GALANTA. Investor, ktorý mal v pláne postaviť spolu s polyfunkčnou budovou na Ulici Eszterházyovcov aj parkovisko vo vnútrobloku bytových domov, od druhej investície ustúpil.
Podľa hlavného mestského architekta Petra Aštaryho bude preto mesto musieť parkovisko vybudovať z vlastných zdrojov. S mestskou koncep-ciou parkovania a dopravy vo vnútrobloku však obyvatelia nesúhlasia.
Preložia detské ihrisko?
Vo vnútrobloku by malo mesto vytvoriť v prvej etape 23 parkovacích miest, v druhej 30. Ako budú rozvrhnuté, je zatiaľ otázne. Niektorí obyvatelia ich chcú mať pod oknami ako doteraz, iní by uprednostnili pred vstupom do bytovky predzáhradky kvôli bezpečnosti.
„Zatiaľ je ten priestor uzavretý, nepriechodný a hoci tam autá parkujú, idú pomaly. Keď tam bude spravená cesta, deti budú okamžite pod kolesami áut,“ povedal Zoltán Zelinka.
Návrh mesta sa mu v predloženej podobe nepáčil aj preto, že pôvodné vjazdy a výjazdy musia byť zrušené. Vedú totiž cez chodník a do cesty prvej triedy v blízkosti kruhového objazdu, čo je podľa dopravného inšpektorátu neprípustné. Vjazd by mohol byť po novom od „autoskla“, výjazd od Úzkej ulice. Niektorí navrhovali, aby boli na jej mieste parkovacie miesta.
Obyvateľka jednej z bytoviek Henrieta Hrablík Chovanová považuje plánovaný výjazd z Úzkej ulice za takisto „nebezpečný“ ako z priestoru medzi bytovým domom č. 713 a č. 714, pretože vzdialenosť od kruhového objazdu je podľa nej rovnaká.
„Taktiež neviem, či o zámere zjednosmerniť Úzku ulicu informovali dotknutú materskú školu a majiteľov domov v danej ulici,“ podotkla. Prekáža jej tiež, že vytvoreniu parkovacích miest by musela ustúpiť zeleň. Muselo by sa tiež pravdepodobne presunúť detské ihrisko a vyriešiť kontajnerové státia.
„Keď sme s manželom kupovali byt, tak nás oslovil najmä veľký zelený dvor pred bytovkou, detské ihrisko a taktiež ticho z dvora. Teraz chcú zeleň zredukovať na minimum a vybudovaním cesty aj zvýšiť prašnosť a hluk z dvora.“
Budovu investor postaví
O koncepcii vnútrobloku sa rokovalo minulý týždeň na radnici, pracovné stretnutie vyvolala mesto potom, čo sa na predchádzajúcom k ničomu konkrétnemu nedospelo. Išlo vtedy dokonca o doplňujúce územné konanie k plánovanej polyfunkčnej budove, ktorá má uzavrieť roh vnútrobloku.
Investor podal ešte koncom minulého roka návrh na vydanie rozhodnutia o umiestnení stavby. Stavebný úrad oznámil začatie územného konania verejnou vyhláškou, ktorú vyvesil na úradnej tabuli. Keďže takmer nikto z obyvateľov ju nečítal, nemohli ju ani pripomienkovať. Mesto za túto formu informovania preto obyvatelia skritizovali. Mesto sa bránilo, že zákon neporušilo, na minulotýždňové stretnutie však upozornili obyvateľov už oznamami.
Keďže zámer investora obyvatelia nepodporili, podľa architekta Petra Aštaryho sa developer rozhodol, že parkovisko nepostaví, iba budovu. Tú vraj zníži o niekoľko podlaží, po novom by sa nemala opierať o existujúce domy. Súhlas obyvateľov tak už v podstate investor nepotrebuje.
Výstavbu parkovacích miest bude teda musieť zafinancovať mesto. Podľa viceprimátora Ladislava Feketeho by mohlo toto zastupiteľstvo akciu dostať aspoň do zásobníka pripravovaných investícií, aby sa ňou mohli zaoberať poslanci, ktorí vzídu z jesenných komunálok.
„Domovým dôverníkom doručíme našu navrhovanú štúdiu, ktorú si s ostatnými obyvateľmi prejdú, pripomienky nám pošlú, my ich zapracujeme, aby sme sa vo veci mohli pohnúť,“ uzavrel Aštary.