sa mohla zrealizovať myšlienka vybudovania cyklotrás v meste, potom v prímestskej časti Veča, komunikácii medzi Šaľou a Diakovcami. Upravila by sa cyklotrasa do Kráľovej nad Váhom, Dlhej nad Váhom, Trnovca nad Váhom, posledným krokom by bolo prepojenie Šale s Večou."
Občianske združenia sa stretnú
Maratónske nápady neobišli ani športovú tému. Zoltán Kőrösi rozpracoval možnosti organizácie Športového dňa v Šali v roku 2014. Predstavuje si ho tak, že časť súťažiacich, ktorí by mohli vytvoriť aj družstvá z rôznych inštitúcií v meste, by sa venovala nejakému športu. Popritom by sa mohli napríklad v stánkoch prezentovať miestne občianske združenia alebo rôzne dobrovoľné organizácie.
„Okrem športovej a osvetovo-predvádzacej časti by bolo možné riešiť Little sports day pre deti. Skákanie vo vreci, fúrik či nosenie vajíčka v lyžičke. Uvidíme, či sa vízia stretne z pozitívnymi ohlasmi a či sa aspoň časť dostane do života,“ povedal Zoltán.
Projekt, ktorý sa ako prvý uplatní v praxi, bude Deň a noc občianskych združení od Denisy Hajdúkovej. Už o tri týždne sa členovia niektorých združení stretnú, aby diskutovali o možnosti vzájomnej spolupráce.