Moravce si pripomínajú 120 rokov od začiatku železnice

Výstavba železnice stála 3,23 milióna korún.

Prvá parná lokomotíva v roku 1894, kedy sa v meste spustila prevádzka železnice.Prvá parná lokomotíva v roku 1894, kedy sa v meste spustila prevádzka železnice. (Zdroj: ARCHÍV ĽCH)

ZLATÉ MORAVCE. Tento september je to už 120 rokov, odkedy v meste začali premávať vlaky. Prvé pokusy o vybudovanie železnice v zlatomoravskom regióne siahajú pritom už do roku 1871, kedy Zlaté Moravce podali návrh na výstavbu železnice v údolí rieky Žitava. Na železničiarskej porade koncom júna 1882 v Marchegu predložili konkrétny plán, ktorý počítal s predĺžením trate z Nových Zámkov cez Vráble a do Zlatých Moraviec. Z plánov až k samotnej výstavbe železnice ale nedošlo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O deväť rokov neskôr, v roku 1891, sa pristúpilo k posudzovaniu iného návrhu. „Majiteľ kúpeľov v Rajci Valér Smialovský predložil požiadavku na výstavbu siete železníc Žilina – Rajecké Teplice – Prievidza – Zlaté Moravce – Nové Zámky a Levice – Hlohovec – Holíč. Opäť ale bez výsledného efektu,“ informoval na mestskom webe poslanec Ľudovít Chládek.

SkryťVypnúť reklamu

Až v roku 1893 schválili inú koncesiu – pre výstavbu trate Šurany – Vráble – Zlaté Moravce. Prevádzka trate začala 7. septembra 1894, teda presne pred 120 rokmi. „Dodatočne sa schválila aj koncesia na prevádzkovanie trate Zlaté Moravce – Topoľčianky. Na trati Šurany – Zlaté Moravce a Zlaté Moravce – Topoľčianky sa celkovo vybudovalo 7 staníc, 2 zastávky, 7 výpravných budov, 14 skladov, 14 strážnych stanovíšť, vozovňa pre rušne a 87 mostných objektov. Zo 69 úrovňových priecestí mali iba dve závory,“ hovorí Chládek.

Výstavba železnice stála 3 234 000 korún. Trať bola dlhá 44 kilometrov a 643 metrov. Keď sa v meste so železničnou dopravou začínalo, mala stanica v Zlatých Moravciach štyri koľaje, jednoposchodovú staničnú budovu, sklad, kôlňu pre obilie a nakladacie priestory. Staničný personál pozostával z prednostu, dvoch dopravníkov, skladníka, staničných sluhov a staničného robotníka.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej Chládek informuje, súčasťou dejín železničnej dopravy v zlatomoravskom regióne bola aj pätnásť kilometrov dlhá lesná železnica spájajúca polesie Jedľových Kostolian s Topoľčiankami. Dal ju vybudovať gróf Štefan Keglevich na konci 19. storočia. Po prevzatí topoľčianskych majetkov Habsburgovcami si lesy prenajal továrnik Petőo a v roku 1916 dobudoval úzkokoľajnú železnicu na celkovú dĺžku 34,08 kilometrov. Táto trať spájala Zlaté Moravce, Topoľčianky, Karlovu dolinu a Jedľové Kostoľany. Až do roku 1959 slúžila na prevoz vyťaženého dreva. Dnes sú z nej zachované už len chátrajúce zvyšky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 431
  2. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 7 234
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 636
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 572
  5. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 222
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 195
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 827
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 505
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kauza exšéfa policajných odposluchov: Sudca a kľúčový svedok sú priatelia. Najvyšší súd SR ho nevylúčil
  2. Ladislav Kucharik: Vymyslené stormy v záhradách pri vodopáde si v Singapúre postavili
  3. Andrea Podešvová: Prezident Pellegrini v Lombardii: pohľad Slovenky zo zahraničia
  4. Pavol Burda: Niet prečo sa ospravedlňovať
  5. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Prvá časť - Nemecko a Rakúsko.
  6. Rado Surovka: Od pondelka bude chlieb a benzín za polovicu
  7. Štefan Šturdzík: Pohľad na politikov po hektickom mesiaci je čisté zúfalstvo.
  8. Jaroslav Liptak: Slovensko, krajina skepticizmu. Prečo?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 256
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 073
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 338
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 681
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 619
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 657
  7. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 8 853
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 824
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

TUristi na Tribeči.

Za projektom je Nitrianska organizácia cestovného ruchu.


Jakub Lacka dosiahol v Poprade svoj prvý gól sezóny.

Potrebujeme sa viac koncentrovať na závery zápasov, hovorí Jakub Lacka.


Viete, v ktorých krajinách afrického kontinentu realizujú slovenské organizácie svoje projekty v rámci Oficiálnej rozvojovej spolupráce pod značkou SlovakAid?


Ilustračné foto.

Domino efekt stopky v produkcii je výrazný.


97

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu