NITRA. Nitrianska železničná stanica sa po dlhých rokoch dočká aspoň čiastočnej obnovy.
Železnice v najbližších mesiacoch zrekonštruujú čakáreň a pánske toalety, kúpia nové lavičky a plánujú vymeniť aj osvetlenie vo vstupnej hale, pretože je slabé. Celková investícia by mala dosiahnuť 20- až 25-tisíc eur.
„Stanica v Nitre je celé roky v neutešenom stave. Je jediná z krajských staníc, ktorá nebola rekonštruovaná,“ povedal Jaroslav Juriš, ktorý je prednostom nitrianskej stanice od vlaňajšieho septembra.
Jediná investícia, ktorú železnice za posledné roky urobili, bola do strechy staničnej budovy. Podľa prednostu bola vynovená v roku 2003, pred návštevou pápeža.
Strechu budovy vynovili pred návštevou pápeža v Nitre. To je jediná investícia za posledné roky. Foto: (mh)
Čakáreň je zatvorená
Súčasné investície súvisia so štandardami, ktoré zavádza ministerstvo dopravy, aby zvýšilo kultúru cestovania na železniciach. V Nitre boli ako najhoršie vyhodnotené čakáreň a toalety.
Za otrasný stav čakárne nesú podľa prednostu zodpovednosť bezdomovci. Pred niekoľkými rokmi, keď bola krutá zima, mohli v tejto miestnosti na základe rozhodnutia vlády prespávať.
„Čakáreň sme už na jeseň zatvorili, odstránili sme v nej podlahu a nanovo ju vymaľovali. Bude tu keramická dlažba a nové lavičky so sektorovým sedením, pribudnú vývesné cestovné poriadky,“ povedal prednosta Juriš.
Práce plánujú dokončiť do júla. Nové lavičky dajú aj do vstupnej haly, kde sa predávajú lístky. Celkom tak bude vo vnútorných priestoroch sedemdesiat miest na sedenie. Okrem toho sú lavičky pri peróne, ktoré meniť netreba.
Prednosta stanice Jaroslav Juriš. Foto: (mh)
Dámy musia počkať
Toalety budú na stanici rekonštruovať postupne, ako prvé prídu na rad pánske, z ktorých sa šíri odporný zápach. Súvisí to zrejme so stavom kanalizácie.
Práce by sa mali začať „v horizonte dvoch - troch mesiacov“. Trvať majú približne mesiac, pánom bude zatiaľ k dispozícii jedno dámske WC.
Prednosta predbežne vyčíslil náklady na rekonštrukciu na 10-15-tisíc eur. „S toaletami sa od sedemdesiatych rokov nerobilo nič,“ poznamenal.
Kedy prídu na rad dámske toalety, ktoré sú v lepšom stave ako pánske, zatiaľ nie je známe.
Ľudia čakajú na vlak vonku alebo vo vestibule. Čakáreň je zatvorená, čaká na novú dlažbu. Foto: (mh)
Skrášlia aj exteriér
Krajšie majú byť aj vonkajšie priestory stanice a jej okolie. Už na jeseň zmizli zo susedstva lávky, ktorá vedie nad traťou, búdy. Prespávali v nich bezdomovci.
Prednosta plánuje aj skrášlenie perónu. „Dali sme odstrániť staré kvetináče, ktoré boli nad zábradlím, úchyty sme vybrúsili. Zábradlie nanovo natrieme a chceme osadiť osem veľkokapacitných kvetináčov.“
Aj pred stanicou, zo strany, kde je parkovisko, by mal pribudnúť mobiliár. „Bol tu pán primátor Dvonč, mesto sľúbilo, že poskytne nejaké lavice, smetné nádoby, možno veľkokapacitné kvetináče. Aj tým sa zvýši kultúra cestovania.“
Parkovisko dostalo v týchto dňoch nový povrch. Hoci pozemok patrí železniciam, práce zaplatí radnica, ktorá dala zrekonštruovať Staničnú ulicu. Parkovisko sa nachádza na jej konci.
Pohľad na staničnú budovu od Staničnej ulice, ktorá je v rekonštruckii. Vynovili aj povrch parkoviska. Foto: (jk)
Stojany na bicykle zvážia
Súčasťou štandardov, ktoré vypracovalo ministerstvo dopravy, majú byť aj stojiská pre bicykle.
„Toto je ešte v Nitre otvorené. Ak by sme mali požiadavku zo strany cestujúcich, tak ich zriadime,“ povedal prednosta.
Ministerstvo tiež požaduje, aby si železničné stanice zabezpečovali čistotu a údržbu vlastnými silami, teda nie cez externé firmy. V Nitre s tým problém nemajú.
„My sme jedna z mála staníc, ktoré si upratovanie a údržbu robia vlastnými zamestnancami. Tento štandard teda máme dodržaný,“ reagoval prednosta.
Na budúci rok majú jazdiť cez Nitru už len nové vlakové súpravy. Foto: (mh)
Chcú peniaze z Únie
Na nitrianskej stanici sú plánované zmeny aj v súvislosti s elektrifikáciou a optimalizáciou trate Leopoldov - Nitra - Šurany. Závisí to však od toho, či železnice získajú peniaze z eurofondov.
Práve v týchto dňoch bola dokončená technicko-ekonomická štúdia stavby. „Až po schválení zoznamu projektov zo strany EÚ bude zrejmé aj financovanie pokračovania projektovej prípravy,“ povedala hovorkyňa železníc Martina Pavliková.
Ak železnice dostanú na projekt peniaze z Únie, na stanici urobia „zastrešenia nástupíšť, osvetlenie, nový vizuálny informačný prístup a bezbariérový prístup pre cestujúcich, ako aj kamerový systém“.
Ešte v roku 2011 železnice plánovali postaviť v Nitre novú výpravnú budovu zo svojich zdrojov. Z finančných dôvodov to však prehodnotili.
Pohľad z lávky, ktorá vedie nad železničnou traťou. Foto: (jk)
Staré vlaky nahradia nové
Cez nitriansku železničnú stanicu prejde denne pätnásť vlakov na smer Nové Zámky, štrnásť na smer Leopoldov a pätnásť na Prievidzu.
Priame spojenie Nitra - Bratislava bol zrušené pred vyše dvomi rokmi z technických dôvodov.
„Ak by sa zvýšila cestovná rýchlosť, tak by mohlo byť obnovené. Inak to nemá zmysel,“ povedal prednosta Jaroslav Juriš.
Na budúci rok by mali cez Nitru jazdiť len nové vlaky. „Na dve etapy by mala prísť ďalšia várka moderných vlakových súprav a všetky spoje by mali byť realizované už iba nimi,“ avizoval prednosta.
(mh)