NITRA. Mestské služby nechystajú v zimnej údržbe žiadne novinky. „Ideme v režime ako v minulom roku. Technika zostáva nezmenená,“ povedal námestník riaditeľa Ľudovít Janček.
K dispozícii majú tri veľké sypače, najstarší má už jedenásť rokov, zvyšné dva sú o polovicu mladšie. Priemerný vek štyroch multicarov je osemdeväť rokov.
„Najkritickejšie sú svahovité úseky na Klokočine a Zobore, po ktorých jazdí mestská autobusová doprava,“ povedal Janček.
Starnúca technika
„Chcem upozorniť, že stroje, ktoré máme, sú o rok staršie a ich údržba ako aj oprava je čím ďalej nákladnejšia, čo zvyšuje náklady na zimnú údržbu,“ povedal riaditeľ Mestských služieb Jozef Chrenko na zastupiteľstve.
Poukázal tiež, že za obdobie piatich rokov dostal podnik do správy množstvo ďalších komunikácií, ktoré musí zabezpečovať s tými istými strojmi a personálom.
„Pri preberaní majetku sa málokedy dáva do pozornosti jeho technické zabezpečenie. Mnohé chodníky a komunikácie sú jednosmerné, úzke, sú ťažko prístupné, čo nám spôsobuje veľké problémy pri zabezpečení zjazdnosti hlavne v zimnom období,“ dodal Chrenko.
Bezpečnejšie schody
Počas uplynulej zimy riešili Mestské služby deväť úrazov, ktoré sa stali na komunikáciách v ich správe.
„Tri sa týkali poškodenia motorového vozidla, v šiestich prípadoch išlo o úrazov osôb,“ povedal námestník riaditeľa Janček.
Na Chrenovskom a železničnom moste podľa neho neevidovali vlani úraz, hoci v zime je tu pre chodcov nebezpečný terén. Ľudia sa naň pravidelne sťažujú.
„Mám zlé skúsenosti. Padol som v zime a vykĺbil som si rameno. Videl som aj, ako iní padli, a tvrdo,“ napísal Fabiano na sociálnej sieti o schodoch, ktoré vedú na most nad železničnou traťou. Spája železničnú stanicu a mestskú časť Čermáň.
Celé roky bol na nášľapnej ploche povypadávaný a rozdrobený betón. Na jeseň ho opravili a na schody osadili protišmykovú dlažbu. „Uvidíme v zime, akú údržbu bude táto dlažba vyžadovať. Spolu s lepidlom stála 600 eur s DPH,“ povedal Janček.
Na iných miestach v Nitre zatiaľ s protišmykovou dlažbou neuvažujú.
Na Chrenovskom moste sú drevené chodníky, na ktorých sa šmýka. Upozorňuje na to aj tabuľa. Chemický posyp je zakázaný. Foto: (mh)
Šmykľavé chodníky
V zime sa menia na klzisko najmä drevené chodníky na Chrenovskom moste. Informačné tabule upozorňujú na nebezpečenstvo pošmyknutia a oznamujú, že chodníky sú bez chemického posypu. Poškodil by drevo a znečistil rieku.
Mestské služby používajú len preosiatu drvinu s jemnou štruktúrou, ktorú odporučil projektant mosta. Pre rieku nie je nebezpečná, nekontaminuje povrchové ani podzemné vody.
Nitrania kritizujú, že chodníky nad riekou, kde je vždy vysoká vlhkosť, sú z dreva. Tento materiál navrhol projektant - firma Dopravoprojekt, ktorej to odsúhlasil útvar hlavného architekta mesta a komisia územného plánovania.