NITRA. Vynovený hradný most má stále problémy s vlhkosťou. Na tehlách je silný biely povlak - vápno, ktoré sa vyplavuje z malty. To je dôvod, prečo most dodnes neomietli.
„Pravdepodobne vrstva bentonitu nezapracovala tak, ako by mala. Preto chceme v malej časti vybrať dlažbu a spraviť sondu, ktorá by nám tieto veci ozrejmila,“ povedal Martin Štofko z biskupského úradu.
Sondu plánujú urobiť niekedy po Veľkej noci.
Biely povlak na tehle je vápno vyplavené z malty. Foto: (jk)
Vlhké sú aj nové časti
Most v súčasnej podobe vedie na hrad od roku 2011, keď jeho väčšiu časť nanovo postavila firma Jomakstav. Z pôvodného barokového mosta zostali len základy.
Klenby z druhej polovice osemnásteho storočia sa podľa statika už nedali zachrániť, pretože murivo malo poškodenú štruktúru. Dôvodom bola chýbajúca ílová vrstva, ktorá by zamedzila prenikaniu vody a solí do muriva.
„Na zachovaných konštrukciách mosta sa uskutočnili úpravy zamerané na priebežné odsoľovanie. S ukončením tohto procesu sa počíta v roku 2014,“ povedala Anna Valeková, riaditeľka krajského pamiatkového úradu.
Problémy s vodou majú ale aj nové časti mosta. Valeková už vlani upozornila, že ich vlhnutie a vyplavovanie vápna z malty „netreba zamieňať so zasolením pôvodných konštrukcií".
Firma Jomakstav vtedy reagovala, že stavebné práce ešte nie sú ukončené a problémy sú v štádiu riešenia. Teraz sa k situácii nevyjadrila, s otázkami nás odporučila na vlastníka stavby.
Podľa pôvodných plánov mali most omietnuť už v roku 2011. Foto: (jk)
Omietku plánujú v lete
Pamiatkari aj cirkev sa zhodli, že stavebník vykonal práce na základe schválenej projektovej dokumentácie. „Takže to urobil tak, ako mal,“ povedal Martin Štofko z biskupstva.
„Pokiaľ sa objavili nejaké poruchy a nedostatky vykonanej obnovy, je na vlastníkovi, aby hľadal spôsob ich odstránenia - či už cez dodávateľa prác, alebo projektanta,“ reagovala šéfka pamiatkarov. Myslí si, že stále je to možné stihnúť do termínu definitívneho ukončenia prác.
Vlani informovala, že záväzným termínom je koniec mája 2014. Podľa pôvodného zámeru mali most dovtedy aj omietnuť. „Verím, že do konca leta bude omietnutý a to, čo sa má a dá vyriešiť, bude vyriešené,“ povedal Štofko.
Môže za to bentonit?
Vlhkosť na okrajoch mosta sa podľa neho nikdy nepodarí úplne odstrániť. „Bočné strany, ktoré sú nad vozovkou, budú stále atakované vlhkosťou z cesty. Azda, keď bude most omietnutý, bude to menej viditeľné. Teraz, na červenej tehle, sa to javí omnoho vypuklejšie.“
Vlastníka mosta trápi oveľa viac „vlhnutie cez vozovku, kde je položený bentonit“. Ide o ílovitú horninu, ktorá vznikla rozkladom vulkanického skla. Podľa Štofka zrejme nepracuje tak, ako bolo navrhnuté.
Podrobnosti má odhaliť plánovaná sonda, ktorú urobia po odkrytí malej časti dlažby na moste. Na základe výsledkov rozhodnú o ďalšom postupe.
Po veľkonočných sviatkoch urobia sondu do dlažby. Foto: (jk)
Použili staré postupy
Jaroslav Duška z Klubu priateľov starého mesta sa pre agentúru SITA vyjadril, že most je vo veľmi zlom technickom stave. Podľa neho je tak zatečený, že pár rokov mrazov ho môže poškodiť horšie, ako poškodili pôvodný most celé stáročia.
Jediné, čo podľa Dušku pomôže, je demontovať celú vozovku až po podložie a urobiť kvalitnú izoláciu celej mostovky aj múrikov.
Štofko reagoval, že aj keď most bol postavený z veľkej časti nanovo, bol stavaný približne takým spôsobom ako v minulosti, teda nie tak, ako sa stavajú súčasné mosty.
„Ak by sa v mostnej konštrukcii použili betóny a hydroizolácie typické pre túto dobu, azda by sme sa niektorým problémom vyhli, ale mali by sme na seba „pohon" kritikov, ktorí od začiatku boli proti rekonštrukcii ako takej.“
Biely povlak je na každej klenbe. Foto: (jk)