Vraky sú v nitrianskych uliciach, chýba parkovisko

V celom okrese nie je ani jedno špeciálne parkovisko, kde by bolo možné nepojazdné autá odtiahnuť.

Mestská polícia zverejňovala ešte vlani údaje o vrakoch a nepojazdných autách aj s fotkami na svojom webe. Už to nerobí. Podľa náčelníka to nemalo požadovaný efekt.Mestská polícia zverejňovala ešte vlani údaje o vrakoch a nepojazdných autách aj s fotkami na svojom webe. Už to nerobí. Podľa náčelníka to nemalo požadovaný efekt. (Zdroj: MsP)

Nepojazdné autá blokujú parkovacie miesta. V celom okrese nie je ani jedno špeciálne parkovisko, kde by ich bolo možné odtiahnuť.

NITRA. V nitrianskych uliciach je momentálne viac ako päťdesiat dlhodobo nepojazdných vozidiel. Väčšina z nich má evidenčné číslo, vraky sú v menšine.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autá zaberajú parkovacie miesta najmä pred obytnými domami. Jedno z nich dokonca stojí na ulici už od roku 2009 a tri od roku 2010.

Majiteľov sa vypátrať nepodarilo a parkovisko, kde by ich mohli odtiahnuť, neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu

Pomohla im vizitka

Vlani zistila mestská polícia v uliciach Nitry 165 dlhodobo stojacich vozidiel. Vo väčšine prípadov vypátrala majiteľov a vyzvala ich na odstránenie alebo spojazdnenie auta.

„Zo 165 nie je doriešených len osem vozidiel, ktoré zostali v uliciach,“ povedal náčelník Erik Duchoň.

V tomto roku zistili mestskí policajti ďalších 96 áut, ktoré dlhodobo blokovali parkovacie miesta - 59 už majitelia odstránili, zvyšných 37 sa rieši.

„Až v 90 percentách zistíme majiteľa, no nie vždy je to možné. Nedávno sme ho napríklad vypátrali len na základe vizitky pohodenej v aute,“ poznamenal náčelník.

Ak majiteľ nereaguje na výzvu mestskej polície a auto v stanovenom termíne neodstráni, prípad preberá mestský úrad, referát dopravy. „Začne procedúru spoplatnenia užívania verejného priestranstva a zároveň oznámi vozidlo na odbor dopravy na okresnom úrade,“ dodal náčelník.

SkryťVypnúť reklamu

Pätnásť eur za deň

Poplatok za užívanie vereného priestranstva je 1,50 eura za meter štvorcový a deň.

„V priemere to na jedno auto vychádza pätnásť eur na deň,“ povedala Zuzana Bédiová z referátu dopravy. Za mesiac by tak mal majiteľ nepojazdného auta zaplatiť radnici okolo 450 eur - ak sa mu podarí doručiť platobný výmer.

V tomto roku ešte majiteľa auta za užívanie verejného priestranstva nespoplatnili. Nebolo koho - väčšina vraj vozidlo po výzve odstránila, ostatní nie sú známi.

Vrakov je v uliciach Nitry menej ako nepojazdných áut, ktoré majú evidenčné čísla. Foto: MsP

Nebezpečný odpad

V prípadoch, keď sa nepodarí zistiť majiteľa, je mestská polícia bezmocná. Stáva sa to najmä vtedy, keď vozidlá nie sú prepísané na reálneho majiteľa a nie sú ani evidované na polícii, pretože boli napríklad dovezené zo zahraničia na súčiastky.

SkryťVypnúť reklamu

„Nemáme v meste zriadenú odťahovú službu ani záchytné parkovisko na umiestňovanie takýchto vozidiel, ktoré by spĺňalo náročné kritériá odboru životného prostredia,“ poznamenal Duchoň.

Keby existovalo parkovisko pre vraky a dlhodobo nepojazdné vozidlá, bola by situácia jednoduchšia. Autá by skončili tam a neblokovali by parkovacie miesta. Po roku by ich mohli zošrotovať.

Navyše, vraky sú nebezpečným odpadom, ktorý môže znečistiť životné prostredie. Nie je zodpovedné, že stoja aj niekoľko rokov pred obytným domom.

Hľadajú riešenie

„Mesto už dlhšiu dobu hľadá riešenie pre vybudovanie parkoviska pre vraky. Nemáme ale plochu, ktorá by bola vhodná a spĺňala by všetky požiadavky zákonom na ňu kladené,“ povedal Pavol Jakubčin, vedúci odboru komunálnych činností a životného prostredia na radnici.

Takéto parkovisko musí byť oplotené a strážené, musí na ňom byť lapač olejov a zriaďovateľ musí mať doriešené aj následné spracovanie vrakov.

„Riešením by bolo parkovisko s regionálnym využitím, ale v okolí o takom nevieme. Ak by sa mesto pustilo do jeho vybudovania, náklady by boli vysoké, a to nehovoríme ešte o potrebe odťahového vozidla, kamerového systému, respektíve strážnej služby,“ dodal Jakubčin.

Radnica vraj už uvažovala, že by parkovisko mohlo fungovať pod Nitrianskymi komunálnymi službami, ktoré majú povolenia na nakladanie s odpadom. „Musia mať ale schválené aj investičné prostriedky. Zatiaľ sa to javí ako veľmi drahá cesta.“

Nikto nemá záujem

Na radnici poukázali, že v zmysle zákona o odpadoch má povinnosť určiť takéto parkovisko okresný úrad - ako nástupca obvodného úradu životného prostredia. Zatiaľ sa tak nestalo, v celom Nitrianskom okrese nie je jediné parkovisko pre vraky. V Nitrianskom kraji je len jedno, v Leviciach.

Na okresnom úrade sa odvolávajú na zákon o odpadoch, podľa ktorého môžu určiť takéto parkovisko „len na základe písomnej žiadosti osoby, ktorej bol vydaný súhlas na zber alebo spracovanie starých vozidiel“.

„V okrese Nitra majú takýto súhlas štyri prevádzky a žiadna z nich nepožiadala o prevádzkovanie určeného parkoviska,“ reagovala Anna Baňárová z odboru starostlivosti o životné prostredie na okresnom úrade.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 154
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 908
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 123
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 047
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 575
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 565
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 234
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 423
  1. Martin Sečkár: Odbor pre súlad identity
  2. Pavel Vrábik: Rovnaké platy za rovnakú prácu? Omyl v Ústave
  3. Ivan Lazor: Zlyhanie, zranenie a posledná šanca na Majstrovstvách sveta
  4. Miro Broniš: ZRPŠ GJH Trnava 2013: siedmi na jedného
  5. Milan Buno: 10 krokov, ako si z výplaty vybudovať bohatstvo | 7 knižných tipov
  6. Michael Achberger: Keď sauna škodí: komu hrozí kolaps a prečo
  7. Ján Valchár: O bizároch českej politickej scény a protestoch v Gruzínsku
  8. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 030
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 658
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 832
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 111
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 9 067
  6. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 7 882
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 026
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 830
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu