ZLATÉ MORAVCE. Na okresnom úrade otvorili klientske centrum. Ľuďom má uľahčiť komunikáciu so štátnymi inštitúciami. Pod jednou strechou ich je hneď niekoľko, obyvatelia zvyknutí pendlovať medzi viacerými úradmi a kanceláriami si odteraz vybavia všetko na jednom mieste.
Centrum v Zlatých Moravciach otvorili ako v poradí sedemnáste klientske centrum. Prvé vzniklo pilotne na nitrianskom okresnom úrade. Do konca roka by k existujúcim klientskym centrám malo pribudnúť ďalších šestnásť po celej krajine.
Presklené dvere
Klientske centrá vznikajú v rámci vládnej reformy ESO, ktorá má odbúrať byrokraciu na úradoch a ušetriť ľuďom čas aj peniaze. Ministerstvo vnútra napríklad sľubuje, že štátna správa sama zabezpečí posun informácií medzi jednotlivými úradmi tak, aby občan nemusel dokladovať informácie, ktorými už štátna správa disponuje.
Celkovo by na Slovensku malo vzniknúť 89 klientských centier. Fungujú podobne ako pobočky bánk či mobilných operátorov. Po vstupe si na displeji automatu vyberieme úrad, na ktorom máme vybavovačky. Automat vydá lístok s poradovým číslom. Po jeho zobrazení sa na tabuli vysvieti číslo dverí, do ktorých treba vojsť.
V zlatomoravskom centre pracuje šestnásť zamestnancov. Dvere, ktorými sa vstupuje do kancelárií úradníkov, sú čiastočne presklené. Zvyšuje sa tým transparentnosť úradov aj kontrola jednotlivých úradníkov.
Vybaviť sa tu bude dať agenda katastra, dopravného inšpektorátu, životného prostredia, živnostenského podnikania, cestnej dopravy. Nachádza sa tu aj policajné oddelenie dokladov, pozemkový a lesný odbor a ďalšie úrady. Na jednom mieste si tiež môžeme overiť podpisy a osvedčiť listiny.
Kaliňák: Moravčania platia dane, zaslúžia si služby
Okresný úrad v Zlatých Moravciach vznikol v rámci realizácie vládneho programu ESO vlani v októbri. Predtým museli ľudia kvôli záležitostiam miestnej štátnej správy cestovať do 30 kilometrov vzdialenej Nitry.
„Klientske centrum na našom úrade bude slúžiť všetkým občanom Zlatých Moraviec aj celého okresu. Budeme zhodnocovať túto štátnu investíciu svojim prístupom k práci a ku klientom,“ povedal Marek Illéš, prednosta Okresného úradu v Zlatých Moravciach.
Otvorením klientskeho centra sa podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka vrátila štátna správa späť do Zlatých Moraviec. „Obyvatelia tohto mesta platia úplne rovnaké dane ako obyvatelia Nitry alebo Trenčína a z toho istého dôvodu preto majú mať k dispozícii také isté služby a také isté možnosti ako obyvatelia väčších miest,“ povedal Kaliňák.
Minister pripomenul, že medzi doteraz otvorenými klientskymi centrami dominovali malé okresy, ktoré boli predtým „v určitej nevýhode“.