Medzi bilbordmi na prístupových cestách musia byť väčšie rozostupy.
NITRA. Mesto má nové pravidlá pre umiestňovanie reklamných, propagačných a informačných zariadení. Cieľom je vytlačiť veľkoplošné zariadenia mimo centra a obytného územia.
„Nechceme byť v role policajtov, ale chceme, aby mesto bolo krajšie, aby sme sa zbavili vizuálneho smogu. Mnohé reklamné zariadenia nikomu neslúžia,“ povedal viceprimátor Ján Vančo.
Popri bratislavskej ceste je množstvo veľkých reklám. To sa má zmeniť, budú medzi nimi väčšie rozostupy. Foto: (mh)
Nitru rozdelili na zóny
Nitra je rozdelené do piatich zón. Nové pravidlá presne určujú, aké zariadenia v nich môžu byť a aké nie. Napríklad reklamné PVC plachty majú z centra aj obytných zón zmiznúť, výnimkou sú fasády nákupných centier. PVC plachty sú povolené len v priemyselnej zóne a extraviláne.
Úplnou novinkou sú aj minimálne 200-metrové rozostupy medzi reklamnými zariadeniami na prístupových cestách, ako sú napríklad bratislavská, novozámocká a levická. V súčasnosti sú tam bilbordy nalepené vedľa seba.
Väčšie rozostupy navrhol viceprimátor Vančo. „S časťou zariadení, ktoré tam sú, do budúcna nepočítame,“ povedal. Pôvodne uvažoval nad úplným zrušením reklamných zariadení popri cestách.
„Podľa mňa je to správne, takéto množstvo reklamy pri ceste len odvádza pozornosť vodičov,“ povedal Miki z Nitry. Podobný názor mali aj ďalší oslovení vodiči.
Oblepené fasády sú po novom v centrálnej mestskej zóne povolené len na obchodných centrách. Foto: (mh)
Rešpektujú zmluvy
Mesto rešpektuje uzavreté zmluvy na reklamné zariadenia, takže zmeny začnú platiť postupne.
„Pokiaľ majú platné zmluvy, necháme ich dobehnúť, majitelia dovtedy nemusia zariadenia odstrániť. Každé ďalšie nové zariadenie už budeme povoľovať v zmysle nových podmienok,“ povedal primátor Jozef Dvonč.
Po novom by už mesto nemalo uzatvárať nové nájomné zmluvy na reklamné zariadenia na svojich pozemkoch. Reklamy na súkromných pozemkoch môže regulovať len cez územný plán. Určí v ňom podmienky na ich umiestnenie.
Aj levickú cestu lemuje množstvo reklám. Foto: (mh)
Spoločný vývesný štít
Cieľom nových pravidiel je tiež odstrániť typový a rozmerový nesúlad medzi zariadeniami a označeniami prevádzok. Ak je v budove viac prevádzok, majú byť uvedené na spoločnom vývesnom štíte.
Podľa útvaru hlavného architekta to platilo aj doteraz, realita je však iná. Napríklad fasáda tržnice je plná rôznych tabúľ s názvami prevádzok. Aj vzhľadom na to, že ide o kultúrnu pamiatku, mesto už predvlani rozhodlo, že sa to má zjednotiť. Nájomníkom ale ultimáta dávať nechce.
„V tržnici sú aj trvale neobsadené priestory a nájomníci žiadajú o zníženie nájomného. Nechceme ich odplašiť takýmito opatreniami,“ povedal viceprimátor Vančo.
Fasáda mestskej tržnice, ktorá je kultúrnou pamiatkou. Foto: (jk)
Bigbordy len v extraviláne
Najprísnejšie podmienky pre reklamy platia v mestskej pamiatkovej rezervácii a mestskej pamiatkovej zóne. Povolené sú tu len citylighty s rozmermi 2400 x 1200 mm a vývesné štíty na objektoch. Výnimkou sú spomínané obchodné centrá, kde sú povolené PVC plachty, tabule na fasádach aj veľkoplošné obrazovky.
Obmedzenia platia aj v zastavanom území mimo centra Nitry. Sú tu povolené len citylighty, vývesné štíty a informačné zariadenia na verejnom osvetlení. Musia však mať jednotný rozmer 1250 x 300 mm. Výnimkou sú opäť obchodné centrá.
Bilbordy a reklamné kubusy, trojhrany a štvorhrany sú povolené len v priemyselných zónach. U bilbordov treba dodržať minimálne 200metrové rozostupy.
Povolené sú aj PVC plachty na fasádach budov a oplotení v rámci areálov prevádzok. Ak sú však na jednom objekte viaceré reklamné zariadenia, treba ich rozmery a materiál zjednotiť. Aj tu platí, že viaceré prevádzky sídliace v objekte majú mať jeden spoločný vývesný štít.
Bigbordy je po novom možné osadiť len v extraviláne, teda v lokalitách mimo zastavaného územia.
Odstraňovanie čiernych reklám ide pomaly
V súčasnosti je v Nitre povolených 812 reklamných, propagačných a informačných zariadení, ďalšie stovky sú načierno.
„Určite príde postupne k poklesu počtu reklám v Nitre. V prvom rade musíme vyčistiť všetko, čo je načierno, na môj vkus to ide pomaly,“ povedal viceprimátor Ján Vančo. Odstránených je zatiaľ len pätnásť čiernych zariadení zo 406, ktoré našli vlani kontrolóri.
„Potrebovali by sme ďalšiu pracovnú silu,“ povedala na zastupiteľstve Eva Ligačová z útvaru hlavného architekta. Fyzickej osobe hrozí za osadenie reklamného zariadenia bez povolenia pokuta do 331 eur, v prípade živnostníka alebo právnickej osoby do 13 277 eur.
(mh)