Automobilkám zúfalo chýbajú kvalifikovaní ľudia

Pomôcť by mal duálny systém vzdelávania, v ktorom študenti získajú znalosti priamo v podnikoch.

Pomôcť by mal duálny systém vzdelávania, v ktorom študenti získajú znalosti priamo v podnikoch.

NITRA. Automobilky na Slovensku zamestnávajú 16-tisíc ľudí, ďalších 68-tisíc pracuje v subdodávateľských firmách naviazaných na výrobne áut. Automobilový priemysel tvorí u nás až dvadsať percent slovenského exportu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu v brandži chýba kvalifikovaná pracovná sila. Zhodli sa na tom predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu SR s lokálnymi subdodávateľmi na stretnutí v Nitre.

Zástupcovia zväzu upozornili, že zo všetkých priemyselných odvetviach u nás odíde ročne do dôchodku 33-tisíc stredoškolsky vzdelaných pracovníkov, zo stredných škôl však miesta po nich obsadí iba 5-tisíc nových zamestnancov. Ostatní stredoškoláci pokračujú v štúdiu na vysokej škole alebo sú nezamestnaní. Zväz za ich nezamestnanosťou vidí dva dôvody – buď vyštudovali odbor, ktorý hospodárstvo nepotrebuje, alebo skončili odbor, v ktorom bolo priveľa študentov pre potreby trhu práce.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum spoločnosti PwC z jari ukázal, že s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily sa borí až 70 % subdodávateľov pre automobilový priemysel. To potvrdil aj Štefan Rosina zo spoločnosti Matador Holding. „Generácia skutočných fachmanov nám odchádza. Pritom toto už dávno nie je čierna robota,“ povedal. Firma si podľa Rosinu musí pomáhať dovozom ľudí zo zahraničia. „U nás pracuje hodne ľudí z Čiech,“ podotkol.

Automobilky majú tiež problém zohnať kvalifikovanú pracovnú silu. Mnohé si preto zriadili centra, kde rekvalifikujú nových pracovníkov. Jedným z riešení problému je aj duálny systém vzdelávania, ktorý od septembra spojí šesť stredných škôl s pätnástimi firmami pracujúcimi pre automobilový priemysel. Väčšinu praktických znalostí tak študenti získajú priamo v podnikoch. Zatiaľ je do systému zapojených iba 0,05 % zamestnávateľov.

SkryťVypnúť reklamu

„Pre nás je transformácie školského systému otázkou prežitia a ďalšieho rozvoja,“ skonštatoval Jaroslav Holeček, prezident zväzu.

Slovensko je na čele rebríčka vo výrobe áut. Vlani u nás vyrobili 182 vozidiel na 1000 obyvateľov. Celkovo sme vlani vyrobili 987 718 automobilov a objem výroby stúpol oproti roku 2012 o 6,6 %.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 61 073
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 128
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 693
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 826
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 960
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 89 228
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 102
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 222
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Dávid Okoličány stopol 12-zápasové čakanie na gól, v predĺžení rozhodol o víťazstve Nitry v Žiline. Majster vedie semifinálovú sériu po treťom zápase 2:1 na duely.

Strela ako jedna zo sto, durdili sa vlci o víťaznom góle.


Nitra Blue Wings doma vyrovnali stav štvrťfinálovej série na 1:1.

Štvrťfinále je skvelou reklamou pre slovenský basketbal.


Kupecká ulica, aprílový piatok.

Dlažbu začali opravovať na Kupeckej.


1
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 89 228
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 102
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 821
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 243
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 876
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 222
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu