Slovenskí študenti boli mimoriadne úspešní v medzinárodnej matematickej súťaži B-DAY.
NITRA. Štvorčlenný tím žiakov maturitnej triedy so zameraním na matematiku z Gymnázia Poštová v Košiciach v zložení Jakub Dargaj, Marko Puza, Miroslav Stankovič a Patrik Turza predložil vypracovanie úlohy, ktoré medzinárodná porota vyhodnotila ako najlepšie zo všetkých predložených prác. Úspešní študenti si na univerzite v Utrechte prevzali diplomy, slovné hodnotenia i hodnotné odborné knihy podľa vlastného výberu. Súťaž prináša na Slovensko nový pohľad na predkladanie matematických úloh, na ich riešenie a hodnotenie matematických textov, výsledkov matematického skúmania žiakov strednej školy. Prináša iný pohľad na vyučovanie matematiky a hodnotenie matematických vedomostí, zhodnotila koordinátorka súťaže Matematický B-deň na Slovensku Soňa Čeretková z katedry matematiky Fakulty prírodných vied (FPV) Univerzity Konštantína Filozofa (UKF) v Nitre.
Matematický B-deň má dlhoročnú tradíciu v Holandsku, Belgicku a Nemecku. V týchto krajinách sa do súťaže každoročne zapojí zhruba 5000 žiakov. V Holandsku sú práce najlepších tímov žiakom uznané ako externá časť maturitnej skúšky z matematiky. Na Slovensku mala súťaž svoju premiéru v roku 2011.
V novembri 2013 sa súťaž konala v šiestich slovenských mestách. Na súťaži sa zúčastnilo 15 gymnázií z deviatich miest. Celkovo 127 žiakov vytvorilo 31 tímov, ktoré predložili záverečné odborné matematické práce s riešeniami predloženého zadania. Záverečné práce hodnotila odborná porota zložená z vysokoškolských učiteľov. Najlepšia slovenská záverečná práca študentov košického gymnázia, preložená do anglického jazyka, postúpila do medzinárodného hodnotenia v Holandsku. Medzinárodná sedemčlenná porota, zložená z univerzitných profesorov matematiky a učiteľov matematiky z Holandska a Belgicka, vyhodnotila prácu slovenských žiakov ako najlepšiu zo všetkých desiatich najlepších predložených prác, šiestich z Holandska, dvoch z Nemecka, po jednej z Belgicka a zo Slovenska.
Súťaž Matematický B-deň v roku 2013 tvorili problémy odvodené od fyzikálneho zákona odrazu. Zadanie začínalo výzvou k experimentovaniu so zrkadlami a zrkadlovými priestormi vytvorenými z viacerých zrkadiel. V ďalších častiach zadania žiaci reagovali na výzvy matematizovať pozorovanú reálnu situáciu. K dispozícií mali i špeciálne vytvorený aplet, pomocou ktorého vznikali zaujímavé výsledky experimentov podľa presných pravidiel. Výstupom, ktorý každý tím odovzdal, bola odborná záverečná práca s výsledkami experimentovania a matematického skúmania úloh a problémov, ktoré im boli predložené v texte zadania. Záverečné riešenia sú pre hodnotiteľov výzvou. Predstavujú bohatý materiál na analýzu vedomostí z matematiky, odborného vyjadrovania sa, schopnosti písať odborný text doplnený obrázkami a ilustráciami. Hodnotitelia sa tiež pokúšajú o slovné hodnotenie textu. Nie je to oprava klasickej písomky z matematiky, je nutné ponoriť sa do myšlienkových procesov žiakov a dokázať odhaliť ich hĺbku, korektnosť a správnosť, konštatovala Čeretková.