ŠAĽA. Z Nitrianskej ulice na Trnoveckú ulicu v Šali už po novom neodbočíte. Zakazuje to dopravná značka, ktorá však platí len pri odbočovaní smerom od Trnovca nad Váhom, nie naopak.
Značku nechalo osadiť mesto na podnet obyvateľov, ktorí sa dlhodobo sťažovali na zvýšenú frekvenciu prejazdu áut.
Cestu cez obytnú zónu totiž využívajú niektorí vodiči ako skratku najmä v čase dopravnej špičky. Chcú sa vyhnúť kolónam na hlavnom ťahu.
Obyvatelia majú problém vycúvať
Kolóny na Nitrianskej ulici sa tvoria hlavne ráno a popoludní, autá stoja v zápche až po začiatok mestskej časti Veča.
„Niektorí preto obchádzajú cez Trnoveckú ulicu, ktorá ale nevyhovuje už svojimi šírkovými rozmermi. Je to cesta, ktorá by mala byť jednosmerná, pretože dve autá sa bez toho, aby nevošli do zelene, navzájom nevyhnú. Jej obyvatelia na nej mali ráno problém vycúvať z dvora,“ hovorí Miroslav Políček z referátu dopravy.
Dopravnú značku schválili odbory cestnej dopravy a pozemných komunikácií v Šali aj v Nitre. Slovenská správa ciest, ktorej rozhodnutie o značke prišlo len na vedomie, je však proti.
„SSC ako majetkový správca ciest 1/75 nesúhlasí s umiestnením dopravnej značky, pretože jej osadením sa mení organizácia dopravy,“ namieta SSC v liste, ktorý adresovalo kraju.
„V súčasnosti je cesta v danej lokalite značne preťažená. Osadením určeného dopravného značenia bude zamedzené vstupu osobám prichádzajúcim od Trnovca, ktorí obývajú danú lokalitu, a tým k značnému zvýšeniu intenzity dopravy na ceste 1/75 v meste, čomu je potrebné predísť,“ píše SSC.
Mesto zatiaľ spätnú väzbu od kraja nedostalo.
Problém s kruhovým objazdom
Zvýšenú intenzitu dopravy spôsobuje podľa mesta najmä kruhový objazd pri hypermarkete, ktorý má príliš malý polomer. Ten navrhla ešte v roku 2002 developerská spoločnosť, budovalo ho Tesco o rok neskôr.
„Nechceli si ubrať zo svojich parkovacích miest, tak išli na úkor pozemku a navrhli objazd s menším polomerom, ako by na jednotku triedu mal ísť. SSC im na to dala výnimku. Takže zápchy sa tvoria práve pre jeho nízku priepustnosť,“ hovorí Políček.
Ak by ho aj v súčasnosti plánovala Slovenská správa ciest rozšíriť, je tu problém. Kruhovú križovatku totiž po jej vybudovaní od Tesca neprevzala.
Dôvodom mali byť nedorobky, ktoré neboli odstránené, povedali nám z SSC už pred tromi rokmi. Na zlepšenie technického stavu kruhového objazdu vraj vyzvali Tesco už niekoľkokrát.
Hypermarket ponúkol Slovenskej správe ciest iba spoluprácu pri jeho rekonštrukcii. Ani oni sa necítia zodpovední za to, že kruhová križovatka ešte nebola odovzdaná do užívania, hoci skolaudovaná je.
„Na strane Tesco neboli objektívne prekážky na jej odovzdanie oprávneným subjektom,“ povedal hovorca Peter Sklenář v roku 2011. Isté je, že objazd sa rozpadáva, je v dezolátnom stave.
Foto: Jana Arpášová Lazániová