Svet dnes podľa režiséra nadobudol šialené rozmery, stal sa tak trochu cirkusom. Aj preto klasickú hru preniesli do cirkusového prostredia.
NITRA. Vizuálne atraktívnu a moderne poňatú klasiku uviedlo na svoje dosky Divadlo Andreja Bagara. Minulý piatok v premiére predstavilo inscenáciu, ktorú ešte v sezóne 2012-2013 v naštudovávaní prerušili a pokračovali v ňom v auguste 2014.
Hru z pera Williama Shakespearova Skrotenie zlej ženy tento rok uviedli aktuálne k 450. výročiu narodenia anglického dramatika.
Inscenácia menila nálady na pódiu aj v publiku. Raz bola rozmarnou komédiou s erotickým laškovaním, inokedy vtipnou paródiou s popevkami, občas aj drámou so scénami, pri ktorých nejednému divákovi nabehla husia koža. Takou bol najmä záverečný monológ Kristíny Turjanovej, ktorý v mnohých divákoch vyvolal rozporuplné úvahy. Prečo? Stačí si hru pozrieť a urobiť si vlastný úsudok. Atmosféra predstavenia a skvelé herecké výkony určite stoja za to.
Ohňostroj slovných hračiek
Komédia diváka zavedie do polorozpadnutého divadelného zákulisia a cirkusu zároveň, kde muži krotia ženy a naopak. Jedna z najznámejších a najobľúbenejších Shakespearových komédií hovorí o premenlivosti a zložitosti vzťahov medzi mužom a ženou, o súboji pohlaví. O vzájomnej manipulácii medzi ľuďmi. V hre sa miešajú prvky renesančnej romantickej komédie s energiou commedie dell'arte, ale aj divadlo výsmechu a krutosti, ohňostroj slovných hračiek či elektrizujúce napätie fyzickej akcie. Z dnešnej perspektívy je hra rovnako politická, ako aj žánrovo a tematicky provokujúca, rodovo nekorektná, sexistická. Vtipná, ironicky krutá, drsne súčasná.
„Komediálnosť v hre je zachovaná, ale nezabúdame na nadstavbu – hrou hovoríme o princípe fungovania žensko-mužských vzťahov, o tom, že prvok manipulácie s ľuďmi nie je len v týchto vzťahoch, ale je prítomný aj v našom reálnom živote,“ povedal nám režisér hry Svetozár Sprušanský.
„Ide o príbeh vzťahov a niekoľkých podôb lásky, ale inscenácia je aj o tom, že svet dnes nadobudol šialené rozmery a stáva sa tak trochu cirkusom. Preto sme aj našu hru preniesli do takéhoto prostredia, v ktorom sa stierajú hranice medzi realitou a ilúziou, medzi tým, čo skutočne žijeme a čo by sme chceli žiť.“
Text výrazne zoškrtali
Text, nakoľko dnes je trošku iná konvencia vnímania javiskového diela, je výrazne zoškrtaný. „Sústredili sme sa hlavne na príbehovú, psychologickú a stretovú rovinu, opisné uvádzacie časti sme vynechali, aby inscenácia mala väčšiu dynamiku. Myslím si, že Shakespearova myšlienka ovládania a manipulácie s ľuďmi je v hre zreteľná,“ pokračuje Sprušanský.
„Diváci môžu v predstavení vidieť aj princípy, ktoré sú pred nimi viac-menej skryté, myslím napríklad prípravu inscenácie, prevleky, prípravy na jednotlivé výstupy. Hra je vtipná, zaujímavá, aktuálna, myslím si, že zaujme každého vnímavého diváka.“
FOTKY: DALIBOR KRUPKA