Pomôcť by mal duálny systém vzdelávania, v ktorom študenti získajú znalosti priamo v podnikoch.
Pomôcť by mal duálny systém vzdelávania, v ktorom študenti získajú znalosti priamo v podnikoch.
NITRA. Automobilky na Slovensku zamestnávajú 16-tisíc ľudí, ďalších 68-tisíc pracuje v subdodávateľských firmách naviazaných na výrobne áut. Automobilový priemysel tvorí u nás až dvadsať percent slovenského exportu.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Napriek tomu v brandži chýba kvalifikovaná pracovná sila. Zhodli sa na tom predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu SR s lokálnymi subdodávateľmi na stretnutí v Nitre.
Zástupcovia zväzu upozornili, že zo všetkých priemyselných odvetviach u nás odíde ročne do dôchodku 33-tisíc stredoškolsky vzdelaných pracovníkov, zo stredných škôl však miesta po nich obsadí iba 5-tisíc nových zamestnancov. Ostatní stredoškoláci pokračujú v štúdiu na vysokej škole alebo sú nezamestnaní. Zväz za ich nezamestnanosťou vidí dva dôvody – buď vyštudovali odbor, ktorý hospodárstvo nepotrebuje, alebo skončili odbor, v ktorom bolo priveľa študentov pre potreby trhu práce.
Prieskum spoločnosti PwC z jari ukázal, že s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily sa borí až 70 % subdodávateľov pre automobilový priemysel. To potvrdil aj Štefan Rosina zo spoločnosti Matador Holding. „Generácia skutočných fachmanov nám odchádza. Pritom toto už dávno nie je čierna robota,“ povedal. Firma si podľa Rosinu musí pomáhať dovozom ľudí zo zahraničia. „U nás pracuje hodne ľudí z Čiech,“ podotkol.
Automobilky majú tiež problém zohnať kvalifikovanú pracovnú silu. Mnohé si preto zriadili centra, kde rekvalifikujú nových pracovníkov. Jedným z riešení problému je aj duálny systém vzdelávania, ktorý od septembra spojí šesť stredných škôl s pätnástimi firmami pracujúcimi pre automobilový priemysel. Väčšinu praktických znalostí tak študenti získajú priamo v podnikoch. Zatiaľ je do systému zapojených iba 0,05 % zamestnávateľov.
„Pre nás je transformácie školského systému otázkou prežitia a ďalšieho rozvoja,“ skonštatoval Jaroslav Holeček, prezident zväzu.
Slovensko je na čele rebríčka vo výrobe áut. Vlani u nás vyrobili 182 vozidiel na 1000 obyvateľov. Celkovo sme vlani vyrobili 987 718 automobilov a objem výroby stúpol oproti roku 2012 o 6,6 %.