Ponuka víťaza tendra je o desiatky tisíc eur vyššia ako odporučená cena. Krajskí poslanci s tým majú problém.
NITRA. Opravy ciest druhej a tretej triedy, ktoré spravuje nitrianska župa, sa možno do zimy nestihnú. Ohrozené sú rekonštrukcie asi troch desiatok kilometrov ciest v okresoch Nové Zámky, Komárno a Levice.Dôvodom je podľa krajských poslancov pochybné obstarávanie.
Nejde pritom o žiadne rozsiahle opravy ciest. Väčšinou sú to niekoľko stoviek metrov dlhé úseky, ktoré treba opraviť, aby bola zabezpečená bezpečnosť premávky.
Projekty za pätnásť miliónov eur
Nitrianska župa plánuje do polovice budúceho roku zrekonštruovať za peniaze z eurofondov vyše sto kilometrov ciest druhej a tretej triedy.
Celkovo ide o päť projektov za viac ako pätnásť miliónov eur. Dvom z nich však teraz hrozí omeškanie.
Dôvodom je rozhodnutie župných poslancov, podľa ktorých bude treba zopakovať už vykonané verejné obstarávanie na rekonštrukciu vyše tridsiatich kilometrov ciest v okresoch Nové Zámky, Komárno a Levice.
Podľa krajského parlamentu obstarávanie pri týchto dvoch projektoch neprebehlo tak ako malo, pretože víťazná cena je vyššia, ako cena schválená riadiacim orgánom projektu.
„Momentálne sa zdá, že tá cena pri týchto dvoch projektoch je neprimerane vysoká, pretože by sa mala pohybovať maximálne od 120-tisíc do 130-tisíc eur za kilometer cesty. Miesto toho je suma vo výške približne 141-tisíc až 160-tisíc eur za jeden kilometer. Čiže, to je ten základný problém, prečo sa výberové konanie v týchto dvoch prípadoch zopakuje,“ vysvetlil župan Milan Belica.
Poslanci: Ceny víťazných firiem sú premrštené
Víťazom verejného obstarávania na projekt modernizácie ciest v okresoch Nové Zámky a Komárno je firma Strabag, ktorej ponuka je však o 345 768 eur vyššia, ako je odporučená cena.
Podobná situácia je aj pri projekte modernizácie ciest v okrese Levice. Víťazom obstarávania je spoločnosť Cesty Nitra. Jej ponuka bola vyššia o 168 027 eur oproti cene schválenej riadiacim orgánom projektu.
„To znamená, že kraj by musel zo svojho rozpočtu doplatiť spolu viac ako 500-tisíc eur. Navyše pri porovnaní cien nám vyšlo, že opravu jedného kilometra porovnateľnej cesty v rokoch 2011 a 2012 dokázala firma Strabag zrealizovať za necelých 100-tisíc eur. Pri poklese cien stavebných materiálov a iba nepatrnom raste ceny práce teraz ponúka opravu kilometra cesty za viac ako 160-tisíc eur. Z týchto údajov vyplýva neopodstatnenosť takéhoto cenového navýšenia,“ upozornil riaditeľ župného úradu Dušan Guťan. Ako pripomenul, podstatne
lacnejšie dokázala opravovať komunikácie v nedávnej minulosti aj spoločnosť Cesty Nitra.
Guťan: Problémy prišli s externou firmou
Viacerí opoziční poslanci kritizovali za hroziace nestihnutie opráv ciest práve župný úrad a jeho úradníkov. Naznačili, že neprimerane vysoká cena nesie znaky kartelovej dohody. Podľa poslancov úradníci nemali nechať zájsť celú záležitosť až takto ďaleko.
Poslanci chceli od Guťana vysvetlenie, ako sa mohlo stať, že vyhrali firmy s vyššími cenami napriek tomu, že išlo o elektronickú aukciu. Guťan povedal, že úrad bude zisťovať, kde sa stala chyba. Podľa neho bolo všetko v poriadku dovtedy, kým záležitosť v decembri neprebrala externá firma. Tá mala celé verejné obstarávanie v kompetencii. „Komunikovalo sa nám s ňou veľmi zle a nakoniec sa to skončilo takto,“ povedal riaditeľ župného úradu.
Župan preto upozornil, že aj v budúcnosti treba zvážiť služby externých firiem. Podľa Belicu kraj dokáže opraviť kilometer ciest za zhruba stotisíc eur, no v prípade projektov z eurofondov je to viac ako 140-tisíc eur. „A to je veľký rozdiel,“ podotkol Belica.
Krajskí poslanci nakoniec rozhodli, že verejné obstarávanie na dva z piatich projektov sa zopakuje. Rozhodnutím chcú predísť tomu, aby kraj pre pochybenia musel nakoniec peniaze z fondov Európskej únie vrátiť.
Zvyšné tri projekty, ktoré riešia opravy ciest v okresoch Topoľčany, Nitra a pri obci Tekovské Lužany, ostávajú v platnosti.