Šaľania považujú za najväčší nedostatok frekvenciu spojov, absenciu nočných spojov a nenadväznosť na vlakovú dopravu.
ŠAĽA. Mesto uvažuje nad prevádzkovaním minibusov. Záujem o ne prejavili aj Šaľania v anonymnom dotazníku, ktorý bol zameraný na zistenie spokojnosti so službami, využívanie zliav a možností zlepšenia mestskej hromadnej dopravy.
Blízkosť zastávky
Dotazník s 12 otázkami vyplnilo 287 ľudí, najväčšiu skupinu tvorili respondenti od 14 do 24 rokov s trvalým alebo prechodným bydliskom v mestskej časti Veča.
Mestskú hromadnú dopravu využíva denne, respektíve takmer denne 26 percent opýtaných, pravidelne 30 percent. So službami MHD je čiastočne spokojných 43 percent, úplne spokojní boli len v 2 percentách. Úplne nespokojných bolo 18 percent respondentov. Ceny lístkov považuje väčšina za primerané, za vysoké ich označilo 29 percent, za nízke 3 percentá. Čipovú kartu využíva iba 70 z 287 opýtaných.
Za najväčšie plusy MHD v Šali považujú blízkosť zastávky, naopak, najväčším nedostatkom je podľa nich frekvencia spojov, absencia nočných spojov a nenadväznosť na vlakovú dopravu.
Pre zatraktívnenie MHD v meste je podľa nich potrebné okrem iného zvýšiť počet spojov, zlepšiť stav zastávok a udržať ceny lístkov.
Posilnili spoje
Z dotazníka, ktorý v spolupráci s mestom vypracoval aktivista Peter Plenta, vyplynulo, že obyvatelia by uprednostnili spoje, ktoré by ich vedeli prepraviť každých 15-20 minút.
Službu v týchto intervaloch počas pracovných dní a raz za hodinu počas víkendov a sviatkov by vedelo mesto zabezpečiť prostredníctvom minibusov. Tie by sčasti nahradili dva klasické autobusy, ktoré v súčasnosti prevádzkuje SAD Nové Zámky. Mesto na ich stratu ročne dopláca okolo 70-tisíc eur.
„Veľké autobusy sú v niektorých časoch zbytočné, preto by ich v tom období mohli vykrývať minibusy. Spoje by sme posilnili o väčší autobus iba ráno od 7 do 8 a popoludní od druhej do štvrtej hodiny, lebo minibusy by kapacitne nestíhali. Vysoké náklady nám ale vznikajú tým, že by sme museli nakúpiť minimálne 2-3 minibusy, čo pri našich požiadavkách vychádza na okolo 100-tisíc eur za jeden nový,“ povedal Miroslav Políček z referátu dopravy.
Nový cestný zákon
Mestskú hromadnú dopravu využilo vlani 195 637 ľudí, z toho 1,8 percenta tvorili dôchodcovia do 70 rokov. V januári tohto roka sa počet cestujúcich oproti januáru 2013 zvýšil o 5-tisíc. Za nárastom stoja už nefungujúce modro-biele minibusy „Stopni ma“, ktoré prevádzkovala súkromná spoločnosť. Po dvoch rokoch podnikania skončila pre zmeny v zákone o cestnej doprave.
„Ľuďom vyhovovalo prísť na zastávku bez toho, aby si predtým pozreli spoj, pretože každých 20 minút prišiel minibus, ktorý ich za 50 centov vzal a zastal tam, kde chceli. My by sme si toto nemohli dovoliť, pretože ak by sa niečo stalo, neboli by sme krytí cez poisťovňu, museli by sme stáť na vyhradených miestach. V každom prípade by sa stala doprava pre ľudí pružnejšia, v súčasnosti však stále prebiehajú rokovania s viacerými prevádzkovateľmi,“ povedal Políček.