ZLATÉ MORAVCE. Hŕstka obyvateľov už roky bojuje za bezpečnú cestu. Chýba im chodník, osvetlenie aj rovný povrch vozovky.
Priemyselná ulica nedostala svoj názov len tak. Sídlia na nej rôzne firmy a obchodné prevádzky. Ani niektorí miestni ale nevedia, že zhruba v jej strede je nízka bytovka so štyrmi rodinami. A tým – na rozdiel od nákladiakov a kamiónov, čo sem chodia – prekáža, v akom stave je ich ulica. Na ceste plnej jám si rodiny ničia svoje autá. A čo je horšie, obavy majú aj o bezpečnosť seba a svojich detí.
Na ulici totiž nie je žiaden chodník, žiaden retardér a chýba aj osvetlenie. Kto sem v noci nepríde na aute, riadne riskuje. Miestni hovoria, že hlavne večer sa tadiaľto zvyknú niektorí šoféri preháňať aj stovkou.
Michal Slobodník s manželkou Janou očakávajú prírastok do rodiny. No už teraz sa desia, na akej nebezpečnej ulici bude ich dieťa vyrastať. Vďaka firmám, ktoré tu sídlia, prechádza riedko obývanou ulicou slušný počet áut. „Žiadali sme chodník, v rámci bezpečnosti by sa určite zišiel. Nemyslím si, že je to až taký problém, aby aspoň nejaký štrkový spravili,“ hovorí Michal. Do svojej uličky zachádza vždy len autom, aj tak je stále v strehu – sleduje, či na ceste nie sú chodci, s ktorými tu hrozí kolízia viac ako inde.
O žiadostiach, ktorými bombardovali kompetentných, si už začínajú Slobodníkovci myslieť svoje. „Je to boj s veternými mlynmi,“ povzdychne Michal. „Tridsať rokov tu bývam a s touto cestou sa nič nerobí. Autá sa nám tu kazia, lebo sú tu strašné diery, teraz to tu zalátali trochu, lebo to bolo katastrofálne. Keď sa Michal bol pýtať, povedali, že nemajú na túto cestu peniaze. Aspoň spomaľovače sem mali dať,“ hovorí jeho manželka Jana.
Na stav ulice upozornil zhruba pred dvomi rokmi mesto aj mestský parlament obyvateľ Jozef Jamrich. Za ten čas sa podľa neho nezmenilo absolútne nič. Dnes je pán Jozef skeptický. „Čo máme ísť hlavou proti múru?“ pýta sa.
Obyvatelia Priemyselnej doplácajú na to, že na ich ulici žije len hŕstka ľudí. Štyri rodiny nedokážu vyvinúť na úrady taký tlak, ako početnejší obyvatelia iných ulíc.
Ďalšou objektívnou príčinou, ktorá odďaľuje opravu a rekonštrukciu slepej ulice, sú nevysporiadané pozemky v lokalite s desiatkami vlastníkov. Až 95 % pozemkov pod komunikáciou a vedľa nej, kde je zámer vybudovať chodník, je v súkromnom vlastníctve.
V máji sa situáciou zaoberala komisia dopravy. Jej šéf a súčasne mestský poslanec Ľudovít Chládek povedal, že komisia odporučila na ulici obmedziť rýchlosť na 20-30 kilometrov. Nižšia rýchlosť má byť realitou po odobrení dopravným inšpektorátom a po osadení príslušných značiek. Chládek to odhadol na niekoľko mesiacov. „Obyvatelia budú mať pocit, že tie autá ich až tak nebudú ohrozovať,“ vyjadril sa na margo zníženej rýchlosti.
Neuvažovala komisia aj nad osadením spomaľovačov? „Tam sú retardérmi tie jamy, takže nie,“ podotkol Chládek, podľa ktorého značky oznamujúce nízku maximálnu rýchlosť postačia.
Okrem vlastníckych vzťahov je problémom aj finančná náročnosť celého projektu. „Odhadované náklady sú približne 867-tisíc eur – z toho na rekonštrukciu Priemyselnej ulice sú náklady vyčíslené na asi 746-tisíc eur, na vybudovanie verejného osvetlenia 39-tisíc eur a na vybudovanie chodníka vo výške približne 82-tisíc eur,“ informovala hovorkyňa mesta Mária Vozárová.
Na tento rok tieto výdavky v rozpočte nie sú. Obyvatelia Priemyselnej ulice si tak na bezpečnejšie bývanie počkajú zrejme aj niekoľko ďalších rokov.