VOZOKANY. Niektoré tradičné výrobky alebo služby na juhozápade budú mať svoju vlastnú regionálnu značku. Tá spropaguje nielen samotného výrobcu alebo poskytovateľa služby, ale aj celý región. Jej názov a logo mali určiť minulý týždeň podnikatelia, ktorí prejavili o značku záujem. Zo štyroch pracovných návrhov, ktoré mali znázorniť prednosti regiónu, si však ani jeden nevybrali. Požiadali o nové grafické spracovanie návrhu slnečnice a vody a mlynského kola vo vode. V prvom návrhu je modrá v kombinácii so zlatou, v druhom s hnedou, obe s názvom Malodunajsko.
O regionálnu značku môže požiadať pestovateľ ovocia a zeleniny, pekár, ale aj košikár, výrobca montérok, majiteľ penziónu, hotela či pohostinského zariadenia.
„Stanovili sme tam aj jednu výnimku, pretože tým chceme naštartovať miestnu ekonomiku. Značku na svoj poľnohospodársky produkt bude môcť dostať aj nepodnikateľ, ale len na dva roky. Jej používanie môže predĺžiť ešte maximálne na rok, ale potom už musí mať podnikanie k tomu,“ povedal manažér Ľudovít Kovács.
Uchádzači o značky musia splniť kritériá, ktoré sa v minulom týždni so samotnými podnikateľmi dolaďovali.
„Okrem základných musí splniť aj kritériá jedinečnosti, ktoré tvoria 4 skupiny pri produktoch a výrobkoch. Je to tradícia výroby, výrobku, výrobnej technológie, podiel surovín a ručnej remeselnej práce, unikátnosť produktu v regióne. Kritériá na služby majú povinné kritériá na kvalitu, šetrné správanie voči životnému prostrediu a jedinečnosť zariadenia vo vzťahu k regiónu,“ povedala Ľudmila Šmardová z Ekonomickej fakulty UMB v Banskej Bystrici.
Posudzovať žiadosti na výrobky a služby bude certifikačná komisia, v prípade ubytovacích a stravovacích služieb pôjdu jej členovia na kontrolu priamo do terénu. Značku bude podnikateľom dávať na základe zmluvy MAS Stará Čierna voda, ktorá bude jej vlastníkom.
„Prvá výzva by mala byť teraz v decembri, takže komisia by mala zasadať vo februári,“ upresnil Kovács.
O regionálnu značku sa bude určite uchádzať Štefan Papp z Horných Salíb, ktorý ponúka ubytovacie služby. Dúfa, že značka mu pomôže spropagovať seba aj región. Zviditeľniť viac jahodový festival chce aj starostka Jahodnej Jarmila Csibová.