NITRA. V Nitrianskom kraji vznikla nová regionálna značka s názvom Ponitrie. Bude slúžiť na označovanie domácich tradičných produktov a služieb, ktoré sa svojím charakterom viažu k územiu Ponitria. Iniciatíva je zameraná na podporu poľnohospodárov, potravinárov, remeselníkov a ďalších podnikateľov, ktorí po splnení potrebných kritérií budú môcť označovať svoje výrobky či služby ako "Regionálny produkt PONITRIE".
Cieľom značky je podporiť miestne subjekty, teda poľnohospodárskych a potravinárskych producentov, remeselných výrobcov a poskytovateľov služieb, ktorí vykonávajú svoju činnosť na území regiónu Ponitrie šetrne voči životnému prostrediu a ktorí prispievajú k ochrane prírodného a kultúrneho dedičstva a k uchovaniu tradícií.
Na udelenie tejto značky kvality však musia splniť požadované kritériá. "Je ich viacero a líšia sa podľa druhu činnosti. Iné sú napríklad pre výrobcov a iné pre služby. Bude rozhodovať napríklad aj to, či daný produkt vychádza z tradičných postupov, či je z miestnych surovín, aký je v ňom podiel ručnej práce a podobne. O všetkom bude rozhodovať certifikačná komisia, ktorá bude pracovať na základe svojho štatútu a rokovacieho poriadku. Jej prvé stretnutie je naplánované na 12. novembra," uviedla Renáta Lelovská z Občianskeho združenia (OZ) Mikroregión Radošinka.
Splnenie certifikačných kritérií bude garantovať, že daný produkt označený značkou "Regionálny produkt PONITRIE" je výsledkom činnosti miestneho producenta, je kvalitný, prispieva k uchovávaniu tradícií a je šetrný k životnému prostrediu.
Okrem OZ Radošinka sa do spolupráce pri zapájaní regionálnej značky Ponitrie zapojilo aj Regionálne združenie Dolná Nitra, OZ pre rozvoj mikroregiónu Požitavie Širočina, Mikroregión CEDRON, Spoločenstvo obcí topoľčianskoduchonského mikroregiónu a Mikroregión Tribečsko. Podľa iniciátorov novú regionálnu značku netvorí len logo, ale celý komplex špecifických zásad, kritérií kvality a jedinečností.
Reprezentovať ju má tiež sieť miestnych producentov a poskytovateľov služieb. Tí vzájomnou spoluprácou môžu prispievať k rozvoju cestovného ruchu, k podpore zamestnanosti a tvorbe pridanej hodnoty v regióne.
"Značka ´Regionálny produkt PONITRIE´ slúži na to, aby návštevník v cestovnom ruchu rozpoznal kvalitný miestny produkt, jeho jedinečnosť, ako aj jedinečnosť regiónu, z ktorého produkt pochádza, kúpil si tento produkt a opätovne navštívil región," dodala Lelovská.
Ako pripomenula, záujemcovia, ktorí by chceli mať svoje tovary a služby označené novou regionálnou značkou, môžu získať potrebné informácie v OZ Radošinka.