Parkovné malo byť 40 centov na hodinu.
ZLATÉ MORAVCE. Pre šoférov je to dobrá správa. Samospráva ponechá parkovanie v celom meste zadarmo – aspoň zatiaľ.
Kritici hovoria, že k nepopulárnemu opatreniu, o ktorom sa hovorilo už od nástupu primátora Petra Lednára na čelo mesta, sa radnica vo volebný rok neodváži siahnuť. Mesto ale argumentuje prozaickejšie: nedošlo k rozsiahlej rekonštrukcii centra mesta tak, aby spoplatnené parkovisko vyhovovalo po technickej stránke. Navyše, mnohé významné ulice – najmä Župná a Hviezdoslavova – nie sú vo vlastníctve mesta. „Potrebná by bola zložitá zámena pozemkov medzi mestom a krajom. Pokým nebudú vyriešené všetky majetkovoprávne vzťahy, čo je beh na veľmi dlhé trate, a technické predpoklady, nebude možné parkovanie v Zlatých Moravciach spoplatniť,“ povedala Mária Vozárová, právnička mesta poverená komunikáciou s médiami.
Spoplatniť chceli sedem ulíc
Platiť za parkovanie v meste sme pritom mali už od vlaňajšej jari. To bol neoficiálny termín, o ktorom sa hovorilo v zákulisí mestského úradu.
Svedčali o tom aj niektoré kroky, ktoré radnica spravila. Napríklad úpravy dovtedy neprehľadného a chaotického parkoviska pred hlavnou poštou.
Mesto už dokonca pre naše noviny vyčíslilo aj sumu, ktorú by sme za parkovanie platili. Hovorilo o 40 centoch na hodinu. Suma mala byť – na rozdiel od Nitry – rovnaká na všetkých spoplatnených uliciach. Samospráva chcela zaviesť parkovné hlavne pre „neúnosnú a kritickú“ situáciu s parkovaním v centre.
Zaplatiť sme si mali na Župnej, Migazziho, S. Chalupku, J. Kráľa, A. Kmeťa, Robotníckej a na Námestí Andreja Hlinku. Výnos z parkovného mal ísť na opravu ciest a chodníkov.
To však definitívne padlo – a zrejme na dlhší čas. „Momentálne neuvažujeme o spoplatnení parkovania v meste,“ povedala Vozárová.
Mesto: Parkovné by doprave neuľahčilo
Mesto prekvapujúco po dvoch rokoch zmenilo názor a situáciu s dopravou v centre už nepovažuje za kritickú, ale za „primeranú“.
„Podľa nášho názoru by sa po zavedení spoplatneného parkovania v centre mesta situácia významne nezmenila,“ povedala Mária Vozárová. Ako jeden z dôvodov uviedla, že obyvatelia budú mať aj naďalej snahu zaparkovať čo najbližšie k centru. Menšie využívanie áut radnica ani v prípade zavedenia parkovného nepredpokladá.
K zlepšeniu dopravnej situácie – aj s pozitívnym ekologickým dopadom – by podľa radnice prispelo vytvorenie pešej zóny z Námestia Andreja Hlinku a Župnej ulice. Nádej, že tu vznikne pešia zóna, je ale mizivá. Mesto by si muselo s krajom zameniť cesty, čo je komplikovaný a zdĺhavý proces. Okrem toho by muselo vyriešiť aj zásobovanie prevádzok v centre Zlatých Moraviec. „Okrem toho, pre všetku dopravu prechádzajúcu cez mesto by zostala iba jediná komunikácia, Ulica 1. mája – Duklianska, a tá by to kapacitne nezvládla,“ upozornila Vozárová.
Na túto ulicu je zatiaľ presmerovaná aspoň nákladná doprava, ktorá do centra mesta nesmie.
Čo zhoršuje a zlepšuje dopravu v centre
- množstvo áut
- málo parkovacích miest
- rušné hodiny ráno, podvečer a v sobotu dopoludnia
- nesprávny spôsob jazdy a parkovania
+ odklonenie kamiónov z centra
+ parkovacie plochy pri prevádzkach
+ absencia semaforov, ktoré dopravu zdržujú
Tomáš Holúbek