Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Moravce si pripomínajú 120 rokov od začiatku železnice

Výstavba železnice stála 3,23 milióna korún.

Prvá parná lokomotíva v roku 1894, kedy sa v meste spustila prevádzka železnice.Prvá parná lokomotíva v roku 1894, kedy sa v meste spustila prevádzka železnice. (Zdroj: ARCHÍV ĽCH)

ZLATÉ MORAVCE. Tento september je to už 120 rokov, odkedy v meste začali premávať vlaky. Prvé pokusy o vybudovanie železnice v zlatomoravskom regióne siahajú pritom už do roku 1871, kedy Zlaté Moravce podali návrh na výstavbu železnice v údolí rieky Žitava. Na železničiarskej porade koncom júna 1882 v Marchegu predložili konkrétny plán, ktorý počítal s predĺžením trate z Nových Zámkov cez Vráble a do Zlatých Moraviec. Z plánov až k samotnej výstavbe železnice ale nedošlo.

O deväť rokov neskôr, v roku 1891, sa pristúpilo k posudzovaniu iného návrhu. „Majiteľ kúpeľov v Rajci Valér Smialovský predložil požiadavku na výstavbu siete železníc Žilina – Rajecké Teplice – Prievidza – Zlaté Moravce – Nové Zámky a Levice – Hlohovec – Holíč. Opäť ale bez výsledného efektu,“ informoval na mestskom webe poslanec Ľudovít Chládek.

Skryť Vypnúť reklamu

Až v roku 1893 schválili inú koncesiu – pre výstavbu trate Šurany – Vráble – Zlaté Moravce. Prevádzka trate začala 7. septembra 1894, teda presne pred 120 rokmi. „Dodatočne sa schválila aj koncesia na prevádzkovanie trate Zlaté Moravce – Topoľčianky. Na trati Šurany – Zlaté Moravce a Zlaté Moravce – Topoľčianky sa celkovo vybudovalo 7 staníc, 2 zastávky, 7 výpravných budov, 14 skladov, 14 strážnych stanovíšť, vozovňa pre rušne a 87 mostných objektov. Zo 69 úrovňových priecestí mali iba dve závory,“ hovorí Chládek.

Výstavba železnice stála 3 234 000 korún. Trať bola dlhá 44 kilometrov a 643 metrov. Keď sa v meste so železničnou dopravou začínalo, mala stanica v Zlatých Moravciach štyri koľaje, jednoposchodovú staničnú budovu, sklad, kôlňu pre obilie a nakladacie priestory. Staničný personál pozostával z prednostu, dvoch dopravníkov, skladníka, staničných sluhov a staničného robotníka.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej Chládek informuje, súčasťou dejín železničnej dopravy v zlatomoravskom regióne bola aj pätnásť kilometrov dlhá lesná železnica spájajúca polesie Jedľových Kostolian s Topoľčiankami. Dal ju vybudovať gróf Štefan Keglevich na konci 19. storočia. Po prevzatí topoľčianskych majetkov Habsburgovcami si lesy prenajal továrnik Petőo a v roku 1916 dobudoval úzkokoľajnú železnicu na celkovú dĺžku 34,08 kilometrov. Táto trať spájala Zlaté Moravce, Topoľčianky, Karlovu dolinu a Jedľové Kostoľany. Až do roku 1959 slúžila na prevoz vyťaženého dreva. Dnes sú z nej zachované už len chátrajúce zvyšky.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 701
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 715
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 941
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 113
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 152
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 121
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 438
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 219
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 022
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 920
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Adam Dauda v piatok odkorčuľoval bezmála 14 minút v treťom útoku Nitry.

Nebola pravda, že som sa nechcel vrátiť, odkázal šikovný center a po 59 dňoch sa zase zjavil v útoku Nitry.

1 h

Nový kouč ovláda päť jazykov.

3 h
Povereným riaditeľom zlatomoravských Technických služieb sa stal Branislav Varga.

Vo funkcii nahradí Jána Koristu, ktorý začiatkom roka náhle zosnul.

4 h
Andrej Fábry má v Dunajskej Strede zmluvu do leta 2023, blížiacu sa jar 2020 strávi na štvormesačnom hosťovaní bez opcie v Seredi a nie v Nitre, ktorá ho futbalovo vychovala.

Novým špílmachrom tak zrejme pod Zoborom bude iný známy ligista.

18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

22 h

Pozitivita je zatiaľ nízka.

17 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

23 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

16 h

Už ste čítali?