NITRA. Do 19. septembra mali byť na nitrianskej železničnej stanici zrekonštruované pánske toalety aj čakáreň. Práce sa však dodnes nezačali.
Na železnici povedali, že firma, ktorá vyhrala súťaž, na stavbu nenastúpila. Jej konateľ tvrdí, že si v zmluve neprečítal termín, dokedy majú byť práce ukončené.
Mešká aj výmena lavičiek vo vstupnej hale, ktorú zabezpečujú železnice vo vlastnej réžii. Dôvodom je reklamačné konanie.
Železničná stanica spredu. Foto: (jk)
Novú súťaž nevypíšu
Súťaž na rekonštrukciu pánskych toaliet a čakárne vyhrala spoločnosť HP plus s.r.o., Kozárovce.
Zmluvu s ňou železnice podpísali v auguste, práce mali byť ukončené do tridsiatich dní od jej účinnosti.
Cena je 5939,45 eura bez DPH.
„Rekonštrukcia pánskych toaliet sa mala realizovať súčasne s rekonštrukciou čakárne. Práce boli zmluvne dohodnuté s ukončením do 19. septembra, firma v dohodnutom termíne neprejavila záujem o začatie prác,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
„Komunikácia s touto firmou je problematická. Nie je vylúčené ani vypísanie novej súťaže,“ vyjadrila sa pred týždňom hovorkyňa.
Nakoniec ale novú súťaž nevypíšu. „Firma ŽSR kontaktovala s ospravedlnením sa za nesplnenie termínu a vyjadrila záujem práce zrealizovať v zmysle platnej zmluvy.“
Termín si vraj nevšimol
Robotníci majú na stavbu nastúpiť v pondelok, práce majú ukončiť najneskôr do 31. októbra.
ŽSR od zmluvy podľa Pavlikovej neodstúpili „z dôvodu urgentnosti zabezpečenia danej zákazky z dôvodu nevyhovujúceho stavu daných priestorov pre cestujúcu verejnosť“.
Hovorkyňa povedala, že ŽSR majú právo na zmluvnú pokutu vo výške 0,05% z celkovej ceny diela bez DPH. „Prípadnú sankciu ŽSR riešia.“
Konateľ firmy Peter Havran nám povedal, že ich situácia mrzí. Na stavbu vraj v dohodnutom termíne nenastúpili, pretože nevedeli, že práce treba ukončiť do tridsiatich dní od účinnosti zmluvy.
„Dali sme do súťažných podmienok 120 dní, železnice to neakceptovali a zmenili to na tridsať dní. Ja som si to nevšimol, neprečítal som si to,“ zdôvodňoval konateľ.
Železnice s firmou HP plus už v minulosti opakovane spolupracovali. Na webe sme našli jedenásť zverejnených zmlúv v hodnote 59 959 eur, ktoré boli podpísané od novembra 2012 do mája 2014.
Lavica vo vstupnej hale. FOTO: (JK)
Nové lavice reklamujú
Čakáreň na železničnej stanici je zatvorená už druhý rok. Je úplne prázdna. „Boli urobené prípravné práce pred pokládkou keramickej dlažby,“ povedala hovorkyňa Pavliková.
Železnice už objednali nové „päťsedové lavice so sektorovým sedením“, v súčasnosti však na ne prebieha reklamačné konanie. Ukončené má byť do 10. októbra.
„Po tomto termíne budú nové lavice inštalované vo vestibule a po ukončení rekonštrukcie aj v čakárni,“ dodala hovorkyňa.
Dôvodom reklamácie je podľa nej skutočnosť, že štrnásť lavíc bolo dodaných bez sektorových prepážok. „Bez nich boli lavice vo vyhotovení päťsed kvôli neprispôsobivým občanom nepoužiteľné.“
Železnice potvrdili, že vo vlastnej réžii urobia aj výmenu osvetlenia vo vstupnej hale, termínom je koniec októbra.
S rekonštrukciou dámskych toaliet sa nepočíta
Investície do železničnej stanice súvisia so štandardami, ktoré zavádza ministerstvo dopravy, aby zvýšilo kultúru cestovania na železniciach. V Nitre sa celkom preinvestuje okolo 25-tisíc eur.
Ako najhoršie boli na stanici vyhodnotené práve čakáreň a toalety. Za stav čakárne, ktorá je už od minulej jesene zatvorená, môžu podľa prednostu Jaroslava Juriša bezdomovci. Na základe rozhodnutia vlády tu mohli pred niekoľkými rokmi, keď bola tuhá zima, prespávať.
S toaletami sa od 70. rokov nič nerobilo. Teraz vynovia len pánske, ktoré sú v horšom stave a šíri sa z nich zápach.
„S rekonštrukciou dámskych WC sa nateraz nepočíta,“ povedala hovorkyňa železníc.
Súčasťou štandardov, ktoré vypracovalo ministerstvo dopravy, sú aj stojiská pre bicykle. „Železničná stanica Nitra predložila požiadavku na zabezpečenie stojísk pre 50 bicyklov,“ dodala hovorkyňa.
Zastrešenie bez eurofondov nebude
Na nitrianskej stanici sú plánované zmeny aj v súvislosti s elektrifikáciou a optimalizáciou trate Leopoldov - Nitra - Šurany. Závisí to však od toho, či železnice získajú peniaze z eurofondov. Ak uspejú, majú byť na stanici napríklad zastrešené nástupiská.
V tomto roku bola dokončená technicko-ekonomická štúdia stavby, spracovaná je aj dokumentácia na posúdenia vplyvov na životné prostredie. Projekt urobia, ak únia schváli peniaze.