S „Chlapcami, ktorí sa radi hrajú s bábikami", sa do Nitry vrátil skvelý Peter Šavel

Projekt, v ktorom tancuje aj mladý talentovaný Nitran, je úspešný v rôznych európskych krajinách. V januári sa s ním chystajú do New Yorku.

Zľava Tereza Ondrová a Peter Šavel v zápale tanca.Zľava Tereza Ondrová a Peter Šavel v zápale tanca. (Zdroj: VOJTA BRTNICKÝ)

Projekt, v ktorom tancuje aj mladý talentovaný Nitran, je úspešný v rôznych európskych krajinách. V januári sa s ním chystajú do New Yorku.

NITRA. Tancovali takmer bez slova, do pol tela nahí, pomaľované chrbáty sa im leskli od potu. Takmer trištvrtehodinový tanečno-hudobný príbeh Petra Šavla a Terezy Ondrovej odmenili diváci v synagóge standing ovation.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z Nitry do Bruselu

S prestavením v provokatívnym názvom Chlapci, ktorí sa radi hrajú s bábikami prišlo na Divadelnú Nitru Studio ALT@RT Praha združujúce umelcov venujúcich sa pohybovému a alternatívnemu divadlu. Spomínaný projekt, ktorého vznik pred vyše rokom inciovala Karolína Párová z ALT@RT, dal dohromady dvoch skvelých tanečníkov - Petra Šavela z Nitry a Terezu Ondrovú z Prahy.

SkryťVypnúť reklamu

Peter je rodák z Kežmarku, ale zhruba od pol roka až do osemnástky vyrastal pod Zoborom. „S radosťou som sa vrátil do Nitry i do synagógy, s ktorou je spojené jedno z mojich prvých celovečerných predstavení s názvom Plot. Vzniklo v študentskom divadle VYDI pri UKF v spolupráci s pedagógom a divadelným vedcom Miroslavom Ballayom,“ spomína si Peter Šavel na tanečné začiatky v Nitre. Potom osemnástke odišiel do Bratislavy, kde na VŠMU študoval pedagogiku moderného tanca. Po získaní „bakalára“ sa vydal za skúsenosťami do sveta - dnes žije v Bruseli, kde na voľnej nohe pôsobí ako tanečník, performer, choreograf a tanečný pedagóg.

„Tetovaní“ ceruzkou na očné linky

Predstavenie divákov uviedlo do sveta mužsko-ženských princípov a vzťahov. Pohyb a tanec sa stali prostriedkom pre vyjadrenie kontrastu medzi prejavom tela a duše, medzi genetickými danosťami a spoločenskými predsudkami. Jeho snahou bolo spochybniť rodové stereotypy a nahliadnuť na rodovú tematiku čisto fyzicky.

SkryťVypnúť reklamu

Tanečníci mali telá pokreslené ceruzkami na očné linky. „Je to taká dvojzmyselná symbolika o tom, že sme poznamenaní akousi kultúrnou značkou, pričom tie tvary nemajú v rámci príbehu žiadny konkrétny význam,“ prezrádza Peter. „Na jednej strane ide akože o tetovanie, čo je dnes niečo trendové s možnosťou niekam sa zaradiť, byť cool. Zároveň sú to len také čachre-machre, takže človek v tom môže vidieť niečo staré praveké, prapôvodné.“

Návrat k prapodstate

Atmosféru tanečného príbehu efektne podfarbovalo meniace sa osvetlenie a hudba. „Tá nádherná hudba napriek tomu, že znela tak pompézne až sakrálne, je svetská. Je to romantická hudba štýlu ars subtilior zo 14. storočia z hranice medzi severným Francúzskom a južným Belgickom. Keď sme s ňou začali v rámci tanca pracovať, mali sme pocit, že prehovára až k prapodstate mužskosti a ženskosti,“ vysvetľuje Peter.

SkryťVypnúť reklamu

„Tá druhá, súčasná hudba je skladbou Kat Graham Put Your Graffiti On Me, čo znamená „daj na mňa svoje grafity, potetuj ma“. Je to pre nás ten druhý pól, možno trochu povrchný ale extrémne spoločenský – predviesť sa, byť v popredí, niekým, kým možno nie sme.

Vychádzali sme pritom z rodových stereotypov, preto aj tá moderná hudba, a zároveň sme sa ich snažili stále dekonštruovať a cez pohyby klásť otázky – toto je ženské, okey, ale čo ak je v tom pôvodne niečo animálne, mužské?“

Vždy je iné

S „Bábikami“ sa autori úspešne predstavili v Čechách, na festivale vo Švédsku, odkiaľ si priniesli mnoho výborných kritík, plánuje sa Rusko, Ľubľana... „V januári sa chystáme do New Yorku, už sa veľmi tešíme. Je to taký projekt, ktorý postupne pokračuje vo svojom živote,“ hovorí tanečník.

„Veľká časť predstavenia má svoju pevnú štruktúru, ale samozrejme, že v ňom aj improvizujeme. Aktuálne reagujeme na to, čo sa deje, dá sa povedať, že každé predstavenie je variáciou toho predošlého. Naši kamaráti v Prahe ho pozreli viackrát a vždy nám povedia: „wow, dnes sme videli zase niečo nové“.

Naladili sa na spoločnú vlnu

Pohybovú kompozíciu vymysleli Peter s Terezou. Ako tanečníčka vraví, zahrnuli do nej to, čo bolo pre nich v tanečnom vyjadrení spoločné. „Stanovili sme si presný smer, naladili sa na spoločnú vlnu a potom sa už mohlo diať všetko.“

Spolupracovať s Petrom bolo pre ňu veľmi zaujímavé. Podľa nej je to veľmi premýšľavý typ človeka, ktorý kým sa pustí do nejakého projektu, všetko si poriadne pripraví.

„Práca s ním bola veľmi rýchla, a keďže Peter žije v Bruseli a ja v Prahe, na nejaké časté stretávanie nebol čas. Keď sme mali voľné dni, Peter prišiel do Prahy a nacvičovali sme. Celkovo to trvalo nejaké tri týždne,“ vysvetľuje Tereza.

„Keďže projekt vznikol pre klasický divadelný priestor, vždy ho aktuálne adaptujeme na konkrétne miesta, kde vystupujeme. Uviedli sme ho napríklad v rezidencii v meste Bassano del Grappa, ktorá bola v kostole. Nitrianska synagóga na nás pôsobila podobným dojmom.“

FOTO: VOJTA BRTNICKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 138
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 811
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 684
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 232
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 085
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 063
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 991
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Starnutie populácie je tiché, ale rýchle. Ako investovať do sveta, kde starneme
  2. Ľuboš Vodička: Prírodovedné múzeum Viedeň, krása nielen dinosauria
  3. Jan Pražák: Jak byla Maruška za zlodějku
  4. Adriana Karvaiová: Prečo je také ľahké uveriť konšpiráciám?
  5. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  6. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  7. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  8. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 822
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 908
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 631
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 192
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 728
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 569
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 169
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 027
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Starnutie populácie je tiché, ale rýchle. Ako investovať do sveta, kde starneme
  2. Ľuboš Vodička: Prírodovedné múzeum Viedeň, krása nielen dinosauria
  3. Jan Pražák: Jak byla Maruška za zlodějku
  4. Adriana Karvaiová: Prečo je také ľahké uveriť konšpiráciám?
  5. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  6. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  7. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  8. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 822
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 908
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 631
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 192
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 728
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 569
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 169
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 027
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu