Piatok, 19. október, 2018 | Meniny má Kristián

Práce na hrádzi pokračujú, mali by ju dokončiť o dva roky

Vodohospodári majú pred sebou ešte 3,7 kilometra.

(Zdroj: FOTO: EVA BARTALOS)

Vodohospodári majú pred sebou ešte 3,7 kilometra.

TRSTICE. Práce na hrádzi, ktorá má zabrániť vyliatiu rieky Čierna voda do Trstíc, Kráľovho Brodu a Dolného Chotáru, od februára pokračujú. Slovenský vodohospodársky podnik už z hrádze dlhej 11,6 kilometra postavil dve tretiny.

Ide práve o tie úseky, na ktorých boli počas druhej povodne v roku 2006 najväčšie problémy. Vtedy sa preliatiu a deštrukcii hrádze zabránilo len položením 200-tisíc kusov vriec s pieskom.

Zátarasy vtedy kládli obyvatelia Trstíc, dobrovoľníci z okolia, hasiči aj armáda. Ak by vtedy voda zaplavila obec, podľa starostu Trstíc Františka Juhosa by bolo všetko v priemere 60 centimetrov pod vodou.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Hrádza je teraz o 105 cm vyššia ako bola. Každý mesiac ju idem pozrieť a odmeriam, koľko už urobili, pretože každý meter pre mňa znamená mínus štyri vrecia,“ povedal starosta.

Zeminu dovážajú až 
zo vzdialenosti 40 km

Práce na rozširovaní a zvyšovaní pravostrannej hrádze sa začali v apríli 2010, predchádzali im terénne úpravy. Tie začali o štyri roky skôr. V rámci nich vznikol 4 metre široký a 9 kilometrov dlhý pás z hlín, geotextílie a štrku.

„V rámci ochranného pásma hrádze slúži ako prístupová komunikácia počas nasadenia ľudí a techniky pri zabezpečovacích a záchranných prácach počas povodne,“ povedal hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Ľuboš Krno.

Náklady na túto prístupovú komunikáciu vyšli podľa jeho slov na zhruba milión eur. Celkové náklady na hrádzu sa odhadujú na takmer osem miliónov eur.

„Termín dokončenia závisí od finančnej situácie nášho podniku, pretože výstavbu financujeme len z vlastných zdrojov. Pri zachovaní doterajšieho trendu, keď je od roku 2011 každoročne na výstavbu prideľovaných zo zdrojov podniku približne milión eur, je predpoklad ukončiť celú rekonštrukciu hrádze v roku 2017,“ povedal Krno.

Situáciu podľa neho dosť komplikuje pomerne veľká vzdialenosť na dovoz zeminy vhodnej na výstavbu hrádze. V blízkosti sa takáto zemina nenachádza, dovážajú ju až zo vzdialenosti 40 kilometrov.

„No a keďže na zvýšenie hrádze je potrebných asi 200-tisíc m3 zeminy, tak to predlžuje čas výstavby i finančné náklady,“ podotkol hovorca.

Ďalším dôležitým faktorom, ktorý spomaľuje výstavbu, je podľa jeho slov vlhkosť zeminy. Do hrádze sa môže totiž zabudovávať len zemina pri optimálnej vlhkosti, takže v daždivých dňoch je sypanie hrádze prerušené a v lete pri dlhotrvajúcich suchách treba zase zeminu, ktorá je zhutňovaná po vrstvách, kropiť vodou.

Ochránia aj časť
 ľavej strany

Vodohospodári v súčasnosti pokračujú v rozpracovanom úseku od zaústenia Čiernej vody v smere proti jej prúdu v katastrálnom území obce Dolný Chotár. V tejto časti musia dokončiť ešte 2,3 kilometra.

„Potom, asi v druhom polroku 2016, sa prejde na úsek v km 10,200- 11,587, čo je 1 387 metrov hrádze v katastrálnom území Kráľov Brod. Na týchto miestach je však výška hrádze nad okolitým terénom nižšia a tak budú na zvýšenie hrádze potrebné aj menšie kubatúry násypov. Dobudovaním tohto úseku bude potom celá pravostranná ochranná hrádza Čiernej vody zvýšená a rozšírená,“ povedal hovorca.

Ochranu podľa neho ale potrebuje aj ľavostranná časť obce, hrádzu preto v dĺžke takmer 800 metrov predĺžia aj v miestnej časti Kráľov Brod – Zákruta. „Práce na tejto akcii sa už začali dovozom zeminy na medziskládku.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  2. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  3. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  4. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  5. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  9. Rozprávkové tankovanie
  10. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 14 958
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 940
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 328
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 650
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 581
  7. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 608
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 919
  9. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 6 706
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 757

Hlavné správy z MY Nitra

Čaká nás daždivý víkend. Na horách môže snežiť

Počas nadchádzajúceho víkendu bude slnka minimum.

ŠAĽA: Na mestskom cintoríne pribudne nové pietne miesto

Jeho súčasťou bude aj historický kamenný kríž.

Sereď uspela v Žiari nad Hronom a čaká na súpera

V Slovnaft Cupe sa nováčik prvej ligy predstavil na ihrisku FK Pohronie, ktoré v druhej lige v tejto sezóne ešte neprehralo.

Firma Gefco Slovakia spustila prevádzku v priemyselnom parku v Nitre

Spoločnosť Gefco Slovakia otvorila v priemyselnom parku v Nitre novú prevádzku.

Závod Jaguar Land Rover v Nitre otvoria 25. októbra

Automobilka bude v Nitre vyrábať 150-tisíc áut ročne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Unikátne zábery: Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

Európska komisia odobrila projekt výstavby D3 na Kysuciach

Dobrá správa prišla z Bruselu, peniaze sa ujdú aj diaľničnému úseku na Kysuciach.

Ďalší medveď už po Veľkej Fatre behá bez obojka

​​​​​​​Množstvo príprav potrebovali ochranári, kým sa im podarilo šípkou uspať medveďa Žiga, ktorému sa neodopol obojok snímajúci jeho pohyb. Vyšlo to až na druhý pokus.

Vybrali SME

Už ste čítali?