Produkty hodnotila certifikačná komisia. Niektoré nespĺňali kritérium „tradičnosti“.
VOZOKANY. Logo regionálnej značky bude môcť dva roky používať 19 podnikateľov, niektorí aj dvakrát.
Mlynské koleso s názvom MALODUNAJSKO-GALANTSKO budú mať zobrazené na poľnohospodárskych, pekárskych, včelárskych, potravinárskych či remeselníckych výrobkoch. Získali ho aj niektorí poskytovatelia ubytovania a stravovania a organizátori podujatí.
Konský jarmok, Dni Jurty
Žiadosť o pridelenie značky odovzdalo podľa manažéra projektu Ladislava Kovácsa 21 podnikateľov. Hodnotila ich certifikačná komisia, ktorá prihliadala najmä na splnenie kritérií.
Na základe bodového hodnotenia neschválila dve žiadosti, v ktorých nedoložili povinné prílohy a nespĺňali minimálne bodovacie kritériá. V prípade niektorých žiadostí neboli schválené všetky navrhnuté produkty, keďže nespĺňali kritérium „tradičnosti“ regionálnej značky.
„Komisia udelila celkovo 24 certifikátov pre 19 subjektov, nakoľko sa museli niektoré výrobky v žiadostiach hodnotiť samostatne kvôli zaradeniu do tried podľa Niceského triednika, a tak im bol aj zvlášť udelený certifikát,“ hovorí Lajos Kovács.
Jedným z nich je aj zakladateľ dolnosalibského kultúrneho festivalu Dni jurty László Francisti. Značku získal nielen na festival, ktorého ročník bude v júni jubilejný, desiaty, ale aj na firmu, ktorá sa zaoberá výrobou pracovných odevov.
Z organizátorov podujatí bola značka udelená okrem neho aj občianskemu združeniu Hornosalibských koniarov na Konský jarmok.
Mlynské koleso použije na svojich pekárenských produktoch aj Renáta Tokovicsová z Mostovej. Pekáreň v dedine funguje pod jej vedením už 12 rokov.
„Očakávame od toho zvýšenie predajnosti výrobkov. Chceli by sme sa dostať do povedomia ľudí, ktorí nás ešte nepoznajú,“ vraví.
Starobylá obchodná cesta
Výrobcovia a poskytovatelia služieb získajú podľa Kovácsa vďaka značke rôzne výhody - nové kontakty a možnosti spolupráce, jednotnú propagáciu. Tú zabezpečia Miestne akčné skupiny Stará Čierna voda a Dudváh v rámci projektu, ktorý bude zameraný na PR a marketing. Výrobky budú prezentované na rôznych festivaloch, veľtrhoch, vytvoria sa pre ne dvojjazyčné certifikované katalógy. Do budúcna je plánované aj vytvorenie elektronického obchodu.
Regionálna značka má slúžiť na propagáciu nielen samotného výrobcu produktov alebo poskytovateľa služby, ale aj celého regiónu.
Zavedenie regionálneho značenia výrobkov a služieb je jednou z aktivít projektu Via Bohemica. Má nadnárodný charakter, pretože partnerom projektu je okrem slovenských MAS aj MAS Moravský kras z Čiech.
Na Slovensku je vytvorených zatiaľ ďalších 5 regionálnych značiek: regionálny produkt HONT, KARSTICUM, PONITRIE, PODPOĽANIE a znak kvality REGIO DANUBIANA, ktorá má odlišnú grafiku a nie je aktívna.
„Víťazné logo našej značky je štylizované do tvaru mlynského kolesa a symbolizuje poľnohospodársky ráz, kde pestovanie obilia a mlynárske remeslo na miestnych vodných tokoch boli úzko späté a v území mali svoju tradíciu. Nesie názov „regionálny produkt MALODUNAJSKO-GALANTSKO“," vysvetlil Kovács.
O regionálnu značku sa môžu uchádzať aj ďalší podnikatelia, výzva bude vypísaná do konca roka. Noví záujemcovia však už budú musieť zaplatiť registračný poplatok.
FOTO: ARCHÍV LK