ZLATÉ MORAVCE. Tento september je to už 120 rokov, odkedy v meste začali premávať vlaky. Prvé pokusy o vybudovanie železnice v zlatomoravskom regióne siahajú pritom už do roku 1871, kedy Zlaté Moravce podali návrh na výstavbu železnice v údolí rieky Žitava. Na železničiarskej porade koncom júna 1882 v Marchegu predložili konkrétny plán, ktorý počítal s predĺžením trate z Nových Zámkov cez Vráble a do Zlatých Moraviec. Z plánov až k samotnej výstavbe železnice ale nedošlo.
O deväť rokov neskôr, v roku 1891, sa pristúpilo k posudzovaniu iného návrhu. „Majiteľ kúpeľov v Rajci Valér Smialovský predložil požiadavku na výstavbu siete železníc Žilina – Rajecké Teplice – Prievidza – Zlaté Moravce – Nové Zámky a Levice – Hlohovec – Holíč. Opäť ale bez výsledného efektu,“ informoval na mestskom webe poslanec Ľudovít Chládek.
Až v roku 1893 schválili inú koncesiu – pre výstavbu trate Šurany – Vráble – Zlaté Moravce. Prevádzka trate začala 7. septembra 1894, teda presne pred 120 rokmi. „Dodatočne sa schválila aj koncesia na prevádzkovanie trate Zlaté Moravce – Topoľčianky. Na trati Šurany – Zlaté Moravce a Zlaté Moravce – Topoľčianky sa celkovo vybudovalo 7 staníc, 2 zastávky, 7 výpravných budov, 14 skladov, 14 strážnych stanovíšť, vozovňa pre rušne a 87 mostných objektov. Zo 69 úrovňových priecestí mali iba dve závory,“ hovorí Chládek.
Výstavba železnice stála 3 234 000 korún. Trať bola dlhá 44 kilometrov a 643 metrov. Keď sa v meste so železničnou dopravou začínalo, mala stanica v Zlatých Moravciach štyri koľaje, jednoposchodovú staničnú budovu, sklad, kôlňu pre obilie a nakladacie priestory. Staničný personál pozostával z prednostu, dvoch dopravníkov, skladníka, staničných sluhov a staničného robotníka.
Ako ďalej Chládek informuje, súčasťou dejín železničnej dopravy v zlatomoravskom regióne bola aj pätnásť kilometrov dlhá lesná železnica spájajúca polesie Jedľových Kostolian s Topoľčiankami. Dal ju vybudovať gróf Štefan Keglevich na konci 19. storočia. Po prevzatí topoľčianskych majetkov Habsburgovcami si lesy prenajal továrnik Petőo a v roku 1916 dobudoval úzkokoľajnú železnicu na celkovú dĺžku 34,08 kilometrov. Táto trať spájala Zlaté Moravce, Topoľčianky, Karlovu dolinu a Jedľové Kostoľany. Až do roku 1959 slúžila na prevoz vyťaženého dreva. Dnes sú z nej zachované už len chátrajúce zvyšky.