Nitra je zatiaľ jediným krajský mestom, ktoré má špecializovanú miestnu štátnu správu na jednej adrese.
NITRA. Okresný úrad v Nitre testuje ako prvý na Slovensku elektronický platobný systém E-kolok. Je tak znovu prvým z úradov v rámci štátnej správy, ktorý novinku odskúša. Systém by sa následne mal zaviesť aj na ďalšie okresné úrady po celom Slovensku.
Nitriansky okresný úrad si už raz pozíciu testovacieho pracoviska odskákal. Bolo to vlani na jeseň, keď ako úplne prvý spustil klientske centrum. Urobil tak v rámci reformy ESO, ktorá má priniesť efektívnejšiu a spoľahlivú štátnu správu.
Blúdenie po budove skončilo
Klientske centrum ako vôbec prvé na Slovensku v rámci reformy otvorili v Nitre vlani na jeseň. Ide o pracovisko, na ktorom sú k dispozícii všetky služby miestnej štátnej správy pod jednou strechou.
Hneď na prvom podlaží pri vstupe do budovy úradu na Štefánikovej ulici v Nitre tak bez zbytočného hľadania príslušných kancelárií vybavíme množstvo úradných vecí – od overovania podpisov, cez matriku či živnosti až po agendy cestnej dopravy, pozemných komunikácií, životného prostredia, lesného a pozemkového úradu. Fungujú tu aj všetky služby katastra.
„Reakcie občanov na klientske centrum sú pozitívne. V centre mesta si vybavia svoje požiadavky na štátnu správu omnoho rýchlejšie a jednoduchšie ako predtým,“ hovorí prednosta okresného úradu Martin Nemky.
Nitrianske klientske centrum slúži okrem občanov aj úradníkom, konkrétne tým z ostatných klientskych centier po celom Slovensku. Využívajú ho ako metodicko-školiace stredisko.
Úradníci neprídu do kontaktu s hotovosťou
V súčasnosti je klientske centrum na nitrianskom okresnom úrade prvým miestom štátnej správy, na ktorom sa uvádza do prevádzky projekt s názvom E-kolok.
Obsluha platobného zariadenia - kiosku je jednoduchá. Občan si zvolí preddefinovanú agendu, na ktorú potrebuje kolok. Automat ho informuje o sume, ktorú je potrebné zaplatiť. Stroj mu po vhodení peňazí vydá doklad o zaplatení, ktorý potom odovzdá príslušnému úradníkovi.
„Základným princípom nového systému E-kolok je oddelenie platby za úkon od úkonu samotného, úradník teda neprichádza do styku s hotovosťou. Zvyšuje sa tiež komfort pre občanov, pretože platia priamo na mieste a môžu využívať bezhotovostné platobné kanály. Zároveň s tým stúpa aj bezpečnosť a transparentnosť, pretože takýmto spôsobom platenia sa eliminujú riziká podvodov,“ vysvetľuje prednosta Nemky.
Systém tiež vďaka online evidencii poplatkov a prehľade o poskytnutých službách prináša centralizáciu a väčšiu kontrolu.
Klientske centrum
Funguje na Okresnom úrade v Nitre každý pracovný deň od ôsmej. V pondelok, utorok a štvrtok ho zatvárajú o tretej, v stredu o piatej a v piatok o druhej. Centrum má 24 pracovísk, služby tu poskytuje 35 zamestnancov z jednotlivých odborov. Sú nimi tieto odbory: organizačný odbor, odbor všeobecnej vnútornej správy, živnostenské podnikanie, krízové riadenie, majetkovoprávny odbor, odbor školstva, výstavby a bytovej politiky, starostlivosť o životné prostredie, pozemkový a lesný odbor, odbor opravných prostriedkov, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, katastrálny odbor a pracovisko okresného dopravného inšpektorátu.
Tomáš Holúbek