NITRA. Druhú polovicu sezóny Divadlo Andreja Bagara otvorí premiérou hry Cyrano z Bergeracu od francúzskeho dramatika Edmonda Rostanda. Romantický príbeh veľkej love story bude mať premiéru koncom februára, tvorcovia a herci DAB však už tvrdo zarezávajú a rovnako pilne sa pracuje aj v divadelných dielňach na výpravnej scénografii a kostýmoch.
Zachovali kontext a reálie
Podľa šéfdramaturga divadla a dramaturga hry Svetozára Sprušanského si Cyrana vychutnajú všetci tí diváci, ktorí majú radi silné príbehy, lásku, slzy, humor a dramatično. Toto všetko spolu s dobovou výpravou, svetom rytierov a šermiarskymi súbojmi o srdce vyvolenej ponúkne veľká scénická freska.
Réžie sa ujal Lukáš Brutovský, ktorý v DAB pred dvoma rokmi pripravil úspešné predstavenie Parazit – umenie preraziť.
„Táto druhá spolupráca bude javiskovo, tematicky i žánrovo zásadne iná – ide o iný text, iné obdobie a zatiaľ čo Parazita sme inscenovali v štúdiu v pomerne komornom obsadení, pre Cyrana sme dostali rozsiahly priestor na Veľkej sále a s väčším počtom hercov,“ vysvetľuje Lukáš Brutovský.
Pri úprave textu sa režisér snažil ctiť autora, ale pristúpil aj k určitým zmenám. „Pracujeme s prekladom Ľubomíra Feldeka, starší preklad Márie Rázusovej-Martákovej je už pre divadlo dnes nie veľmi vhodný. Text sme jazykovo nijako nezosúčasňovali vzhľadom na zachovanie kontextu a reálií. Dej sa odohráva v 17. storočí a my pracujeme s historickým koloritom, takže nejako zasahovať by bol aj nezmysel. Na scéne sa objaví zhruba 20 hercov. Hru sme trochu prispôsobili tomuto obsadeniu, jeho rozlohe a mierne skrátili.“
Absolvujú šermiarsku prípravu
Predstavenie sa bude odohrávať v priestore pomyselného barokového divadla. Tvorcovia sa vo Veľkej sále DAB teda pokúšajú postaviť jedno menšie barokové divadlo. Počas deja ho budú meniť a deštruovať. „V súvislosti s týmto vývojom by som rád pracoval aj s hudbou. Postupne budeme prechádzať od dobovej barokovej hudby až k minimalistickej hudbe pre sláčikové nástroje, ktorá má isté muzikologické konotácie s barokovou hudbou," podotkol Brutovský.
Odevy hercov z dielne Martina Kotúčeka nebudú žiadnou postmodernou. Budú vychádzať z historických dobových kostýmov a budú mierne farebne štylizované. V hre nebude chýbať niekoľko šermiarskych súbojov, ktoré sú súčasťou dramatických situácií. Herci preto absolvujú špeciálnu pohybovú prípravu.
Maľované kulisy budú veľkými tlačami na plátne
Scénografom predstavenia je Juraj Kuchárek z Pezinka. Cyrano z Bergeracu je jeho prvou spoluprácou s nitrianskym divadlom.
„Spolu s kolegom Kotúčekom, s ktorým sme taká tvorivá dvojica, nás oslovil režisér Brutovský. Sme absolventmi scénografie na VŠMU a sme momentálne na voľnej nohe,“ vraví Juraj. „V prípade Cyrana sme sa rozhodli pre koncept barokového divadla. Inšpirovali sme sa unikátnym barokovým divadlom v Českom Krumlove. Má zachované všetko – od hľadiska cez listové kulisy,“ vysvetlil Juraj.
Ich zámerom spolu s režisérom bolo, aby sa barokové divadlo, ktoré vznikne na scéne, postupne deformovalo, až nakoniec zostane prakticky holý priestor. Veľkolepá vizuálnosť sa zmení na surovú čistotu.
„Vzhľadom na rozpočet, ktorý máme k dispozícii, sme však urobili nejaké zmeny. Pohyblivé listové kulisy, ktoré mali byť maľované, budú veľkými tlačami na plátne. Bude to trochu taký malý divadelný „odžub“, usmieva sa Juraj. „V rámci nasvietenia inscenácie využijeme tzv. sviečkové svetlo. Nebudú to skutočné sviečky, ale 25-wattové žiarovky, aby sme napodobnili mäkké, teplé svetlo. Intenzita svetla sa s dejstvami bude meniť – od teplej farebnosti k studenej.“
Scénu predstavujú (zľava) režisér Lukáš Brutovský a scénograf Juraj Kuchárek.
Kostýmy k predstaveniu robí Martin Kotúček. FOTKY: DUŠAN NEVÍN